تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

شهريه هاي متفاوت در مدارس با کیفیت مشابه


تاریخ :    ۱۳۹۵/۱۱/۲۱     بازدید :    ۸۶۲

شهريه هاي متفاوت در مدارس با کیفیت مشابه

"سامانه صدای مشاور تحصیلی"

مشاوره دهنده تخصصی مدارس

برای تماس با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره  9099071613  تماس بگیرید.

تماس از 8 صبح تا 12 شب

حتی ایام تعطیل

شهريه هاي متفاوت در مدارس با کیفیت مشابه

 

 

با وجودي كه وزارت آموزش و پرورش در سال هاي اخير به جداسازي انواع مدارس و تفكيك دانش آموزان در آنها اصرار دارد، برخي كارشناسان اين جداسازي را نامناسب و حتي غيرضروري مي خوانند.
    به گفته برخي از اين كارشناسان افزايش انواع مدارس و تقسيم بندي مدارس به دولتي، غيردولتي، نمونه دولتي، غيرانتفاعي، هيات امنايي، تيزهوشان، استثنايي، شاهد، اسلامي و... منجر به سردرگمي والدين در ثبت نام فرزندانشان مي شود، ضمن اين كه عملكرد اين مدارس تفاوت چنداني با هم ندارد و مزيت هركدام بر ديگري مشخص نيست.
    حسين حسني بافراني، نماينده مجلس ديروز با بيان جداسازي دانش آموزان در مدارس مختلف، گفت: طي ساليان اخير جداسازي مدارس به انواع مختلف تيزهوشان، غيرانتفاعي و نمونه دولتي زياد جالب نبوده است، در حالي كه تمام دانش آموزان بايد در يك مدرسه و محيط درس بخوانند و جداسازي آنها از مقاطع دبستان تا پيش دانشگاهي مناسب به نظر نمي رسد. شايد عده اي از دانش آموزان ضريب هوشي بالايي داشته باشند اما اين كه دانش آموزان عادي را از دانش آموزان تيزهوش جدا كنيم، خود مشكلاتي را ايجاد مي كند.
    هر چند تفكيك تعداد دانش آموزان در اين مدارس بر اساس آمارهاي رسمي وزارت آموزش و پرورش روشن نيست، اما تحصيل حدود 90 درصد دانش آموزان كشور در مدارس دولتي و نزديك به 8 درصد در مدارس غيردولتي نشان مي دهد كه هنوز اقبال خانواده ها از مدارس دولتي بيش از ساير مدارس است. اين در حالي است كه وزارت آموزش وپرورش مي كوشد با هدف كاهش هزينه تحصيل بيش از 12 ميليون دانش آموز بر تنوع انواع مدارس بيفزايد. تاسيس مدارس غيردولتي در 2 دهه اخير و نيز توسعه مدارس هيات امنايي در 7 سال گذشته با همين هدف صورت گرفته است.
    در حال حاضر هرچند شهريه مدارس غيردولتي در مقاطع سه گانه تحصيلي از يك ميليون و 600 تا 7ميليون تومان متغير است، اما كيفيت آموزش در برخي از اين مدارس تفاوت چنداني با مدارس دولتي ندارد. فاطمه يعقوب زاده، كارشناس آموزش و مشاور تحصيلي در اين باره مي گويد: در حال حاضر والدين براي انتخاب مدرسه براي فرزندانشان با سردرگمي روبه رو هستند و ادارات كل آموزش و پرورش در استان ها ومناطق، خانواده ها را براي انتخاب مدارس و مزاياي هركدام توجيه نمي كنند.
    به گفته وي، هنوز بسياري از والدين، مدارس هيات امنايي را نمي شناسند و همه خانواده ها آرزو دارند كه فرزندانشان در مدارس تيزهوشان درس بخوانند در حالي كه در بسياري از موارد نحوه آموزش در اين مدارس از استاندارد خاصي پيروي نمي كند.
    
    مدارسي كه مهجور مانده اند
    شاهد از جمله مدارسي است كه با هدف خدمت رساني به فرزندان خانواده هاي شهدا راه اندازي شد، در حال حاضر كه فرزندان شاهد از سن تحصيل در مدرسه گذشته اند، برخي از اين مدارس با مشكل تامين اعتبارات روبه رويند و در بين فرزندان ساير اقشار مانند فرزندان فرهنگيان به دنبال دانش آموز مي گردند. مسعود زريبافان، رئيس بنياد شهيد ماه پيش با اظهار تاسف از اين كه در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش اهتمام لازم را در قبال مدارس شاهد ندارد، گفت: دريافت نكردن شهريه از فرزندان كاركنان آموزش و پرورش، اين مدارس را دچار كمبود اعتبار مي كند. او پيشنهاد كرد: دانش آموزان شاهد به جاي 930 مدرسه شاهد كه بدون يك مديريت منسجم و منظم در حال فعاليت هستند، از طريق بنياد شهيد در مدارس غيرانتفاعي تحصيل كنند.به هميل دليل قرار شد كه از اين به بعد در 5500 مدرسه نمونه دولتي و هيات امنايي كه با شرط معدل و آزمون ورودي دانش آموز مي پذيرند، سهميه اي براي دانش آموزان شاهد منظور شود. حميدرضا حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش، درخصوص اين توافق به ايسنا گفت: بايد مصوب شود كه مدارس نمونه دولتي و هيات امنايي درصدي از ظرفيت شان به دانش آموزان شاهد اختصاص يابد تا اگر دانش آموزي با معدل 19 و با آزمون به مدارس نمونه دولتي وارد مي شود فرزندان شاهد و ايثارگر نيز متناسب با ظرفيت تحصيلي شان وارد اين مدارس شوند.
    
    در آرزوي ورود به مدرسه استاندارد
    از زماني كه منوچهر فضلي خاني، مديركل دفتر آموزش راهنمايي آموزش و پرورش، از غيراستاندارد بودن آموزش در مدارس خبر داد، چندسالي مي گذرد، اما به گفته برخي كارشناسان نبود استاندارد آموزشي از يك سو و جداسازي مدارس بدون تفكيك مسووليت ها از ديگر سو از ضعف هاي اين جداسازي است. به گفته يعقوب زاده، كارشناس آموزش، وقتي نام يك مدرسه تغيير مي كند انتظار اين است تا وظايف آن مدرسه نيز درقبال دانش آموز و امتياز آن در نظام آموزش تعريف شود.
    وي در زمينه عملكرد مدارس هيات امنايي كه وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان را به تحصيل در آن فرامي خواند، توضيح مي دهد: در حال حاضر 1410مدرسه به شيوه هيات امنايي يعني با مشاركت اوليا اداره مي شود كه بخشي از آنها قرار است به مدارس ورزش تغيير نام دهند اما بسياري از والدين نمي دانند اگر قرار است در اين مدارس شهريه بدهند، اين مبالغ را بابت چه خدماتي به حساب مدارس پرداخت مي كنند؟ آيا قرار است استانداردها و تجهيزات، فضا و برنامه هاي آموزشي در مدارس هيات امنايي از ساير مدارس متفاوت باشد؟ تجربه نشان داده كه اين تفاوت در حال حاضر وجود ندارد.
    
    تنوع مدارس به شرط پول
    آنچه از تنوع اسمي مدارس در نظام آموزش برمي آيد، گوناگوني مدارس تنها به بهانه تغيير در شهريه هاست، از مدارس دولتي رايگان گرفته تا مدارس غيردولتي با شهريه هاي ميليوني و هيات امنايي يا نمونه دولتي استانداردهاي آموزشي نه تنها متغير نيست كه حتي با وجود دريافت شهريه برخي از اين مدارس خدمات كمتري ارائه مي كنند.البته اين امر مورد تاييد برخي مديران مدارس نيست، مرتضوي مدير هنرستان هيات امنايي در اين باره مي گويد: اين اختلاف نوعي طبقه بندي محسوب مي شود و راهي براي تشويق مردم به مشاركت در تامين هزينه هاي مدارس است. چطور مي توانيد از اين تنوع انتقاد كنيد درحالي كه هر كدام از مدارس به شيوه خاص خود دانش آموز جذب مي كنند، هزينه هايشان را تامين مي كنند، مديران خود را انتخاب مي كنند و حتي تجهيزات آموزشي متنوعي دارند؟
    سماوات يكي از اولياي دانش آموزي در دبيرستان نمونه دولتي است كه فرزندش براي ورود به اين دبيرستان از مميزي آزمون و مصاحبه گذشته است، او مي گويد: با وجود دريافت شهريه و آزمون هاي سخت از عملكرد اين مدرسه راضي نيستم چون هيچ فرقي با مدارس دولتي ندارد و فقط سخت گيري بيشتري بر بچه ها براي درس خواندن اعمال مي كنند، ما انتظار داشتيم مدارس نمونه امكانات آموزشي منحصر به فردي داشته باشند.
    به هرحال براساس برنامه پنجم توسعه تا 4سال آينده بايد 20 درصد مدارس واگذار شود و به نظر مي رسد در اين واگذاري فقط تغيير نام و دريافت شهريه مورد تاكيد است بدون آن كه تفكيكي در خدمات آموزشي مورد نظر باشد.


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 8 و 3
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه