تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

غلت املاعی


تاریخ :    ۱۳۹۳/۶/۶     بازدید :    ۶۲۹
غلت املاعی
 
 
 
همه چیز دیده بودیم جز اصفهان با «ه» جیمی (اصفحان)، بلگ بو (برگ بو)، عفونت با طا (عفونط)؛ اما عده‌ای می‌نویسند اصفحان، بلگ بو، عفونط، می‌نویسند هلو انجیلی (انجیری)، کفسول (کپسول)، مسالح ساختمانی (مصالح)، هاد داگ (هات داگ)، بحزیستی (بهزیستی)، متالبات (مطالبات) و کلمه‌های بدشکل و غلط دیگر مثل اینها.
هنوز عده ای چالش دارند بر سر این که بالاخره سپاسگزاری را با ذال بنویسند یا با «ز»، عده ای هنوز چند ثانیه مکث می کنند که برای نوشتن آنفلوآنزا، آی با کلاه دوم را بنویسند یا نه؛ خیلی ها مرددند میان ت، ط، ث، س،ص، ق ، غ و ذ، ز، ض و ظ. همین تردید و دودلی است که دیکته بعضی از ما را ضعیف کرده، همین است که وقتی برای یک مطلب در اینترنت کامنت می گذاریم، یا در شبکه های اجتماعی اظهارنظر می کنیم، یا نظرمان را به شیوه پیامکی ارسال می کنیم، دیکته کلمات از زیر دست بعضی هایمان درمی رود و شکل غلط واژه ها را می نویسیم.

ما زیاد کتاب نمی خوانیم و کمتر سراغ منابع مکتوب می رویم، خیلی از ما هنوز فرهنگ شفاهی را می پسندیم، سنت گوش دادن به حرف دیگران و منتظر ماندن برای شنیدن روایات و اطلاعات از زبان آدم ها.
دیدن و گوش دادن هنوز هم برای خیلی از ما راحت تر از خواندن است، پس عجیب نیست که چشم بعضی از ما با دیکته کلمات ناآشناست و برای نوشتن واژه های نه چندان پیچیده، اسیر حروف مشابه می شویم و مردد می مانیم میان ت و ط. این که نوشتن به زبان فارسی گاهی پرغلط می شود به سیستم آموزشی ما نیز مربوط است، به جدی گرفته نشدن درس ادبیات در برخی سال ها و به بی میلی های دانش آموزان برای نوشتن. اما اگر ما مردمی کتابخوان بودیم ، اگر دیکته کلمات مدام از جلوی چشممان می گذشت، اگر ادبیات فارسی در مدرسه و دانشگاه، درسی ویژه و پراهمیت بود یا اگر برخی مفاهیم را درک می کردیم (مثل این مفهوم که «گزاردن» به معنی به جا آوردن است) آن وقت به احتمال زیاد کم پیش می آمد که دیکته زبان مادری را به غلط بنویسیم ولی حالا که این اتفاقات نمی افتد، ما مردمی هستیم که غلت املاعی مان ضیاد اسط.

سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 8 و 7
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه