تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

قرار گرفتن ایران در زمره كشورهاي تحقيق كننده توليد برق از گداخت هسته اي


تاریخ :    ۱۳۹۳/۱۱/۱۲     بازدید :    ۴۴۶

قرار گرفتن ایران در زمره كشورهاي تحقيق كننده توليد برق از گداخت هسته اي

"سامانه صدای مشاور تحصیلی"

مشاوره دهنده تخصصی مقالات

برای تماس با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره  9099071613  تماس بگیرید.

تماس از 8 صبح تا 12 شب

حتی ایام تعطیل

قرار گرفتن ایران در زمره كشورهاي تحقيق كننده توليد برق از گداخت هسته اي

 اين دستگاه تاكنون از كشورهاي ديگر با اهداف تحقيقاتي وارد ايران شده است.
توكامك نسل جديد توليدكننده انرژي با استفاده از پديده گداخت (فيوژن) است كه داراي سابقه ۶۰ ساله در دنياست. اين روش معايبي همچون توليد زباله، عوارض انساني و ديگر مشكلات را در مسير توليد انرژي ندارد و تنها سوخت آن هيدروژن است كه به وفور و به صورت ارزان يافت مي شود، البته اين كار در محيطي پلاسما شكل و با دماي بيش از ۱۰۰ ميليون درجه سيليسيوس صورت مي گيرد.
تنها محيطي كه قادر است گاز پلاسمايي از جنس يون هاي هيدروژن را در خود محصور كند، ميدان مغناطيسي است كه دستگاه توكامك اين ميدان مغناطيسي را توليد و اين محيط پلاسمايي را مانند خامه وسط پيراشكي محصور مي كند.
اين روش هنوز در مرحله مطالعاتي قرار دارد و دانشمندان معتقدند كه تا ۲۰ سال آينده اجرايي خواهد شد چراكه زمان محصور سازي اين محيط پلاسمايي تا كنون و در بهترين حالت تنها چند ثانيه عملي شده است.
به گزارش خبرنگار گروه علمي ايرنا، دكتر رضا امراللهي، رييس دانشكده فيزيك و انرژي دانشگاه صنعتي اميركبير روز سه شنبه در يك نشست خبري اظهار داشت: توليد برق از طريق پديده گداخت در دنيا حدود ۸۰ سال است كه وارد فاز مطالعاتي و صنعتي شده است.
وي درباره مزاياي استفاده از پديده گداخت هسته اي گفت: دراين روش ماده راديواكتيو توليد نمي شود و تنها سوخت آن هيدورژن است و از نظر تئوري داراي بازدهي ۱۰ برابر نسبت به ديگر روشهاي توليد برق درجهان محسوب مي شود.
وي گفت: اين پديده در خورشيد نيز انجام مي شود بنابراين به اين دستگاه توكامك، خورشيدك نيز گفته مي شود چرا كه شبيه سازي فرآيند گداخت در ابعاد كوچك انجام مي گيرد.
امراللهي گفت: اين روش هنوز در دنيا و ايران عملياتي نشده است و اميداست كه تا ۲۰ سال آينده (توليد برق از طريق پديده گداخت هسته اي) صنعتي شود.
وي با بيان اينكه در ايران سابقه توليد برق از طريق پديده گداخت به ۳۰ سال پيش بازمي گردد، اظهار داشت: نخستين دستگاه توكامك در سال ۶۴ با كمك ايتاليايي ها در كشور راه اندازي شد و دومين دستگاه توكامك با نام دماوند از كشور روسيه خريداري شد كه اين دو دستگاه در سازمان انرژي اتمي موجود است؛ سومين دستگاه توكامك نيز از كشور چين وارد شده و در دانشگاه آزاد اسلامي به كارگرفته شده است.
ساخت نخستين دستگاه توكامك توسط محققان داخلي
امراللهي با بيان اينكه دستگاه توكامك البرز نخستين دستگاه محصورسازي پلاسما براي توليد انرژي از پديده گداخت است خاطرنشان كرد: اين پروژه از نظر تئوري از۲۰ سال گذشته در اين دانشگاه پايه ريزي شده است.
وي افزود: مراحل ساخت توكامك البرز با شعاع اصلي ۴۵ صدم متر و شعاع فرعي ۱۵ صدم متر و نسبت منظر ۳ با همكاري دانشگاه اميركبير و سازمان نوسازي و گسترش صنايع ايران در حال تكميل است.
رييس پژوهشكده پرتوفرآيند دانشگاه صنعتي اميركبير افزود: اين دستگاه شامل بانك خازني به ظرفيت ۷۰ ميلي فاراد و ولتاژ شارژ ۳ كيلو ولت و جريان ۱۷ كيلوآمپر است كه براي توليد ميدان چنبره‌اي حدود ۷دهم تسلا از۱۶۰ دور پيچه مسي استفاده مي‌شود.
به گفته امراللهي تمام فازهاي طراحي، شبيه‌سازي و فاز عملي مربوط به ساخت و تجهيز اين دستگاه از سوي دانشجويان دوره تحصيلات تكميلي دانشكده مهندسي انرژي و فيزيك دانشگاه اميركبير اجرا شده است كه در حال حاضر حدود ۸۰ درصد پيشرفت فيزيكي را در اين طرح شاهد هستيم.
رييس دانشكده مهندسي انرژي و فيزيك دانشگاه صنعتي اميركبيردرباره سابقه توليد دستگاه توكامك در دنيا اظهار داشت: اولين ماشين توكامك ۳۵ سال پيش توسط تيم ۵۰۰ نفره از فيزيكدانان جهان وارد فاز مطالعاتي شد و اكنون اين پروژه با نام ايتر InternationalThermonuclear Experimental Reactor در فرانسه در حال پيگيري است كه ۱۵ كشوردر آن مشاركت دارند. درحال حاضر كشورهاي ژاپن و آمريكا پيشروان اين علم در جهان محسوب مي شوند.
توكامك چيست؟
توكامــك دســتگاهي چنبــره اي اســت كــه درآن از طريــق محصورسازي مغناطيسيپلاسما شـرايط تـراكم و دمـا بـراي ايجاد واكنشهاي گداخت فراهم مي شود.
دكتر محمود وحدت روشن، استاديار دانشكده مهندسي انرژي و فيزيك دانشگاه صنعتي اميركبير نيز در اين زمينه به خبرنگاران اظهار داشت: در روش گداخت مي بايست ذرات در يك محيط پلاسمايي و يوني شكل با يكديگر برخورد كنند تا از طريق جوش خوردن، انرژي از خود ساطع كنند؛ اين برخورد يون هاي هيدروژن مي بايست در دماي حدود ۱۰۰ ميليون درجه سيلسيوس صورت گيرد.
وي افزود: هيچ فلز، ماده و فضايي بر روي كره زمين وجودندارد كه قادر به تحمل چنين دمايي باشد از اين رو از طريق يك چنپره فلزي،ميدان مغناطيسي توليد مي كنند كه محيط پلاسمايي را دروسط يك فضا محصور كند و اين امر موجب مي شود تا ذرات با سرعت و شتاب و دماي بالا با ديواره هاي اين فلز برخورد نكند.
وي كه در پروژه ساخت توكامك البرز در دانشگاه صنعتي اميركبير مشاركت دارد گفت: توكامك تنها دستگاهي است كه مي توان پلاسما را در وسط آن محصور كرد.
وي گفت: تا كنون زمان هايي در حدود چند ميلي ثانيه براي محصور سازي اين محيط پلاسمايي در مركز ميدان مغناطيسي در دنيا به ثبت رسيده است؛ با افزايش مدت زمان محصور سازي مي توان اميدوار بود كه بتوان پديده گداخت را به صورت صنعتي انجام داد.


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 8 و 4
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه