تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

وعده‌های سرپرست دانشگاه شهید چمران در آغاز کار


تاریخ :    ۱۳۹۳/۱/۳۰     بازدید :    ۷۳۳

وعده‌های سرپرست دانشگاه شهید چمران در آغاز کار

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با ارائه آماری از وضعیت آموزش عالی در استان و این دانشگاه و مقایسه با دانشگاه های برتر و کشورهای همسایه، یکی از مشکلات دانشگاه را حاکم بودن فضای امنیتی بر کلیه شئون و تمرکز گرایی و رشد کمی بیش از حد به ویژه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی عنوان کرد و گفت: از نخستین کارهایی که انجام می شود، ایجاد سازوکاری برای انتخاب مدیران گروه‌ها مانند سیستم سابق و به شیوه انتخابی است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه خوزستان، دکتر محمد رعایایی در مراسم معارفه‌اش به عنوان سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز، با مروری کلی بر شاخص های آموزش عالی در استان و دانشگاه شهید چمران اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲۵۳ هزار دانشجو در ۹۰ مرکز آموزشی عالی استان مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به ایجاد ۳۰ مرکز پیام نور، ۲۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی، ۲۰ واحد علمی و کاربردی، ۸ دانشگاه دولتی، ۵ آموزشکده فنی و حرفه ای و شش موسسه آموزشی عالی غیرانتفاعی، افزود: سهم دانشجویان این مراکز از جمعیت دانشجوی کل استان به ترتیب ۸ ، ۵۱، ۶٫۳ ، ۹، ۲، و ۳ درصد است. از لحاظ کیفیت سطح آموزش عالی در استان نیز بیش از ۷۳ و ۲۰ درصد دانشجویان استان به ترتیب در مقاطع کارشناسی و کاردانی مشغول به تحصیل هستند. بنابراین ۹۳ درصد دانشجویان استان در این دو مقطع و تنها شش درصد در کارشناسی ارشد و یک درصد در دوره های دکتری تحصیل می کنند که از نظر کیفیت وضعیت خوبی را نشان نمی دهد.

رعایایی با بیان اینکه در دانشگاه شهید چمران به عنوان بهترین مرکز آموزش عالی استان از نظر تعداد اعضای هیأت علمی و مقاطع تحصیلی مختلف و کیفی، این میزان متفاوت است، افزود: از نظر نسبت دانشجو به استاد این دانشگاه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد؛ زیرا در مقایسه با نرم مطلوب یک به ۱۸، در حال حاضر یک به ۳۰ است.

وی همچنین به بیان وضعیت دانشگاه شهید چمران بین دانشگاه‌های جهان پرداخت و خاطرنشان کرد: مطابق نظام رتبه‌بندی تایمز ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، نه‌تنها ایران در میان کشورهای دارای ۲۰ دانشگاه برتر دنیا هیچ جایی ندارد، بلکه بسیاری از کشورها پیشرفته نیز در این فهرست جایی ندارند. به گونه‌ای که از ۲۰ دانشگاه برتر دنیا ۱۵ دانشگاه در آمریکا، سه دانشگاه در انگلستان، یک دانشگاه در سوئیس و یک دانشگاه در کانادا قرار دارد.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که در میان ۱۰۰ و ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا نیز جایی نداریم، افزود: ایران در میان ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا تنها یک دانشگاه دارد. در حالی که ترکیه پنج دانشگاه، هندوستان یک، رژیم اشغالگر قدس سه و عربستان سعودی دو دانشگاه دارد.

رعایایی رتبه کلی دانشگاه شهید چمران از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را ۳۲ عنوان و تصریح کرد: این رتبه از نظر تمام معیارها اعم از تولید مقالات، وضعیت آموزش، پژوهش، نسبت استاد به دانشجو، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به پایه، ارزیابی و تعیین شده است که بدتر از همه نداشتن دانشجوی خارجی و استاد خارجی در این دانشگاه است که وزن سنگینی در رتبه بندی برای آن لحاظ شده است.

وی با بیان این‌که این دانشگاه بین تمام دانشگاه‌های جهان در جایگاه ۱۶۵۸ قرار گرفته است، با تقسیم تاریخ دانشگاه شهید چمران به سه دوره قبل از انقلاب، دوران جنگ و پس از جنگ تحمیلی، تصریح کرد: در دوران قبل از انقلاب با توجه به هدف‌گذاری انجام شده در نقشه جامع دانشگاه، پیشرفت بسیار خوبی اتفاق افتاد اما در دوران پس از انقلاب، در جنگ بزرگترین ضربه به دانشگاه وارد شد و توقف کامل و بلکه پسرفت را در پی داشت، به طوری‌که بودجه معمول دانشگاه قابل جذب نبود و به تهران برگشت داده می‌شد، همچنین پروژه های عمرانی متوقف و مسائل آموزشی نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نبود.

وی افزود: پس از جنگ تحمیلی با وجود آن‌که باید نگاه ویژه ای به دانشگاه شده و این عقب ماندگی ها جبران می‌شد، اتفاق ویژه ای رخ نداد؛ به دلیل آن‌که مبنای بودجه دانشگاه بودجه زمان جنگ قرار گرفت و در نتیجه عقب ماندگی بسیاری بر دانشگاه تحمیل شد.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز درباره مبنای فعالیت های جدید در دانشگاه؛ خاطرنشان کرد: آنچه به راحتی در دسترس و انجام آن سهل تر و مستلزم صرف زمان و هزینه کمتری است، ایجاد یک جو با آرامش و نشاط و با مشارکت طلبی و مشارکت جمعی در دانشگاه هاست. به گونه ای که تمام اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه احساس شادابی و به‌کار گرفته شدن و مشارکت کردن در دانشگاه داشته باشند که این وضعیت را می توان بدون هزینه فوت وقت و چشم داشت به مسئولان وزارتخانه ایجاد کرد که می تواند زمینه ساز تمام مسائل بعدی دانشگاه باشد.

رعایایی با بیان این‌که مشکلات زیادی در دانشگاه وجود دارد که به سادگی قابل رفع نیست، یکی از این مشکلات را حاکم بودن فضای امنیتی بر کلیه شئون دانشگاه عنوان و با بیان این‌که تا آنجا که بتوانم این جو امنیت و روانی را در همه اقشار رفع می کنم، نتیجه این جو را از بین رفتن انگیزه ها، خلاقیت ها و استعدادها، قفل زدن بر افکار و اندیشه ها و در نتیجه عدم پویایی، نوآوری و شکوفایی دانست و خاطرنشان کرد: دومین مشکل دانشگاه تمرکز گرایی و نه تمرکز زادیی بود و تمام اختیارات دانشگاه در اختیار وزارتخانه قرار داشت و گروه ها در عمل هیچ‌گونه اختیاری از خود نداشتند.

وی یکی دیگر از مشکلات دانشگاه به‌ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی را رشد کمی بیش از حد، علی‌رغم وجود زمینه برای خدمت رسانی به این دانشجویان، که باعث افت کیفی شده است، ذکر و تصریح کرد: یکی از راهکارهایی که باید در دانشگاه اصلاح شود، برقرار ارتباط عملی صنعت و دانشگاه است که بسیاری از معضلات را رفع خواهد کرد. در این راستا باید تمام پروژه های تحصیلات تکمیلی در مسیر گره گشایی از مشکلات صنعت، کشاورزی و دیگر بخش های جامعه سوق داده شود.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز راهکار دیگر برای دخالت دادن اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان در تعیین سرنوشت خود را برداشتن نظرها از بیرون و منتقل کردن به داخل دانست و ادامه‌داد: سپردن اختیارات و حقوق دانشگاهیان به خود در جهت انتخاب مدیران، قطعاً یکی از برنامه های دانشگاه خواهد بود و در این جهت اولین کار این است که تمام مدیران گروه ها مانند سیستم سابق انتخاب شوند و در دراز مدت نیز انتخاب رئیس دانشگاه به این مسیر سوق داده شود.

رعایایی همچنین یکی از راهکارهای تقویت دانشگاه را جذب نخبگان علمی در جهت تأمین کادر علمی موردنیاز دانشگاه بدون توجه به مواضع سیاسی آن‌ها عنوان و تصریح کرد: در جذب کادر علمی مجرب باسواد دانشمند و علاه‌قمند به معلمی و استادی نباید دیدگاه سیاسی را لحاظ کنیم و باید هر کسی که توان علمی و تحقیقاتی قوی دارد بتواند زمینه فعالیت علمی در دانشگاه را داشته باشد.

وی همچنین از برنامه دانشگاه برای ایجاد جذبه در جهت جذب دانشجویان نخبه منطقه خبر داد و افزود: باید فاکتورها و زمینه هایی ایجاد کنیم که دانشجویان ممتاز و نخبه نسبت به تحصیل در این دانشگاه علاقمه‌ند و سطح کیفی دانشگاه فراتر از وضعیت موجود شود.

به گزارش خبرنگار ایسنای خوزستان همچنین دکتر حسن مروتی در مراسم تودیع‌اش ‌از ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز، به تبیین عملکرد خود از سال ۸۹ تاکنون پرداخت و افتتاح دو خوابگاه دانشجویی و ادامه ساخت ۲ خوابگاه دیگر، تامین امکانات نسبتا مناسب رفاهی برای دانشجویان، کسب موفقیت در جشنواره ملی حرکت، مسابقات انجمن های علمی و انتخاب به عنوان رئیس دانشگاه برتر فرهنگی را از جمله دستاوردهای دوران مدیریتش در حوزه معاونت های فرهنگی و دانشجویی عنوان کرد.

وی همچنین پوشش بالغ بر ۵۰۰ عضو هیات علمی در گروه های آموزشی، تکمیل اتوماسیون آموزشی، سامانه حق‌التدریس، سامانه نمره، سامانه ارزشیابی اساتید، راه اندازی دوره های جدید کارشناسی ارشد و دکتری با هدف تبدیل دانشگاه شهید چمران به یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی را از جمله عملکرد سه سال و نیمه خود در بخش آموزشی توصیف کرد و گفت: در سال ۹۳ تعداد دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرفته شده تقریبا برابر بود که این یک افتخار در حوزه آموزشی است.

مروتی در بخش پژوهشی، با اشاره به حرکت دانشگاه به سمت پژوهش‌های تقاضامحور و ارتباط خوب با صنعت، گفت: با اخذ مصوبه ای مبنی بر الزام دستگاه ها به صرف ۷۰ درصد بودجه پژوهشی در دانشگاه های استان خوزستان، وضعیت قراردادهای تحقیقاتی با صنایع بسیار بهتر شده و طی سه سال گذشته از نظر تعداد قرارداد و مبلغ آن‌ها، دانشگاه شهید چمران اهواز همواره رتبه نخست را در میان دانشگاه های شهرستان ها، به جز دانشگاه‌های تهران، داشته است.

وی افزود: بر اساس اعلام مرکز ISC رتبه دانشگاه شهید چمران در شهریور ۹۲، در زمینه مقالات مندرج در مجلات، رتبه ۹ است که این افتخاری برای دانشگاهیان محسوب می شود.

مروتی اجرای ۵۰ پروژه عمرانی، راه‌اندازی اتوماسیون اداری، تحول در فضای سبز، تحول در بودجه و افزایش رقم آن، اصلاح و ترمیم پایه بودجه دانشگاه، اجرای آیین نامه کارکنان، تفکیک کامل از دانشگاه بهبهان، راه اندازی و تفکیک از دانشگاه صنعتی هویزه را از جمله دستاوردهای خود در حوزه معاونت اداری و مالی ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در پایان این مراسم با حضور معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از تلاش‌های دکتر حسن مروتی در زمان تصدی به عنوان ریاست دانشگاه شهید چمران تقدیر و دکتر محمد رعایایی به عنوان سرپرست این دانشگاه معرفی شد.


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 3 و 9
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه