تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

دلایل مهم و متعدد آمار پایین مطالعه از نظر مدیران فرهنگی جامعه ایران


تاریخ :    ۱۳۹۴/۱۰/۲۰     بازدید :    ۱۷۶۶

دلایل مهم و متعدد آمار پایین مطالعه از نظر مدیران فرهنگی جامعه ایران 

"سامانه صدای مشاور تحصیلی"

مشاوره دهنده تخصصی مقالات

برای تماس با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره  9099071613  تماس بگیرید.

تماس از 8 صبح تا 12 شب

حتی ایام تعطیل

دلایل مهم و متعدد آمار پایین مطالعه از نظر مدیران فرهنگی جامعه ایران 

 

خيلي ها به ويژه مديران فرهنگي جامعه ما از آمار پايين مطالعه در ايران گلايه دارند و دلايل متعددي را براي آن ذکر مي کنند. برخي ورود وسايل ارتباطي نوين مثل اينترنت را يکي از دلايل مهم کتاب خوان نبودن جامعه ما ذکر مي کنند و برخي دلايل پنهان تري را براي اين موضوع برمي شمرند و دسترسي نداشتن بيشتر جمعيت روستايي که حدود ۴۰ درصد جمعيت کشور را تشکيل مي دهند به کتاب و کتابخانه را يکي از دلايل مهم پايين بودن آمار سرانه مطالعه جامعه ايران مي دانند. 

کتاب براي خيلي  ها جنبه سرگرمي دارد:

 ارزش واقعي کتاب در جامعه ما ناشناخته است، معمولا در جامعه ما آدم هاي فرهيخته به کتابخانه مراجعه مي کنند که اغلب دانشجو، پژوهشگر و خلاصه اهل علم و دانش هستند. با اين حال تجربه نشان مي دهد براي بيشتر افراد کتاب خوان، کتاب جنبه سرگرمي دارد به همين دليل آن ها از رمان ها به ويژه رمان هاي عشقي استقبال گسترده اي مي کنند و به دنبال رمان و داستان هستند. براي بيشتر افرادي که براي امانت گرفتن کتاب بمراجعه مي کنند اسم نويسنده ها، محتواي کتاب و... مهم نيست چون آن ها اصولا اسم نويسنده برايشان فرقي نمي کند و سبک نويسنده هاي خوب را نمي شناسند. منظور اين است که همه افراد کتاب خوان به طور هدفمند و با برنامه مطالعه نمي کنند.

یکی از مهم ترين عامل پايين بودن آمار مطالعه را در ايران جا نيفتادن فرهنگ مطالعه در سطح جامعه مي داند و کتاب خواني نياز به فرهنگ سازي دارد که در يک روند طولاني مدت امکان چنين کاري وجود دارد و با يک روز و دو روز نمي توان جامعه را در اين زمينه متحول و کتاب خوان کرد.

 مخاطبان به نويسندگان اعتماد ندارند:

در پايين بودن آمار مطالعه، مخاطب کمترين نقش را دارد، مخاطب ايراني به نويسندگان کتاب اعتماد لازم را ندارد. چون بسياري از کتاب هاي نويسندگان ايراني کپي برداري و تکرار است و به راحتي مي توان متوجه شد که نويسنده براي نگارش کتاب زحمتي نکشيده و يک مسير پژوهشي مشخصي را طي نکرده است. به همين دليل مخاطب رغبتي براي مطالعه کتاب او ندارد. البته اين مشکل فقط به نويسنده برنمي گردد در ايران فقط ۴-۳ نويسنده هستند که از راه نوشتن ارتزاق مي کنند و بقيه مجبورند شغل ديگري در کنار نوشتن داشته باشند. در حالي که در بسياري از کشورهاي دنيا که کتاب در آن جا جايگاه برجسته اي دارد، ناشران و متوليان فرهنگي آن جامعه هزينه بسياري را براي نوشتن کتاب صرف مي کنند.

 خلاقيت نويسنده در جذب مخاطب مهم است:

خلاقيت نويسنده و ارائه ايده هاي نو در کتاب ها يکي از مهم ترين راه هاي جذب مخاطب است، يکي از دلايل مهم کتاب خوان نبودن مردم ايران، جذابيت نداشتن کتاب هاي ارائه شده به آن هاست. خيلي از اين کتاب ها اصلا مخاطب را جذب نمي کند.

مثلا داستان عاشقانه اي که عاشق و معشوق در جست و جوي هم هستند و در نهايت به هم مي رسند در حالي که رمان هاي خارجي محتواهاي متنوع و خلاقانه اي دارد که مخاطب را جذب مي کند.

کتاب هايي که در خلاء و به دور از واقعيت ها نوشته مي شود:

پشتوانه پژوهشي يک کتاب در موفقيت آن نقش مهمي دارد، يک رمان نويس مشهور آمريکايي که معمولا رمان هاي جنايي مي نويسد براي نگارش يکي از کتاب هايش ۱۱روان شناس خبره استخدام مي کند تا به او مشاوره بدهند. اما نويسندگان ايراني کمتر زحمت تحقيق و پژوهش به خودشان مي دهند. به همين دليل وقتي کتاب هايشان را مي خوانيم، احساس مي کنيم آن ها در خلاء و با تخيل و برداشت شخصي شان و نه براساس نيازها و واقعيت هاي جامعه آثارشان را نوشته اند. در صورتي که نويسنده بايد پا به پاي مخاطب و در متن موضوع حضور داشته باشد تا بتواند اثر موفقي را بنويسد. به عنوان نمونه درميان کتاب هاي دفاع مقدس بهترين آثار کتاب هايي است که درباره آزاده ها نوشته مي شود چون مصاحبه شونده زنده است و براساس واقعيات و خاطرات واقعي او کتاب نوشته مي شود.اما درباره ديگر موضوعات، نويسندگان منابع دست اول را در اختيار ندارند. 

 فرآيند معيوب نوشتن در ايران:

در جامعه ما معمولا بعد مرگ افراد و با فاصله زماني طولاني کتاب ها نوشته مي شود که چندان منطبق بر واقعيات نيست و اين موضوع فرآيند معيوب نوشتن در ايران را نشان مي دهد.

 نبود کتاب هاي خوب علت پايين بودن ميزان مطالعه است:

نبود کتاب هاي خوب در سطح جامعه  عامل اصلي پايين بودن ميزان مطالعه در ايران است، چه کسي بپذيرد و چه نپذيرد واقعيت اين است که در جامعه ما تاليف کتاب امري ساده انگاشته مي شود به اين معنا که سرقت ادبي و کپي برداري رايج ترين شيوه نوشتن است و بسياري که اسم خود را نويسنده گذاشته اند با کپي برداري از روي آثار ديگران در اصل کتاب سازي مي کنند. و بدتر از کتاب سازها فيلم سازان هستند که از روي کتاب ها کپي برداري و سرقت ادبي مي کنند و فيلم نامه مي نويسند.چون قانون کپي رايت در ايران رعايت نمي شود.

 بسياري از کتاب ها کپي برداري و سرقت ادبي است:

کتاب خوب با سختي هاي بسياري نوشته مي شود، بسياري از کتاب هاي موجود جامعه ما کپي برداري است و کتاب فاخر و شناسنامه دار و قابل خواندن که با پشتوانه عميق مطالعاتي نوشته شده باشد، بسيار اندک است.

 مردم از تاثير کتاب در زندگي آگاهي ندارند:

مردم با کتاب آشنا نيستند و نمي دانند کتاب چيست و چه تاثير و نقشي در زندگي انسان دارد. خيلي ها به کتاب به چشم يک دکور صحنه نگاه مي کنند و نمي دانند در پشت اين کتاب ها دنيايي از معنا و ايده و تفکر نهفته است. ايراني ها بيشتر ذهن و تفکر شنيداري و ديداري دارند يعني دوست دارند مطلبي را بشنوند يا به طور تصويري ببينند، کمتر دوست دارند بخوانند. شايد به همين دليل است که قوه تخيل در ميان ايراني ها ضعيف است.

 انگيزه مطالعه در ميان ايراني ها وجود ندارد:

ايراني ها انگيزه لازم را براي مطالعه ندارند و در اين زمينه کاهل اند، برخي مي گويند ما وقت مطالعه نداريم در حالي که به نظر من اين طور نيست، ما وقت داريم اما انگيزه مطالعه نداريم و احساس نياز به مطالعه در ما وجود ندارد و کمتر کتابي ما را به هيجان مي آورد که آن را مطالعه کنيم. یکی از مهم ترين راهکارها براي افزايش مطالعه آگاهي دادن و ايجاد احساس نياز به مطالعه در ميان مردم است.

 توجه به نيازهاي مخاطبان در نوشتن اهميت مضاعف دارد:

مخاطب جزو لاينفک نوشتن است. نيازهاي روز مخاطبان و مسائل جاري هر جامعه بايد مورد توجه نويسندگان جامعه قرار گيرد تا آثار آن ها بتواند پاسخ گوي نيازهاي مخاطبان باشد. این نکته اي است که نه تنها نويسندگان آن را رعايت نمي کنند بلکه حتي از زمان نيز عقب هستند.

در دنياي غرب نه تنها براي نيازهاي روز مخاطبان کتاب نوشته مي شود، بلکه براي آينده هم با برنامه ريزي کتاب هايي نگاشته مي شود تا از اين طريق ذهن و افکار مخاطبان را در آينده جهت دهي کنند.

به دليل اين که در اين جوامع کتاب ارزش بالايي دارد. آن ها با برنامه ريزي افراد مستعد را از کودکي شناسايي و براي نويسندگي تربيت مي کنند اما در ايران استعدادهاي ما هرز مي رود و به جاي آن نويسندگان بي استعداد و بي ذوق و بي سليقه در راس قرار مي گيرند.

 نويسنده بايد نبض مخاطب را در اختيار داشته باشد:

نويسنده بايد همگام با مخاطب حرکت کند و با نفس او نفس بکشد و نبض مخاطب را در اختيار داشته باشد. متاسفانه در جامعه چنين فرصت و امکاني براي نويسندگان فراهم نيست که به عنوان مثال بتوانند از طريق صداوسيما با مخاطبان خود رو در رو ارتباط داشته باشند. به همين دليل ما مجبوريم با سفر به مناطق مختلف کشور و با حضور در نمايشگاه هاي کتاب به طور شخصي اين ارتباط را برقرار کنيم. البته اين ارتباط چهره به چهره و تنگاتنگ براي نويسنده بسيار مفيد است.

SH


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 7 و 1
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه