تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

رتبه نخست دکتری رشته شیمی فیزیک دانشگاه آزاد از مسیر موفقیت می گوید


تاریخ :    ۱۳۹۳/۶/۲۵     بازدید :    ۱۶۷۵

رتبه نخست دکتری رشته شیمی فیزیک دانشگاه آزاد از مسیر موفقیت می گوید

سعید برزی متولد سال ۱۳۶۱ در سال ۸۱ وارد مقطع کاردانی در رشته عملیات پتروشیمی در دانشگاه علم و فرهنگ شعبه جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان گردید. ایشان در سال ۸۳ از مقطع کاردانی فارغ‌التحصیل شده و پس از گذراندن خدمت سربازی در سال ۸۵ با استفاده از سهمیه استعداد درخشان وارد مقطع کارشناسی شده است. ایشان در سال ۸۷ این مقطع را به اتمام رسانده و در سال ۸۹ مجدداً با سهمیه استعداد درخشان وارد مقطع کارشناسی ارشد رشته شیمی فیزیک دانشگاه پیام نور اصفهان گردیده است.

سعید برزی با شرکت در آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی سال تحصیلی ۱۳۹۳-۹۴ با کسب رتبه ۱ در مرحله آزمون کتبی و نیز کسب رتبه ۱ پس از مرحله مصاحبه علمی، در دانشگاه علوم تحقیقات تهران پذیرفته شده است.

روند مطالعه شما جهت آمادگی برای آزمون چگونه بود؟

از سال ۸۵ که دوران خدمت سربازی تمام شد، شاغل شدم. در حین کار درس می‌خواندم و با توجه به علاقه‌ام معمولاً شب‌ها را به مطالعه درسی اختصاص می‌دادم. اما مشخصاً برای کنکور دکتری به مدت ۴ ماه و شبی ۲ ساعت درس خواندم. من چون در سیستم دانشگاه پیام نور مقطع ارشد را گذرانده بودم، خودآموزی را یاد گرفته بودم. پایه ریاضیات خوبی هم داشتم و بنابراین در مجموع آمادگی برای آزمون دکتری در این رشته برایم چندان دشوار نبود. ضمن این که من از همان مقطع کاردانی نکته‌برداری از دروس تخصصی را انجام می‌دادم و این کار در مرور سریع درس‌ها خیلی مفید بوده است.

چرا تصمیم گرفتید در آزمون دکتری شرکت کنید؟

علاوه بر وجود علاقه‌ام به تحصیل به دلیل این که موفق به شاغل شدن در جایی مرتبط با رشته تحصیلی‌ام شده بودم، تأثیر درس خواندن را در کارم در نظر داشتم.

منابع آزمون را از کجا شناختید؟

من جزواتی که در مقطع ارشد داشتیم را مرور کردم و کتاب کارشناسی ارشد شیمی فیزیک مدرسان شریف را مطالعه کرده بودم. به نظرم اینها کفایت می‌کرد.

برای زبان تخصصی هم مطالعه کرده بودید؟

خیر، واقعیتش چون فکر نمی‌کردم امسال قبول شوم، برای مطالعه زبان تخصصی وقت نگذاشته بودم و از داشته‌های قبلی‌ام در جلسه آزمون استفاده کردم. ضمن این که زمان آزمون کم بود (هر سوال یک دقیقه) و ۱۵۰ سؤال تخصصی زمان زیادی می‌گرفت و من ترجیح دادم بر روی آنها تمرکز کنم. اگر چه تمام سؤالات زبانی که توانستم در جلسه آزمون پاسخ دهم، صحیح بود.

پیش‌بینی شما از نتیجه اولیه بعد از آزمون کتبی چه بود؟

بعد از کنکور از نتیجه بسیار راضی بودم و می‌دانستم که قبول می‌شوم. دوست داشتم رتبه زیر ۱۰ کسب کنم تا بتوانم در دانشگاه علوم تحقیقات پذیرفته شوم.

چه رزومه‌ای جهت مصاحبه علمی فراهم کرده بودید؟

-   ۲ دوره برگزیده استعداد درخشان (معدل)

-   ۴ طرح پژوهشی (به واسطه کار کردن در صنعت)

-   ۲ مقاله در کنفرانس‌های داخلی

-   ۲ مقاله ISI در دست داوری (که امتیازی به آنها تعلق نگرفت)

برای مصاحبه خود را آماده کرده بودید؟

پایان‌نامه ارشدم را مرور کرده بودم و نگاهی گذرا به دروس تخصصی انداخته بودم.

مصاحبه چگونه برگزار شد؟

برای مصاحبه ۵ تن از اساتید حضور داشتند. قبل از من کسانی به داخل اتاق مصاحبه رفته بودند که رتبه‌های بالایی داشتند. وقتی من وارد اتاق شدم و رتبه‌ام را پرسیدند و متوجه شدند که رتبه ۱ را کسب کرده‌ام خیلی مورد استقبال قرار گرفتم و برایشان بسیار جالب بود که از دانشگاه پیام نور توانسته بودم در کنکور دکتری دانشگاه آزاد رتبه ۱ را کسب کنم. از من کارنامه‌ام را خواستند و با دیدن درصدهای دروس تخصصی متعجب شدند به طوری که از من خواستند چند سؤال از سؤالات آزمون کتبی را بازگو کنم.

سپس شروع به پرسیدن سؤال نمودند. یکی از اساتید سؤالات جزئی مطرح می‌کرد و هنوز پاسخم به سؤال قبلی تمام نشده بود که سؤال بعدی را می‌پرسید. در مورد الکتروشیمی که موضوع پایان‌نامه ارشدم بود از من سؤال شد. سؤالات مستقیماً از داخل پایان‌نامه نبود، اما به موضوع مربوط بود. جالب این بود که عنوان کردند به علت کسب رتبه ۱، سؤالات سخت‌تری از من پرسیدند (در جلسه مصاحبه یکی از اساتید به من گفت: چون رتبه ۱ هستی سؤالات سخت می‌پرسم). در مورد طرح‌های پژوهشی که کار کرده‌ام نیز سؤال شد.

درباره زمینه پژوهشی آینده نیز از من سؤال شد و برخی اساتید لطف داشتند و از من می‌خواستند که در مقطع دکتری با آنها کار کنم.

حرف آخر؟

من شاغل و متأهل بودم، سخت بود، اما آخرش شیرین شد. البته همسرم خیلی به من کمک می‌کرد و زمینه مطالعه در خانه را برایم فراهم می‌کرد. از ایشان تشکر می‌کنم. یک توصیه هم برای دوستانم دارم، روی مفاهیم کار کنند. البته سؤالات محاسباتی زیادی در کنکور طرح می‌گردد و دوستان حتماً آمادگی کامل برای حل تستی سؤالات را داشته باشند، مخصوصاً در دروس شیمی فیزیک پیشرفته، سینتیک و الکتروشیمی. همچنین کتاب شیمی فیزیک انتشارات مدرسان شریف که مربوط به مقطع ارشد است را حتماً مطالعه کنند. این کتاب به دلیل داشتن نکات کلیدی برای روز مصاحبه هم خیلی مفید است.

چه منابعی جهت آزمون دکتری مطالعه کردید؟

۱- جزوات درسی شیمی فیزیک ۱و ۲ و پیشرفته و ترمودینامیک آماری خانم دکتر سهرابی (اساتید دانشگاه پیام نور اصفهان)

۲- جزوه درسی مبانی شیمی کوانتم و کوانتم ۲ مقطع ارشد آقای دکتر افتاده (اساتید دانشگاه پیام نور اصفهان)

چکیده کتاب‌های زیر که در مقاطع قبلی یادداشت‌برداری کرده بودم:

۳- کتاب ترمودینامیک آماری خانم دکتر گوهرشاهی (دانشگاه فردوسی مشهد)

۴- کتاب ترمودینامیک آماری دکتر پارسافر (دانشگاه صنعتی اصفهان)

۵- کتاب سینیتیک شیمیایی مبانی و کاربردها دکتر پارسافر (دانشگاه صنعتی اصفهان)

۶- فصل‌های مرتبط با مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کتاب ۳ جلدی شیمی فیزیک لواین

۷- کتاب شیمی کوانتمی لواین

۸- کتاب شیمی فیزیک انتشارات مدرسان شریف (حتماً مطالعه بفرمایید)

۹- برای درس الکتروشیمی نیز مباحث این بحث را در دروس شیمی فیزیک لواین مطالعه نمودم.

* چون آمادگی در درس طیف سنجی مولکولی نداشتم، در روز آزمون به سؤالات این بخش پاسخ ندادم و از وقتش برای سایر دروس استفاده کردم.

Picture2

Picture1


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 6 و 2
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه