تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

تدوین آیین اخلاق پرستاری و منشور حقوق پزشکان


تاریخ :    ۱۳۹۳/۱۲/۷     بازدید :    ۵۴۲

تدوین آیین اخلاق پرستاری و منشور حقوق پزشکان

"سامانه صدای مشاور تحصیلی"

مشاوره دهنده تخصصی

برای تماس با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره  9099071613  تماس بگیرید.

تماس از 8 صبح تا 12 شب

حتی ایام تعطیل

تدوین آیین اخلاق پرستاری و منشور حقوق پزشکان

دکتر باقر لاریجانی قائم مقام ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در علوم پزشکی در سمینار چالش‌های اخلاق بالینی که صبح امروز در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد در حوزه علوم پزشکی مباحث جدیدی به مباحث اخلاق پزشکی اضافه شده و ما برخلاف آنچه که در گذشته در حوزه اخلاق پزشکی فقط به روابط بیمار و پزشک توجه می‌کردیم حالا با گسترش حوزه فناوری و سیاست‌گذاری حوزه اخلاق پزشکی گسترده‌تر شده است.

لاریجانی تصریح کرد برای مثال بحث پیوند اعضا، مرگ مغزی، استفاده از سلول بنیادی و خدمات پیشرفته حفظ حیات، در هر سو چالشی دارد. همچنین تغییر رابطه پزشک و بیمار و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت از جمله دیگر موضوعات مورد بحث در حوزه اخلاق پزشکی است.

وی با بیان اینکه دولت و نهادهای صنفی نیز می‌توانند در اینحوزه کمک کنند، افزود: خوشبختانه در کشور ما گام‌هایی درحال برداشتن است.

لاریجانی با اشاره به اینکه در دو دهه گذشته در حوزه اخلاق پزشکی گام‌های موثری برداشته شده، بیان کرد: در حیطه آموزش، آموزش اخلاق پزشکی در دانشگاه‌ها و طرح مباحثی که در حوزه پزشکی به انسان مربوط است قدم‌های بسیار موثری برداشته شده است. ایجاد سطوح آموزش دانشگاهی MPH و PHD و طرح مباحث اخلاق پزشکی در کمیته اخلاق و همچنین تدوین راهنماهای اخلاق در پژوهش از جمله دیگر اقدامات این حوزه می‌باشد.

لاریجانی با بیان اینکه ما محتاج افزایش کمیته‌های اخلاق پزشکی در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها هستیم، اظهار کرد: این کمیته در برخی دانشگاه‌ها به خوبی فعالیت می‌کند اما لازم است که در برخی دیگر از بیمارستان‌ها نیز فعال شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تدوین منشور حقوق بیمار را از جمله اقدامات خوبی دانست که در این حوزه انجام شده و اظهار کرد: تدوین آیین اخلاق پرستاری و آیین مربوط به حقوق پزشکان از جمله اقدامات در دست اجرای ماست.

وی در همین زمینه ادامه داد نیمی از آیین جدید اخلاق پزشکی تدوین شده و ما تلاش می‌کنیم براساس برنامه‌ راهبردی که در این خصوص تدوین شده که از جمله اهداف آن افزایش آموزش و پژوهش اخلاق پزشکی، ارتقای نظام پایش سلامت و افزایش ارتباطات بین‌المللی است را محقق کنیم و من به جرات می‌توانم گویم که بیش از 90 درصد این برنامه اجرایی شده است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باید در حوزه اخلاق پزشکی تلاش کرد، گفت: ممکن است زندگی ما را به سمت چالش‌هایی در رعایت اصول اخلاقی بکشاند، اما وظیفه ما این است که برای تحقق اخلاق تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه تغییر و تحول در انسان‌ها و رفتار آنها آسان نیست، افزود: شورای عالی اخلاق پزشکی که در وزارت بهداشت تشکیل شده در زمینه گسترش در آموزش تلاش می‌کند. همچنین گروه اخلاق فرهنگستان علوم پزشکی در تلاش است تا در ترویج اخلاق حرفه‌ای و حل مسائل نظراتی ارائه داده و گام‌هایی بردارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه چالش‌های اخلاق پزشکی در گروه اخلاق فرهنگستان مطرح شد و برای تدوین برنامه راهبردی این گروه از اعضا در خصوص دسته بندی چالش‌ها نظرخواهی شد، اظهار کرد: ما توانستیم درسال جاری دومین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی را پیش بریم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای اجرای این برنامه باید علاوه بر وزارت بهداشت سازمان‌های پزشکی قانونی و نظام سلامت نیز با یکدیگر همکاری کنند، خاطرنشان کرد: در این سمینار چهار حوزه از چالش‌ برانگیزترین حوزه‌های اخلاق پزشکی که از نتایج تحقیقات ما حاصل شد، مطرح می‌شود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش از ارسال پیش نویس توافق‌نامه‌ای برای اجرای اقدامات مشترک در حوزه اخلاق پزشکی با وزارت بهداشت و ارگان‌های فعال در حوزه نظام سلامت خبر داد و اظهار کرد: برای استقرار یک برنامه مشترک باید به سمت ایجاد یک نظام سلامت پاسخگو که ارکان انسانی را مدنظر دارد، دست پیدا کنیم.

وی در همین زمینه ادامه داد همچنین تدوین محورهای مشترک برای پیشبرد برنامه‌ای مشترک در حوزه اخلاق پزشکی در سطح کشور از دیگر اقدامات مهم است و من فکر می‌کنم که فرهنگستان علوم پزشکی بتواند تدوین این برنامه مشترک را به عهده بگیرد و به عنوان دبیرخانه این برنامه فعالیت کند.

وی در پایان اظهار کرد نهادینه شدن اخلاق پزشکی در بهداشت و درمان بحث مهمی است که در کشور ما فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام شده اما همچنان راه پرفراز و نشیبی مقابل ماست. ما باید تلاش کنیم راهبردی متناسب با فرهنگ جامعه از طریق مشارکت با افراد درگیر ایجاد کنیم.

 


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 9 و 8
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه