تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

روش های نادرست هنگام مطالعه


تاریخ :    ۱۳۹۴/۵/۱۰     بازدید :    ۶۵۱

روش های نادرست هنگام مطالعه

"سامانه صدای مشاور تحصیلی"

 مشاوره دهنده تخصصی 

برای تماس با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره 9099071613  تماس بگیرید.

تماس از 8 صبح تا 12 شب

حتی ایام تعطیل

روش های نادرست هنگام مطالعه

 

تعداد زیادی از دانش آموزان معتقدند آنقدر که برای مطالعه وقت می گذارند نتیجه نمی گیرند و عملاً راندمان مطالعه آنها بسیار پائین است. در این مقاله در مورد آفت های مطالعه و هر آنچه کیفیت مطالعه و یادگیری را پائین می آورد بحث می کنیم.
1 – بلند خواندن
بسیاری از دانش آموزان عادت دارند که هنگام مطالعه بلند بلند کلمات را تکرار می کنند هر چند اینکار باعث تمرکز بیشتر می شود که هم بینائی و هم شنوائی درگیر یادگیری می­شوند اما میزان مصرف انرژی به شدت افزایش می یابد و دانش آموز در کمتر از 30 تا 40 دقیقه خسته شده و بازده مطالعه اش پائین می آید؛ اگر عادت به بلند خواندن دارید سعی کنید کم کم این عادت را عوض کنید یا حداقل آرام تر کلمات را تکرار کنید اما یادتان باشد این کار ساعت مطالعه مفید شما را به شدت کم می­کند.
2 – راه رفتن هنگام مطالعه
تحقیقات نشان می دهد بخشی از فعالیت های ذهنی، هنگام راه رفتن صرف حفظ تعادل عدم برخورد با اجسام، دور زدن و غیره می شود؛ اگر هنگام مطالعه راه بروید عملاً بخشی از توان مغز را برای یادگیری از دست می دهید، در ضمن میزان تمرکز نیز کاهش می یابد چون چشم ها بجز صفحه ي کتاب فضای اطراف را نیز باید ببینند تا با مانعی برخورد نکنید و یا دور نزنید و ... عادت راه رفتن هنگام مطالعه تأثیر منفی دیگری هم دارد و آن افزایش مصرف انرژی است. افرادی که هنگام مطالعه راه می روند اغلب نمی توانند بیش از 45 دقیقه به صورت پیوسته مطالعه کنند از اینرو بخشی از انرژی هدر می رود و ساعت مطالعه مفید کاهش می یابد؛ سعی کنید اگر این عادت را دارید سریعاً آن را حذف کنید.
در یک تحقیقی که توسط یکی از مشاورین انجام شده است این نکته مطرح شده که سال چهارم فرصت کافی برای تغییر عادت های مطالعه نیست اما برخی از عادت ها آنقدر تأثیر منفی می گذارند که اجباراً باید حذف شوند؛ یکی از این عادت های غلط بلند خواندن و راه رفتن هنگام مطالعه است.
3 – وسواس هنگام مطالعه
بعضی از دانش آموزان هنگام مطالعه‌ي متن کتاب، یک عبارت یا لغت را بارها و بارها تکرار می کنند و اگر از صفحات قبل احساس کنند کلمه یا عبارتی را فراموش کرده اند دوباره از اول مطالعه می کنند، این وسواس اغلب روحیه‌ي دانش آموز را به هم می ریزد و احساس منفی فراموش کردن دائماً ذهن او را آزاد می دهد. از امروز سعی کنید از تکرار بیش از اندازه‌ي بعضی از کلمات پرهیز کنید و حتی اگر احساس کردید از صفحات قبل چیزی را فراموش کرده اید مطالعه تان را ادامه بدهید؛ مطمئن باشید هنگام حل مسئله و تست اگر آن نکته مهم باشد مرور خواهد شد ؛در ضمن هر فرایندی ضایعاتی دارد و نمی توانید با راندمان صد درصد مطالعه کنید؛ واقع بین باشید و کامل شدن یادگیری را برای بعد از حل تمرین و حل مسئله بگذارید و آنوقت در مورد خودتان قضاوت کنید نه هنگام مطالعه.
4 -  لم دادن هنگام مطالعه
از نظر پزشکی سیستم گردش خون هنگام نشستن پشت میز بهترین حالت خون رسانی به مغز را انجام می دهد؛ هر حالت دیگری این خون رسانی و تغذیه مغز را کاهش می دهد؛ یکی از بدترین حالت ها لم دادن و دراز کشیدن هنگام مطالعه است. وقتی دراز می کشید فشار خون به اندازه‌ي قابل توجه ای کاهش می­یابد و تغذیه‌ي مغز به خون رسانی انجام نمی­شود؛ از اینرو سریعاً احساس خواب آلودگی و خستگی می­کنید، پس سعی کنید تا حدامکان پشت میز مطالعه کنید تا راندمان مطالعه­تان افزایش یابد.
5 – تماشای تلوزیون و يا استفاده از کامپیوتر بین ساعت های مطالعه
یک ساعت تماشای تلوزیون تقریباً به اندازه‌ي 3 ساعت مطالعه ،شما را خسته می کند، در ضمن پس از یک ساعت تماشای تلوزیون تا حدود 5/1 ساعت میزان تمرکز ذهن برای یادگیری پائین است، پس تماشای تلوزیون به عنوان استراحت بین ساعات مطالعه کاملاً نادرست است. از دیگر تأثیرات منفی تماشای تلوزیون درگیر شدن ذهن با داستان فیلم ها و سریال ها و یا موزیک آنهاست. در ایام امتحانات تا حد امکان تماشان تلوزیون را محدود کنید؛خودتان تأثیر مثبت آنرا بر یادگیری­تان احساس خواهید کرد.
برای قدم اول سعی کنید این 5 عادت مخرب را هنگام مطالعه تان حذف کنید و به خودتان یک فرصت دو هفته ای بدهید؛ تأثیر شگفت انگیز آنرا خواهید دید.


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 6 و 5
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه