تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

معرفي رشته مهندسي پليمر


تاریخ :    ۱۳۹۵/۳/۲۳     بازدید :    ۷۲۳

 معرفي رشته مهندسي پليمر

سامانه صدای مشاور تحصیلی

مشاوره دهنده تخصصی انتخاب رشته

 برای تماس با مشاورین ما از تلفن ثابت با شماره 9099071613 تماس حاصل فرمایید

 تماس از ساعت 8 صبح تا 12 شب

حتي ايام تعطيل

  معرفي رشته مهندسي پليمر

هدف :

هدف رشته مهندسي صنايع پليمر توليد کليه محصولات پليمري از قبيل لاستيک ، پلاستيک، الاستومر، رزين و ساير مواد مود نياز صنعت است.

البته پليمرها فقط کاربرد صنعتي ندارند بلکه کاربرد پزشکي نيز دارند. مثلا اگر کشکک زانوي يک نفر آسيب ببيند و ترميم آن امکان‌پذير نباشد، شبيه به همان کشکک زانو را با مواد پليمري درست مي‌کنند و بر روي زانو قرار مي‌دهند و يا دندان مصنوعي و لنزهاي چشمي همه از مواد پليمري ساخته مي‌شوند که به اين مواد پليمري «پليمرهاي زيستي» مي‌گويند.

مهديه رضايي دانشجوي مهندسي صنايع پليمر دانشگاه اميرکبير در معرفي اين رشته مي‌گويد: رشته مهندسي صنايع پليمر شناخت، طراحي، فرمولاسيون، آناليز و بررسي خواص فيزيکي و مکانيکي سه ماده عمده مي‌باشد که اين مواد عبارتند از : لاستيک ، پلاستيک و کامپوزيت.

يعني ما در رشته مهندسي صنايع پليمر هر آنچه که به اين مواد بر مي‌گردد را مطالعه و بررسي مي‌کنيم. براي مثال طراحي و توليد تاير ماشين در صنايع لاستيک، لوله‌هاي پلي‌اتيلن در صنايع پلاستيک و انواع فايبرگلاسها در کامپوزيت به ياري متخصصان مهندسي صنايع پليمر انجام مي‌گيرد.

البته در اين رشته شکل‌دهي رزين‌ها نيز مطرح است که براي مثال مي‌توان به ساخت ملامين اشاره کرد.

دکتر علي‌اصغر رسايي استاد رشته پليمر دانشگاه اميرکبير در اين‌باره مي‌گويد: دروس رشته تکنولوژي و علوم رنگ در دوره کارشناسي به دو بخش تقسيم مي‌شود. يک بخش در مورد سنتز مواد رنگزا است که کاربرد آن در صنعت نساجي، چاپ و چرم‌سازي مي‌باشد و بخش دوم پوشش‌دهي است که روي سطوح فلزي و يا غيرفلزي مانند پليمرها، چوب يا بتن استفاده مي‌گردد.

مهندس مريم حسيني دانشجوي فوق‌ليسانس مهندسي پليمر گرايش تکنولوژي و علوم رنگ دانشگاه اميرکبير در اين‌باره مي‌گويد: در رشته تکنولوژي و علوم رنگ با توجه به مکان و محيطي که رنگ مورد استفاده قرار مي‌گيرد، خواص رنگ پيش‌بيني شده و فرمولاسيون رنگ با توجه به آن خواص تهيه مي‌شود.

يک کارشناس فارغ التحصيل رشته مهندسي پليمر – علوم و تکنولوژي رنگ در طي دوران تحصيلي خود، با چهار عنوان کلي آشنا مي‌شود که عبارتند از : پوششهاي پليمري، شيمي مواد رنگرزي، فرآيند رنگرزي و فيزيک رنگ . پوششهاي پليمري يکي از مهمترين ابزار انسان در پيشگيري از انهدام سرمايه‌ها در اثر خوردگي هستند و خوردگي مخربترين پديده‌اي است که انسان تا کنون با آن مواجه بوده است. مواد رنگرزي (مواد رنگي مصرفي در رنگرزي منسوجات) نيز همواره بخشي جدانشدني از صنعت نساجي بوده‌اند و صنعت نساجي در حال حاضر يکي از بزرگترين صنايع کشور است. تامين مواد رنگرزي و نيز رنگدانه‌هاي مصرفي در ساخت پوششهاي پليمري نيز بخشي مهم از صنايع شيميايي است که درآمد قابل توجهي براي کشورهاي توليد کننده به همراه دارد. توانايي در همانندسازي رنگ محصولات توليدي و نيز آگاهي دقيق از عوامل موثر بر جلوه يکي شيء ، مبحثي است که اهميت آن در نظام توليد و کنترل کيفي محصولات مختلف بر کسي پوشيده نيست. صنعت چاپ نيز بخش بااهميت ديگري از صنايع است که جايگاه مناسبي براي فارغ‌التحصيلان اين رشته فراهم مي‌آورد.

 

مهندسي پليمر – صنايع پليمر

هدف تربيت مهندسان پليمر متخصص در زمينه‌هاي فرآيند توليد پليمرهاي صنعتي از قبيل پلاستيک‌ها، لاستيک‌ها ، الياف مصنوعي، چسب‌ها، رزين‌ها ، مواد اسفنجي به صورت خام و کاربرد آنها در صنايع پليمر و توليد محصولات نهايي است. پليمرها کاربرد وسيعي در صنايع ايران دارندو فارغ‌التحصيلان اين دوره توانايي‌هاي کافي در زمينه‌هاي بهره‌برداري در صنايع توليد و تبديل پليمر، ايجاد و برنامه‌ريزي واحدهاي توليدي تبديل پليمر خام به مواد مصرفي و اشتغال در مجتمع‌هاي بزرگ توليد پليمر خواهند داشت. از دروس اصلي مهندسي پليمر مي‌توان از موازنه انرژي و مواد، مکانيک سيالات، انتقال جرم و حرارت، شيمي و سينتيک پليمريزاسيون، فرآيندهاي پليمريزاسيون ، مهندسي پلاستيک ، تکنولوژي الياف مصنوعي و تکنولوژي کامپوزيت‌ها نام برد.

فارغ‌التحصيلان اين دوره مي‌توانند در کليه صنايع بزرگ و کوچک توليد پليمرها و همچنين در صنايع تبديل پليمر نظير: صنايع لاستيک، پلاستيک، الياف مصنوعي، رزين‌سازي، کفش‌سازي، چسب‌سازي، کامپوزيت‌ها، کاغذسازي مشغول به کار شوند و در مراکز تحقيقاتي پليمرها در دانشگاهها تحقيق و تدريس کنند و در دفاتر مهندسين مشاور و واحدهاي برنامه‌ريزي صنايع توليد پليمرها و وزارتخانه‌هاي صنعتي فعاليت نمايند.

ادامه تحصيل در اين رشته تا سطح دکتري در داخل و خارج از کشور امکان‌پذير است.

مهندسي پليمر – تکنولوژي و علوم رنگ

هدف تربيت کارشناساني است که بتوانند امور فني و توليدي کارخانه‌هاي سازنده مواد رنگزا يا مراکزي که به نحوي استفاده کننده از اين مواد رنگزا و رنگ هستند را اداره کنند. فارغ‌التحصيلان اين دوره مي‌توانند به عنوان مهندس اجرايي در کارخانه‌هاي تهيه مواد رنگرزي و مواد رنگي، رنگ‌کردن و چاپ و تکميل منسوجات ، جير ، چرم ، پوست، مواد غذايي، بهداشتي، پلاستيک، الياف‌مصنوعي، کاشي، سراميک، پوشش سطوح و نظاير آن مشغول به کار شوند.

امکان ادامه تحصيل در اين رشته تا مقطع کارشناسي ارشد در داخل کشور و تا سطوح بالاتر در خارج از کشور وجود دارد. دروس اين رشته شامل دروس عمومي، پايه، اصلي ، تخصصي، کارآموزي، پروژه ،‌کارگاه و دروس اختياري است.

اين رشته بيشتر شامل مطالبي در مورد بکارگيري علم شيمي در علوم رنگ است و با رشته‌هايي نظير شيمي، پليمر، نساجي و علوم الياف ارتباط دارد. با توجه به زمينه کاربردي رنگ و نقش آن در صنايع مختلف و وجود زمينه‌هاي مساعد براي تامين مواد خام و مواد اوليه و واسطه جهت ساخت مواد رنگزا در ايران و سرمايه‌گذاريهايي در مورد آن، اهميت اين رشته به خوبي روشن مي‌شود.

نظر دانشجويان: عليرغم جديد التاسيس بودن و مشکلات آموزشي موجود، اين رشته در صنعت کاربرد وسيعي دارد و با رشد و خودکفايي در آن مي‌توان سالانه مبالغ زيادي در ارز کشور صرفه‌جويي کرد. مساله پوشش سطوح يکي از مهمترين نيازهاي جامعه صنعتي ماست که متخصصان اين رشته مي‌توانند آن را به خوبي مرتفع سازند.

 

تواناييهاي فارغ‌التحصيلان

فارغ‌التحصيلان رشته مهندسي پليمر از تواناييهاي زير در عرصه صنعت برخوردارند:

-- طراحي فرمولاسيون – انواع رنگها (پوششهاي پليمري) ، طراحي فرآيند توليد اين مواد، مهندسي توليد و نظارت بر کل فرآيند توليد رنگ و نيز کنترل کيفي محصولات توليدي در کارخانجات توليد پوششهاي پليمري، طراحي انواع پوششهاي پليمري مصنوعي در صنايع مختلف از جمله : صنايع برق و الکترونيک، صنايع غذايي و کاغذسازي و … و نيز فرمولاسيون و ساخت انواع مرکبهاي چاپ.

 

-- طراحي فرمولاسيون انواع رزينهاي صنعتي اعم از رزينهاي آلکيد، آمينو، فنوليک، اکريليک، اپوکسي و … ، طراحي واحدها و فرآيندهاي ساخت رزينهاي صنعتي، مهندسي توليد و کنترل کيفي رزينهاي صنعتي.

 

-- کارشناسي تهيه پوششها  ونظارت بر اجراي عمليات رنگ‌آميزي، بازرسي پيمانکاريهاي رنگ‌آميزي (عمليات آماده‌سازي و اعمال مواد پوششي) در صنايع بزرگي همچون صنايع نفت و گاز، پتروشيمي، برق، آب ، سازه‌هاي فلزي و بتوني، صنايع خودروسازي، لوازم خانگي و … ، مهندسي فرآيند و کنترل کيفي و عمليات پوشش‌دهي در اين صنايع .

 

-- طراحي فرمولاسيون انواع چسب‌ها و درزگيرهاي صنعتي و خانگي، طراحي فرآيند توليد اين محصولات، مهندسي توليد و کنترل کيفي اين محصولات، طراحي فرآيندهاي آماده‌سازي سطوح براي به کارگيري اين محصولات، نظارت بر فرآيندهاي آماده‌سازي سطوح و به کارگيري چسبها و درزگيرها.

-- طراحي فرآيندهاي رنگرزي انواع منسوجات بافته و نبافته، چرم و … ، نظارت بر عمليات رنگرزي و نيز کنترل کيفيت محصولات رنگرزي شده و … .

-- طراحي واحدهاي ساخت مواد رنگرزي، طراحي فرآيندهاي ساخت مواد رنگرزي ، فرآيندهاي ساخت رنگدانه‌هاي آلي و محصولات وابسته به آنها و نيز نظارت بر توليد و کنترل کيفي اين محصولات.

-- نظارت بر فرآيندهاي دوباره توليد تصاوير همچون: چاپ ، ليتوگرافي ، عکاسي رنگي ، …

گرايش‌هاي مقطع ليسانس رشته پليمير:

اين رشته در مقطع کارشناسي داراي دو گرايش «صنايع پليمر – تکنولوژي و علوم رنگ» مي‌باشد.

آينده شغلي ، بازار کار، درآمد رشته پليمر:

گمنامي رشته مهندسي پليمر يکي از مشکلاتي است که بيشتر دانشجويان و فارغ‌التحصيلان اين رشته از آن سخن مي‌گويند. آنها معتقدند که بيشتر مديران صنايع و شرکتهاي دولتي و خصوصي از کارآيي مهندسان پليمر اطلاعي ندارند.

مهديه رضايي در اين باره مي‌گويد: در بسياري از شرکتها يک ليسانس شيمي کار يک مهندس پليمر را انجام مي‌دهد و جالب اين است که هر شرکتي که يک مهندس پليمر استخدام کرده تازه به کارآيي فارغ‌التحصيلان اين رشته پي‌برده است چرا که فارغ‌التحصيلان رشته شيمي طراحي فرمولاسيون را نمي‌خوانند و تازه بعد از ورود به بازار کار اطلاعاتي را که يک مهندس پليمر طي - سال تحصيل به دست آورده است، با کار و تجربه در صنعت به دست مي‌آورند.

توانايي‌هاي مورد نياز و قابل توصيه رشته پليمر:

مهندس محمود کثيريها با اشاره به ارتباط نزديک مهندسي پليمر با شيمي مي‌گويد: يک پليمريست نمي‌تواند با شيمي بيگانه باشد. يعني بايد شيمي را بداند تا بتواند پليمر را بفهمد. همچنين اين رشته مثل همه رشته‌هاي مهندسي نياز به رياضيات قوي دارد و بالاخره دانشجوي اين رشته بايد به زبان انگليسي مسلط بوده و طريقه استفاده از رايانه را نيز بداند چون براي دسترسي به جديدترين اطلاعات در اين رشته بايد از شبکه اينترنت استفاده کرد.

دکتر رسايي نيز لازمه موفقيت در مهندسي پليمر را علاقمندي به سه درس رياضي، شيمي و فيزيک مي‌داند و در ادامه مي‌گويد: خوب است داوطلبان آزمون سراسري بدانند که بخش پوشش‌دهي و رنگ گرايش تکنولوژي و علوم رنگ تقريبا خشن است چرا که بايد در آزمايشگاه برس کشيد، آهن بريد و سطوح فلزي را تميز کرد اما قسمت سنتز اين رشته حالت فوق را ندارد چون به زبان ساده سنتز چيزي شبيه به آشپزي است، يعني براي ساخت يک رنگ مواد مختلف را با يکديگر مخلوط مي‌کنند.

واحدهاي کارگاه و آزمايشگاه در هر دو گرايش مهندسي پليمر اهميت بسزايي دارد، به همين دليل دانشجوي اين رشته بايد قوي بوده و تحمل ساعتها کار در آزمايشگاه را داشته باشد.

مهندس مريم حسيني در ادامه سخنان خويش مي‌گويد: براي مثال دانشجويي که در گرايش تکنولوژي و علوم رنگ تحصيل مي‌کند بايد حساس نباشد و تحمل بوي مواد شيميايي مختلف را داشته باشد و يا بيماري کوررنگي نداشته باشد تا هنگام ساخت رنگ دچار مشکل نگردد.

مهندس محسن اديب نيز با اشاره به اهميت شيمي در اين رشته مي‌گويد: دواطلباني که به کاربردهاي شيمي آلي علاقمند هستند به احتمال قوي به رشته پليمر نيز علاقمند خواهند شد هرچند که ردپاي مهندسي پليمر در کتب درسي حتي کتابهاي شيمي بسيار کمرنگ مي‌باشد.

از آن‌جا که در بسياري موارد، فارغ‌التحصيلان و دانشجويان اين رشته با مواد رنگي سرو کار دارند، يکي از مهمترين ويژگيهاي داوطلبان تحصيل در اين رشته، بينايي و عدم کوررنگي آنهاست و توانايي حرکت و شنوايي در درجات بعدي اهميت قرار دارند.

علاقه‌مندي به علم شيمي و پليمر ، پديده‌هاي پيچيده فيزيکي منتهي به رنگي ديده شدن و نيز داشتن پايه قوي و علاقه به درسهاي رياضيات و آمار و احتمالات از جمله تواناييها و ويژگيهاي ديگري است که يک مهندس رنگ بايد از آن برخوردار باشد. لازم به ذکر است که بسياري از حلالهاي مصرفي در تهيه پوششهاي پليمري مي‌توانند براي افراد حساسيت‌زا باشند و آنها را در کار دچار مشکل نمايند.

وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر رشته پليمر:

امکان ادامه تحصيل در اين رشته تا مقطع دکترا ميسر مي‌باشد.

تعداد واحدهاي درسي دوره کارشناسي ارشد -- واحد است که - واحد آن را پروژه يا پايان‌نامه تشکيل مي‌دهد و تعداد واحدهاي دوره دکتراي تخصصي -- تا -- واحد است که -- واحد آن را رساله تشکيل مي‌دهد.

رشته‌هاي مشابه و نزديک به رشته پليمر :

رشته مهندسي شيمي تا حدودي واحدهاي مشترک با اين رشته دارد.

وضعيت نياز کشور به رشته مهندسي پليمر در حال حاضر:

همه ساله در جهان هزاران تن رنگينه مصنوعي توليد مي‌شود. اگر بخواهيم فقط براي رنگرزي الياف، به جاي رنگينه‌هاي مصنوعي از رنگينه‌هاي طبيعي استفاده کنيم مساحتي چند برابر کره زمين براي کاشت گياهان رنگي لازم است.

اين نشان‌دهنده گستردگي بازار کار فارغ‌التحصيلان مهندسي پليمر گرايش تکنولوژي و علوم رنگ است که مي‌توانند در کارخانجات رنگ‌سازي به توليد رنگينه‌هاي مصنوعي بپردازند.

از سوي ديگر بازار کار فارغ‌التحصيلان اين رشته تنها شامل کارخانجات ساخت رنگ نمي‌شود در توضيح اين سخن، دکتر رسايي مي‌گويد: امروزه صنعت پوشش‌دهي بسيار گسترش يافته است تا جايي که در کنار هر صنعت مادر حتما يک صنعت پوشش‌دهي، حضوري فعال دارد. مثلا در يک اتاق هزاران قطعه است که اکثر آنها پوشش‌دهي شده‌اند. از دگمه‌هاي يک پيراهن و سگک کفش گرفته تا دستگيره درها.

دکتر نازکدست نيز در اين‌باره مي‌گويد: فارغ‌التحصيلان مهندسي پليمر گرايش تکنولوژي و علوم رنگ مي‌توانند در دو زمينه عمده فعاليت بکنند که يکي از آنها طراحي فرمول و ساخت رنگ و ديگري طراحي فرمول و ساخت پوششهاي سطوح مي‌باشد که البته طراحي و ساخت پوششها خود به دو بخش پوششهاي صنعتي مثل ضد خوردگي و پوششهاي تزييني يمانند رنگ درها و ديوارها تقسيم مي‌شود.

اما در حال حاضر مواد پليمري تنها در صنعت خودروسازي مورد استفاده قرار نمي‌گيرد و در نتيجه موقعيتهاي شغلي فارغ‌التحصيلان رشته مهندسي صنايع پليمر بسيار گسترده است.

دکتر نازکدست در يک معرفي اجمالي در مورد جايگاه مواد پليمري در صنايع مختلف و در نتيجه بازار کار فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌گويد: امروزه مواد پليمري در صنايع مختلف بسيار پراهميت هستند. براي مثال در صنايع برق، الکترونيک و مخابرات پليمرهاي مصنوعي به عنوان عايق‌هاي الکتريکي جايگاه بسيار مهمي دارند، به گونه‌اي که امروزه اگر پليمرها نباشند، صنايع برق نمي‌تواند به اهداف خويش دست يابد.

در صنعت پوشاک نيز پليمرها در توليد پاپوش‌ها ،‌تن‌پوشها و کف‌پوشها بسيار موثر هستند. در صنايع حمل و نقل زميني (خودروسازي، قطار و … ) ، هوايي ( هواپيما و بالگرد) و دريايي (کشتي‌ها و …)‌ پليمرها حضوري چشمگير دارند، و بالاخره در صنايع نظامي ، پزشکي ، کشاورزي و بسته‌بندي کاربرد مواد پليمري بسيار گسترده است.

مهندس محسن اديب فوق ليسانس مهندسي صنايع پليمر نيز در مورد موقعيتهاي شغلي اين رشته مي‌گويد: با اين که رشته مهندسي پليمر، رشته‌ نوپايي است اما به سرعت در حال گسترش و توسعه مي‌باشد. چرا که مواد پليمري آنقدر در زندگي ما نفوذ کرده‌اند که وقتي صبح از خواب بيدار مي‌شويم با بيشتر اشيايي که برخورد مي‌کنيم، از مواد پليمري هستند از مسواک يا لوله خميردندان گرفته تا جلد کتابي که مطالعه مي‌کنيم و يا کفشي که مي‌پوشيم و از خانه خارج مي‌شويم.

نکات تکميلي درباره رشته پليمر:

رشته مهندسي پليمر نسبت به رشته‌هاي مهندسي ديگر تقريبا جوان است و شکوفايي آن از زمان جنگ جهاني دوم آغاز شده است. اما به دليل کاربرد روزافزون پليمر در صنايع مختلف، اين رشته به سرعت رشد کرده و امروزه جزو يکي از رشته‌هاي مهم کشورهاي صنعتي پيشرفته مي‌باشد.

دکتر حسين نازکدست استاد رشته مهندسي پليمر دانشگاه اميرکبير در مورد تاريخچه اين رشته مي‌گويد:

پليمرها به دو دسته طبيعي و مصنوعي تقسيم مي شوند که پليمرهاي طبيعي موادي مانند ترکيبهاي سلولزي، چوب ، کاغذ و پشم هستند که انسان از سالها پيش آنها را مي‌شناخت و هنوز هم اين دسته از پليمرها در دنيا بسيار مهم و باارزش هستند. و اما پليمرهاي مصنوعي در دوران جنگ جهاني دوم مورد توجه قرار گرفت چرا که در اين زمان دانشمندان به اين نتيجه رسيدند که از مواد نفتي مي‌توان مواد پليمري مصنوعي را ساخت که اين مواد کاربردهاي مختلفي خواهند داشت. بنابراين مهندسي پليمر با ساخت پليمرهاي مصنوعي توسط محققين شکوفا گرديد و اکنون تنها با گذشت - دهه از آن دوران اين رشته به حدي رشد کرده است که پيشرفت تکنولوژي ارتباط تنگاتنگي با طراحي و ساخت مواد پليمري دارد.

دکتر نازکدست در ادامه مي‌گويد: با توجه به اين که کشور ما نيز از جمله کشورهايي است که در زمينه کشاورزي و منابع نفتي (صنايع شيميايي)‌ از استعداد بالقوه خوبي برخوردار است و مواد پليمري نيز در دو زمينه فوق نقش کليدي دارند، از -- سال پيش مهندسي پليمر در ايران مورد توجه قرار گرفت. البته در آغاز اين رشته به عنوان يکي از گرايشهاي رشته مهندسي شيمي مطرح بود اما در سال ---- رشته مهندسي پليمر با دو گرايش صنايع پليمر و تکنولوژي و علوم رنگ به طور مستقل اقدام به پذيرش دانشجو کرد.

دروس تخصصي مهندسي پليمر- صنايع پليمر:

از دروس اصلي مهندسي پليمر مي‌توان از موازنه انرژي و مواد، مکانيک سيالات، انتقال جرم و حرارت، شيمي و سينتيک پليمريزاسيون، فرآيندهاي پليمريزاسيون، مهندسي پلاستيک ، تکنولوژي الياف مصنوعي و تکنولوژي کامپوزيت‌ها نام برد.

ژئولوژي پليمرها : سيالات از جهت خواص و عکس العمل در برابر نيروي وارد به آنها به گروه تقسيم مي شوند گروه اول سيالات نيوتني ناميده مي شوند و گروه دوم سيالات غير نيوتني نام دارند . درس مکانيک سيالات ، روابط خواص سيالات نيوتني را بررسي مي کند . از آن رو که پليمر ها جز سيالات غير نيوتني هستند در درس رئولوژي روابط خواص سيالات غير نيوتني از جمله پليمر ها مورد بررسي قرار مي گيرد .

مهندسي الاستومر : برخي از مواد در اثر نيروي وارد به آنها تغيير شکل داده پس از برداشتن نيرو مجددا به حالت اوليه خود بر مي گردند به اين مواد الاستومر يا لاستيک مي گوييم برخش عمده اي از مواد پليمري داراي خاصيت الاستومري هستند که از جمله آنها مي توان به تايرهاي اتومبيل واشرهاي لاستيکي و لرزه گيرهاي اتومبيل اشاره کرد مهندسين پليمر با گذراندن اين درس ضمن آشنا شدن با اين گونه مواد با نحوه طراحي فرمولاسيون و ترکيب صحيح لاستيکها همچنين با فرآيندهاي ساخت ، پخت و شکل دهي الاستومر ها آشنا مي شوند .

مهندسي پلاستيک : در مقابل لاستيکها گونه ديگري از مواد پليمري وجود دارند که بر اثر اعمال نيرو تغيير شکل مي دهند و اگر ميزان نيروي وارد شده بيش از حد مقاومت آنها باشد ديگر با حذف نيرو به حالت اوليه خود باز نمي گردند . به اين مواد پلاستيک مي گويند . انواع مواد پلاستيکي را مي توانيم در اطراف خود مشاهده کنيم . در اين درس دانشجويان ضمن اشنايي با اين مواد و خواص آنها با نحوه تهيه پخت پلاستيکها آشنا مي شوند .

تکنولوژي کامپوزيتها : گاهي پليمر ها به تنهايي خواص مطول را براي هدف مورد نظر ندارند . در اين گونه مواقع با اضافه کردن مواد خاصي شرايط مطلوب حاصل مي شود کامپوزيتها موادي هستند که از ترکيب فيزيکي يک يا چند ماده به پليمر ها حاصل مي گردند . از اين گونه مواد مي توان به فايبر گلاسها اشاره کرد در اين درس دانشجويان با انواع کامپوزيتها روشهاي ساخت و خواص فيزيکي و مکانيکي آنها آشنا مي شوند .

تکنولوژي و خواص فيزيکي الياف : الياف که عمدتا به صورت مصنوعي ساخته مي شوند گاهي داراي منابع طبيعي بوده از الياف طبيعي ساخته مي شوند و گاهي از مواد شيميايي به دست مي آيند . در اين درس دانشجويان ضمن آشنايي با انواع الياف پليمري خواص و نحوه ساخت آنها را نيز فرا مي گيرند .

مواد امتحاني در رشته مهندسي پليمر- صنايع پليمر:

1)      زبان عمومي و تخصصي

2)      شيمي پليمر(شيمي پليمر، اصول مهندسي پليمريزاسيون)

3)      رياضيات مهندسي

4)      تکنولوژي پليمر(الاستومر، پلاستيک، کامپوزيت)

5)      شيمي فيزيک پليمرها خواص فيزيکي و مکانيکي پليمرها

6)      پديده هاي انتقال(رئولوژي، انتقال حرارت، انتقال جرم)

7)      کنترل فرآيندهاي پليمري

8)      مکانيک سيالات


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 6 و 9
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه