تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب
تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613
نکاتی مهم برای قبولی در آزمون تیزهوشان
"سامانه صدای مشاور تحصیلی"
مشاوره دهنده تخصصي تیزهوشان
برای تماس با مشاورین ما از تلفن ثابت با شماره 9099071613 تماس حاصل فرمایید
تماس از ساعت 8 صبح تا 12 شب
حتي ايام تعطيل
نکاتی مهم برای قبولی در آزمون تیزهوشان
قانون دهم: یادگیری بهتر ریاضی
ریاضی یکی از درسهای اصلی دانشآموزان در هر مقطع تحصیلی است که یادگیری بهتر آن نیاز به تمرین و تکرار دارد. مطالعهی ریاضی شامل دو مرحله است:
مرحلهی اول: یادگیری اولیه در کلاس درس
وقتی معلم شروع به درس دادن میکند با حواس کاملاً جمع به توضیحاتی که برای درک مفاهیم ریاضی ارائه میدهد، گوش کنید و به مثالهایی که برای درک و یادگیری بهتر درس حل میکند، توجه کنید. مهمترین مرحلهی یادگیری یعنی ادراک را در کلاس اجرا کنید و خودتان را برای مرحلهی دوم یادگیری آماده کنید.
مرحلهی دوم: تکمیل یادگیریها در منزل
وقتی در منزل شروع به مطالعهی ریاضی میکنید، ابتدا کتاب درسی را با دقت بخوانید و مطالبی را که معلمتان در کلاس توضیح داده است، مرور کنید. در ادامه، تمرینهای کتاب و تکالیفی را که معلم تعیین کرده است به طور کامل حل کنید. برای تمرین بیشتر و تثبیت مطالب در ذهنتان، به سراغ کتاب کار ریاضی (ریاضیدان کوچک) بروید و سؤالهای متنوع آن را حل کنید. حل تمرین به شما کمک میکند تا روش حل سؤالها را یاد بگیرید و برای حل تست آماده شوید. سه منبع مهم حل تست برای ریاضی شامل کتاب بنفش ریاضی، سؤالهای ریاضی کتاب اشتباهات متداول و کتاب ریاضی تیزهوشان است. تستهای مربوط به هر مبحث را از این سه کتاب انتخاب کنید و با دقت و تمرکز آنها را حل کنید و برای آزمونها آماده شوید.
سر جلسهی آزمون و هنگام پاسخ دادن به سؤالهای ریاضی، راهحلها را با دقت و مرتب بنویسید تا دچار اشتباه نشوید و به جواب آخر برسید.
قانون نهم: خودت را تشویق کن
من دانشآموز موفقی هستم؛ چون عادت دارم درسها را پیشخوانی کنم و با ذهنی آماده در کلاس درس حاضر شوم.
من دانشآموزی موفقی هستم؛ چون درسها را طبق برنامهریزی مشخصی میخوانم و از پر کردن دفتر برنامهریزی و افزایش ساعت مطالعهام لذت میبرم.
من دانشآموز موفقی هستم؛ چون برای یادگیری بهتر درسها و مطالعهی متعادل آنها تلاش زیادی میکنم و عادت به سختکوشی دارم.
من دانشآموز موفقی هستم؛ چون خودم و تواناییهایم را باور دارم و مطمئنم با تلاش و استمراری که دارم، موفقتر خواهم شد.
من دانشآموز موفقی هستم؛ چون در آزمونهای برنامهای شرکت میکنم و از پیشرفت پیوستهی خودم در آزمونها خوشحال میشوم.
من دانشآموز موفقی هستم؛ چون تصمیم دارم تکنیکهای آزمون دادن را یاد بگیرم و با اجرای آنها در هر آزمون، قدم به قدم پیشرفت کنم.
من از درس خواندن لذت میبرم؛ چون روش مطالعهی موفق هر درس را یاد گرفتهام و اجرا میکنم.
من از اجرای قانونهای ساده برای موفقیت در آزمونها لذت میبرم و تصمیم دارم تا در آزمون تیزهوشان آنها را اجرا کنم.
دانشآموز خوب من! اینها بخشی از ویژگیهای مثبت توست. دوست دارم همین حالا با صدای بلند یک "آفرین" به خودت بگویی و برای کسب موفقیتهای بیشتر آماده شوی.
قانون هشتم: درس خواندن به روش خودت
وقتی دانشآموز دبستانی بودم و میخواستم درسهای مدرسهام را مطالعه کنم و آنها را بهخوبی یاد بگیرم، از روشهای متفاوتی استفاده میکردم. برای مثال، بعضی از درسها را که به نظرم دشوار بودند، در دفتر مشقم با خط درشت مینوشتم و با انجام این روش، مطالب را در ذهنم ذخیره میکردم. یا وقتی میخواستم درسی را حفظ کنم، طی سه مرحله این کار را انجام میدادم. ابتدا مطلب درسی را با صدای بلند میخواندم، برای بار دوم آن را با صدایی آهسته تکرار میکردم و در مرحلهی سوم هر چه یاد گرفته بودم، در دلم مرور میکردم و مطلب درسی را به خاطر میسپردم. من روشهای مطالعهی موفقم را کشف کرده بودم و با اجرای آنها نتیجههای خوبی میگرفتم.
هر دانشآموزی روشهایی برای درس خواندن دارد که با اجرای آنها درسها را بهخوبی یاد میگیرد. برای مثال دانشآموزی با صدای بلند درس میخواند، دانشآموز دیگری با نوشتن و خلاصهبرداری، بهتر نتیجه میگیرد، دیگری با توضیح دادن درسها به خودش، مطالب را در ذهنش ذخیره میکند و بسیاری از روشهای دیگر که مختص خود دانشآموزان است.
تو دانشآموز موفقی هستی که انگیزهی زیادی برای موفقیت داری. سه مرحلهی مهم مطالعه یعنی ادراک، تثبیت و تسلط را بهدرستی اجرا میکنی. برای درک مفاهیم درسی و یادگیری آنها میدانی که باید با دقت و تمرکز متن کتاب را بخوانی و با روشی که مختص خودت است، آن را به خاطر بسپاری. برای تکمیل یادگیریها و تثبیت مطالب درسی میدانی که باید تمرین تشریحی حل کنی و روش حل آنها را یاد بگیری و خودت را برای حل تست آماده کنی. حل تست به تو کمک میکند تا از راهحلها و روشهایی که یاد گرفتهای در پاسخ درست به سؤالهای چهارگزینهای استفاده کنی. تو میدانی که حل چه تعداد تمرین تشریحی و تست به یادگیری بهتر تو کمک میکند. تو خودت را میشناسی و با درس خواندن به روش خودت، موفق میشوی. پس روشهای مطالعهی موفق هر درس را کشف کن و با اجرای آنها یادگیری کاملی داشته باش و از درس خواندن لذت ببر.
اگر میخواهید از مطالعهی درس ریاضی لذت ببرید و آن را بهخوبی یاد بگیرید، باید با روش درست به مطالعهی آن بپردازید.
قانون هفتم: یادگیری تکنیکهای آزمون دادن
فرض کن امروز جمعه است و آزمون داری؛ دو هفته تلاش کردهای و درسهای مدرسهات را با دقت مطالعه کردهای و با حل تمرینهای تشریحی و تست، مطالب در ذهنت تثبیت شدهاند و در دو روز باقیمانده تا آزمون، مهمترین نکات را مرور کرده و اکنون آمادهای تا در آزمون شرکت کنی. سعی کن قبل از آزمون، احساست را در چند سطر بنویسی و با آرامش کامل از آموختههایت در جواب دادن به تستها استفاده کنی. آزمون شروع میشود و تو میدانی که باید در مدتزمان مشخصی به سؤالهایی که بلدی، پاسخ درست بدهی. از سؤال اول شروع کن و با دقت و تمرکز، تستها را به ترتیب بخوان و در مرحلهی اول سعی کن بدون نگاه کردن به گزینهها، جواب سؤالها را پیدا کنی؛ ولی اگر نتوانستی به آنها پاسخ بدهی، گزینهها را بررسی کن و گزینهی صحیح را از بین آنها انتخاب کن. اگر نمیتوانی به تستی پاسخ بدهی، یک علامت منها کنار آن سؤال بگذار و از جواب دادن به آن صرف نظر کن. در حل تستهای ریاضی راهحلها را به طور کامل بنویس تا اشتباه نکنی و در حل تستهای علوم مطالبی را که یاد گرفتهای در ذهنت تجسم کن و به آنها جواب بده. گزینهی درست هر تست را با دقت در پاسخبرگ علامت بزن و آن را تحویل بده. سعی کن احساسی که بعد از آزمون داری در چند سطر بنویسی و با احساس قبل از آزمونت مقایسه کنی.
اگر دقت کنی در طول آزمون، کار عجیب و غریبی انجام ندادی، بلکه روشها را بهخوبی اجرا کردی و آموختههایت را سر جلسهی امتحان مدیریت کرده و به عبارت بهتر از تکنیکهای آزمون دادن بهدرستی استفاده کردی. اگر این مراحل را با دقت اجرا کنی، مطمئن باش که نتیجهی دلخواهت را از آزمون خواهی گرفت. به همین سادگی و با اجرای چند کار ساده و درست میتوانی نتیجههای خوبی در آزمونهای برنامهای بگیری و برای آزمون تیزهوشان آماده شوی.
قانون ششم: آزمون دادن
فرض کن امروز شنبه است و اول هفته؛ با آمادگی کامل در کلاس درس حاضر میشوی و شنوندهی خوب و دانشآموز فعالی در کلاس هستی. مطالب جدید یاد میگیری و معلومات و دانستههای خود را بیشتر میکنی. با همین انگیزه و انرژی، هفته را به پایان میرسانی و دوباره از شنبه فعالیت تو آغاز میشود. هفتهها یکی پس از دیگری سپری میشوند و تو روز به روز پیشرفت میکنی و مطالب بیشتری میآموزی. تا اینجا باید به تو تبریک گفت که خوب درس خواندهای ولی حالا یک سؤال از تو دارم: «آیا میدانی که در این یک، دو یا سه هفته چهقدر پیشرفت کردهای؟ در کدام درسها وضعیت تو عالی بوده و در کدام درسها خوب و متوسط؟»
دانشآموزان در پاسخ دادن به این سؤال به دو دسته تقسیم میشوند:
دستهی اول؛ دانشآموزانی هستند که هر دو هفته یکبار در آزمونهای برنامهای شرکت میکنند و با بررسی کارنامهی هر آزمون، از میزان پیشرفت خود در هر درس اطلاع دارند و بهخوبی نقاط قوت و ضعف خود را میشناسند.
دستهی دوم؛ دانشآموزانی هستند که در آزمونها شرکت نمیکنند و از میزان پیشرفت یا افت خود در درسها اطلاع دقیقی ندارند. آنها مانند دانشآموزان دستهی اول، درس خواندهاند و تلاش کردهاند ولی چون آموختههای آنها ارزیابی نشده است مانند دانشآموزان دستهی اول بهدرستی از نقاط قوت و ضعف خود آگاه نیستند.
آزمون دادن بعد از دو هفته درس خواندن به دانشآموزان کمک میکند تا آموختههای خود را ارزیابی کنند و با شناخت نقاط قوت و ضعف خود در درسها، برنامهریزی بهتری برای هفتههای بعدی داشته باشند.
اگر جزء دانشآموزان دستهی اول هستید به صورت پیوسته در آزمونها شرکت کنید و اگر جزء دانشآموزان گروه دوم هستید، پیشنهاد میکنم هر چه سریعتر به جمع دانشآموزان دستهی اول بپیوندید و موفقیت در آزمونها را تجربه کنید.قانون پنجم: تلاش و پشتکار
دانشآموز موفق از درس خواندن لذت میبرد. وقتی مطلب جدیدی را یاد میگیرد و با نکتههای جدید و مهم هر درس آشنا میشود، خوشحال است و سعی میکند با تمرین و تکرار، این نکات مهم را به خاطر بسپارد تا آنها را فراموش نکند. از درس خواندن خسته نمیشود و با یادگیری هر مطلب جدید، احساس میکند که یک قدم به هدفش نزدیکتر میشود. او تلاش کردن را دوست دارد و بهخوبی میداند که تنها با سختکوشی و خوب درس خواندن میتواند موفق شود. برای رسیدن به اهدافش برنامهریزی میکند و آهسته و پیوسته پیشرفت میکند. او میداند که برای موفق شدن باید تلاش کند و خسته نشود. دانشآموز موفق با انگیزهی و انرژی زیادی درس میخواند و با هر موفقیت کوچکی که به دست میآورد، باانگیزهتر میشود و اشتیاق او برای کسب موفقیتهای بعدی بیشتر میشود.
تلاش کردن مهم است ولی مهمتر از آن، ادامه دادن و خسته نشدن است. اگر مسیر مستقیم و روشنی برای حرکت به سمت موفقیت انتخاب کنید و برنامههایتان را بهدرستی اجرا کنید و همواره در حال تلاش کردن باشید، بیشک موفق خواهید شد. پس پیش به سوی موفقیت!
قانون چهارم: تعادل
دانشآموز موفق، دانشآموزی است که بلندپروازی نمیکند ولی به کم نیز قانع نیست. او خود را بهخوبی میشناسد و میداند با چه میزان تلاش و درس خواندن، به چه موفقیتهایی خواهد رسید. دانشآموز موفق، متعادل درس میخواند و به همهی درسها و مباحث اهمیت میدهد. برای یادگیری بهتر، تمرین تشریحی حل میکند و با حل انواع تمرینهای مهم از کتابهای کار، آموختهها را در ذهنش تثبیت میکند. تا جایی حل تمرین تشریحی را ادامه میدهد که احساس کند میتواند به سؤالهای چهارگزینهای پاسخ دهد. شروع به حل تست میکند و همهی نکات و مطالبی را که از کتابهای درسی و از طریق حل تمرینهای تشریحی مناسب یاد گرفته است به کار میبرد و توانایی خود را در پاسخ دادن به انواع تستها افزایش میدهد. رفته رفته مهارت او در تستزنی بیشتر میشود و در مدتزمان کمتری نسبت به قبل به تستها پاسخ میدهد و میتواند اشتباهات خود را کنترل کند. به همین سادگی و با ایجاد تعادل در مطالعهی کتابهای درسی و حل تمرین تشریحی و تست، خود را برای آزمون تیزهوشان آماده میکند.
برای ایجاد تعادل در مطالعه به نکات زیر توجه کنید:
1. مطالب کتاب درسی را به طور کامل یاد بگیرید و همهی تمرینهای آن را با دقت حل کنید.
2. حل تمرین تشریحی را تا یادگیری کامل روشهای حل انواع تمرینها و سؤالها ادامه دهید.
3. برای مطالبی که یاد گرفتهاید و تمرین تشریحی حل کردهاید، حتماً تست بزنید.
قانون سوم: خودباوری
وقتی دانشآموزی خودش و تواناییهایش را باور دارد و میداند وقتی تصمیم جدی برای موفق شدن میگیرد و تا رسیدن به هدفی که دارد، دست از تلاش کردن و سختکوشی برنمیدارد، مطمئناً موفق خواهد شد. او دریافته است که خواستن، توانستن است و با تلاش و سختکوشی، غیر ممکن وجود ندارد.
به این چند جملهی ساده، دقت کن:
"من امروز یک ساعت بیشتر از روز قبل درس خواندهام."
"تراز من در این آزمون افزایش یافته است."
"پیشخوانی درسها باعث شده است که درسها را بهتر یاد بگیرم و دانشآموز فعال کلاس باشم."
"اشتباهات من در این آزمون کمتر شده است."
"من نقاط مثبت زیادی دارم که مهمترین آنها خودباوری است. من باور دارم که میتوانم."
اگر این جملههای ساده در فاصلهی دو آزمون عملی شوند، موفقیتهای کوچک تبدیل به موفقیتهای بزرگی خواهند شد و شما انسان موفقی خواهی شد. فراموش نکن همهی ما موفق خواهیم شد اگر بخواهیم، تلاش کنیم و باور داشته باشیم که میتوانیم، به همین سادگی.
قانون دوم: برنامهریزی
دانشآموزی که موفق میشود، کارهای عجیب و غریب انجام نمیدهد، بلکه روشها را بهدرستی اجرا میکند و برای درس خواندن و مطالعهی درسهایش، برنامهریزی میکند. دانشآموزی که درسها را طبق برنامهی مشخصی مطالعه میکند نهتنها از درس خواندن خسته نمیشود، بلکه حس مسئولیتی در او ایجاد میشود که برنامهاش را بهدرستی اجرا کند و رفته رفته ساعت مطالعهی خود را افزایش میدهد. دانشآموز موفق عادت دارد ساعت مطالعهی هر درس را یادداشت کند و به افزایش یا کاهش آن اهمیت میدهد. با نوشتن برنامههایش، خودش را بهتر میشناسد و برای روزها و هفتههای بعدی، برنامهی قابل اجراتری برای مطالعهی درسها تنظیم میکند. دانشآموز موفق برنامههایش را هر روز در دفتر برنامهریزی مینویسد و در پایان هفته، ساعت مطالعهی خود را جمع میبندد و در پایان هر ماه، با جمع بستن ساعتهایی که درس خوانده است، به تعادل مطالعاتی خود پی میبرد و به همین سادگی، با پر کردن دفتر برنامهریزی، هم زیاد درس میخواند و هم خوب و متعادل.
در تکمیل دفتر برنامهریزی باید به نکات زیر توجه کرد:
1. نوشتن ساعت مطالعهی درسها به صورت روزانه
2. تکمیل جدول جمعبندی ماهانهی ساعتهای مطالعه
3. بررسی هفتگی و ماهانهی آن به همراه پدر و مادر و پشتیبانخوشحالم که تصمیم جدی برای موفق شدن در آزمون تیزهوشان گرفتهای و میخواهی برندهی این مسابقهی علمی بزرگ باشی.
آیا با من موافق هستی که شروع کردن مهم است ولی ادامه دادن مهمتر از آن است؟
آیا با من موافق هستی که وقتی برای درس خواندن برنامهریزی مشخص داری، هم زیاد درس میخوانی و هم خوب؟
آیا با من موافق هستی که انجام درست کارهای ساده و تکرار لجوجانهی آنها، امکان موفقیت را چند برابر میکند؟
اگر موافقی، پس با من و همهی دانشآموزان سختکوشی که برای آزمون تیزهوشان آماده میشوند همراه شو و قدم در مسیر موفقیت بگذار و به خودت قول بده در درس خواندن و آمادگی برای آزمون تیزهوشان چند قانون ساده ولی مهمی که به تو خواهم گفت اجرا کنی. اگر آمادهای، شروع کنیم.
قانون اول: پیشخوانی
کنجکاوی یکی از ویژگیهای دانشآموزان موفق است. کنجکاوی در درس خواندن یعنی اینکه مطالب جدید درسی را قبل از تدریس معلم، یک بار خودت روخوانی کنی و با موضوع درس آشنا شوی. با روخوانی درسها، شاید آنها را به طور کامل یاد نگیری ولی پیشزمینهای از مطالب جدید را در ذهن داری و تا همین جا یک قدم از دانشآموزانی که پیشخوانی نکردهاند، جلوتر هستی. وقتی معلم شروع به درس دادن میکند، توجه شما به توضیحات معلم بیشتر میشود و با دقت به او گوش میکنی. نکات مهم و سؤالهایی که مطرح میشود، برایت ناآشنا نیستند و بهراحتی میتوانی آنها را به خاطر بسپاری و به سؤالها پاسخ دهی. اگر دقت کنی با یک پیشخوانی ساده، توانایی خود در یادگیری و بهیادسپاری مطالب درسی را چند برابر کردهای و به همین سادگی و با اجرای یک روش آسان ولی مفید و مؤثر، موفقیت بزرگی برای خودت رقم زدهای.
برای پیشخوانی به نکات زیر توجه کن:
1. متن درس جدید را یک بار با دقت بخوان و سعی نکن آن را حفظ کنی.
2. هنگام مطالعهی مطلب جدید، چند کلمه و نکتهی مهم از متن را به خاطر بسپار.
3. بعد از یک بار روخوانی، کتاب را ببند و آنچه را یاد گرفتهای برای خودت توضیح بده.
لینک های مرتبط
موضوعات سایت
صدای مشاور تحصیلی
مرکز مشاوره تحصیلی آموزشی و تلفنی
مشاوره تخصصی درتمامی زمینه های/ کنکورسراسری/ بدون کنکور/آزمون کارشناسی ارشد/ آزمون دکتری / تیزهوشان / نمونه دولتی / تحصیل در خارج/نظام مهندسی / دانشگاه آزاد / دانشگاه پیام نور / دانشگاه غیرانتفاعی /9099071613
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به سامانه مشاوره تحصیلی میباشد.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط شرکت طراحی پرتو
نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه
سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
سوالات کاربران