تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

عوامل موثر بر انتخاب رشته


تاریخ :    ۱۳۹۴/۵/۳۱     بازدید :    ۷۵۰

عوامل موثر بر انتخاب رشته

"سامانه صدای مشاور تحصیلی"

مشاوره دهنده تخصصي انتخاب رشته

برای تماس با مشاورین ما از تلفن ثابت با شماره 9099071613  تماس حاصل فرمایید

تماس از ساعت 8 صبح تا 12 شب

حتي ايام تعطيل

عوامل موثر بر انتخاب رشته

  1- عـلاقــــــــــه:
   يكي از مهمترين مسائلي كه هنگام انتخاب رشته بايد مورد توجه قرار گيرد علاقه فرد است. ميل و علاقه در هر كار سبب مي شود شخص با انرژي بيشتري فعاليت كند. بسياري از دانش آموزان و دانشجويان به خاطر آنكه به رشته تحصيلي خود علاقه نداشته‌اند،  يا به سختي و اجبار ادامه تحصيل داده اند و يا ترك تحصيل كرده‌اند و تعدادي ديگر نيز نتوانسته‌اند در رشته خود موفق باشند.
پس بهتر است قبل از هر چيز زمينه علايق خود را شناسايي كنند و هنگام انتخاب رشته به آن را جزء ملاك هاي خود قراردهيد.

  اگردربرخي از موارد  مي بينيم كه بين رشته ي تحصيلي و شغل  تناسبي وجود ندارد( كه آمارآن قابل ملاحظه است) يكي از علت هاي عمده آن ،عدم اهميت كافي به  اين مقوله مي باشد.

 در نظريه هاي مختلف شغلي آزمون هايي وجود دارد كه تيپ شخصيتي – شغلي افراد را تعيين مي كند ( از معرف ترين و معتبرترين آن ها تست رغبت سنج جان ال هالند است.
2- شنــــــاخــت:

در صورتي علاقه به رشته مي‌توانيم در انتخاب رشته صحيح  ما را ياري كند كه از رشته‌هاي تحصيلي و مراكز آموزشي آگاهي  كافي داشته باشيم. شناخت و آگاهي داشتن از رشته تحصيلي سبب ايجاد انگيزه در فرد مي‌شود. بعضي افراد نسبت به رشته‌ها و دانشگاه‌هايي ابراز علاقه مي‌كنند، ولي وقتي مشغول به تحصيل مي‌شوند، احساس مي‌كنند كه در انتخاب خود دچار اشتباه شده‌اند. دليل اين امر نداشتن اطلاع و آگاهي مناسب از رشته‌هاي تحصيلي و مراكز آموزشي است.
3- تــوانايي علــمي:
   درست است كه علاقه فرد يكي از مهمترين ملاك‌هاي انتخاب رشته است اما توانايي فرد نيز تعيين كننده است. از آنجا كه دررقابت هاي علمي از جمله ؛ ورود به دانشگاه هميشه افرادي كه توانايي بيشتري دارند انتخاب بهتري دارند ،‌ لازم است با واقع بيني هرچه بيشتر به توان خود نيز توجه كنيد.
4-امكانات مراكز آموزشي:
  امكانات آموزشي جهت دهنده ي خوبي در نوع رشته ي تحصيلي است و مي تواند فضاي ذهني و علاقه را تغيير دهد. برخي مراكز آموزشي (دبيرستان ها و يا دانشگاه ) از امكانات علمي مناسب همچون؛ آزمايشگاههاي مجهز، كتابخانه ، اساتيد مجرب ، فضاي فيزيكي خيلي خوب ، امكانات تفريحي و رفاهي قابل قبول و.... برخوردار بوده كه آنها را در اختيار دانش آموزان و دانشجويان خود قرار مي‌دهند. اين مورد مي تواند در موفقيت تحصيلي  تاثيرماندگاري داشته باشد.

5-آينده شغلي:
از عوامل تاثير گذار در انتخاب نوع رشته تحصيلي ، پيش بيني تقريبي آينده ي شغلي هر كدام از رشته ها مي باشد. بي شك بسياري از افراد براي آن كه بتوانند شغل بهتري پيدا كنند يا اينكه احتمال اشتغال آنان افزايش يابد ، ادامه تحصيل مي دهند. همه رشته‌هاي تحصيلي از وضعيت شغلي يكساني برخوردار نيستند. بنابراين  ممكن است بازار كار آنها اشباع و پر شده باشد و امكان ادامه در آن رشته به عنوان شغل وجود نداشته باشد . پس بايد تاحدي قدرت تحليل آينده را داشته باشيم . از طرفي بعضي از رشته‌هاي تحصيلي زمينه شغلي مناسبي ندارند چرا كه يا شناخته شده نيستند يا ضرورت آنها در حال حاضر احساس نشده است. واقع بيني و دوري از تعصب، شما را ياري مي‌كند رشته مناسبي انتخاب كنند. اگر سري به آمار هاي تغيير رشته بزنيم و يا عدم تناسب رشته ي فوق ليسانس با دوره ليسانس و بدتر از آن عدم تناسب نوع رشته ي فارغ التحصيلي با شغل افراد ، حكايت از عدم شناخت رشته ها و شريط ويژه هر كدام وضعف در آينده نكري آن هاست.

6- هدف داوطلب
   مي‌توان هدف‌هاي مختلفي را براي تحصيل در دانشگاه تصور كرد. برخي بر اين باورند كه بايد حتي الامكان تا آخرين مقطع تحصيلي ادامه بدهند و به اصطلاح تا آخر خط بروند. در اين صورت بايد به طبيعت رشته تحصيلي مورد نظر نيز توجه داشت چرا كه امكان ادامه تحصيل در بعضي از رشته‌ها وجود ندارد. و يا شراي و ضوابط خاص و ويژه ايي را مي طلبد كه با شرايط زندگي ما هماهنگي ندارد .

   برخي تعيين رشته و ادامه تحصيل در آن را راه حلي موقت مي‌دانند . به عبارت ديگر براي گريز از برخي مسائل و رويدادهاي آتي اين كار را انجام مي‌دهند. به طور مثال در دبيرسنان براي فرار از درس خاصي همچون رياضي به رشته انساني  يا فني حرفه اي رو مي آورند . ويا اينكه  بسياري از داوطلبان دانشگاه‌ها براي آن كه دوران سربازي خود را به تعويق بياندازند يا با گرفتن مدارك بالا و دريافت بورس از موسسات از انجام وظيفه عمومي معاف شوند تلاش خود را براي ورود به دانشگاه متمركز مي‌كنند. بديهي است اين افراد به دنبال علاقه خود نيستند و هنگام انتخاب رشته ، همه ي  رشته‌ها و دانشگاه‌هايي كه احتمال قبول شدن در آنها وجود دارد، بر مي‌گزينند . اين امر پيامدهاي منفي به همراه دارد. از جمله مي‌توان به افت كيفيت آموزش اشاره كرد. اين عده نه تنها هنگام ورود به آن رشته ويا دانشگاه موفقيت تحصيلي چنداني نخواهند داشت بلكه روي ديگران نيز اثرات منفي به جاي مي‌گذارند. با اين كار حق كسي كه داراي علاقه و انگيزه ادامه به تحصيل در يك رشته است ضايع مي‌شود.


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 4 و 8
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه