تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

راهکارهای پیشگیری از افت تحصیلی


تاریخ :    ۱۳۹۵/۱۲/۵     بازدید :    ۲۷۶۸

راهکارهای پیشگیری از افت تحصیلی

 

"سامانه صدای مشاور تحصیلی"

مشاوره دهنده تخصصی برنامه ریزی درسی

برای تماس با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره 9099071613 تماس بگیرید.

تماس از 8 صبح تا 12 شب

حتی ایام تعطیل

 

راهکارهای پیشگیری از افت تحصیلی 

 

یكی دیگر از زمینه های افت تحصیلی دانش آموزان ناسازگاری ها یا سازش نایافتگی های رفتاری است. اختلافات رفتاری در میان كودكان و نوجوانانی كه افت تحصیلی دارند به مراتب بیشتر از دانش آموزان عادی است. بعضی از اختلافات رفتاری حتی موجبات افت تحصیلی به معنای دقیق كلمه یا به اصطلاح كم آموزی دانش آموزان تیزهوش را نیز فراهم می آورد. به هر حال، ناسازگاری های رفتاری، همچون پرخاشگری، بیش فعالی، بی قراری، تخاصم، كم رویی شدید و انزواطلبی، در خود فروماندگی و بی توجهی از آفت های رشد مطلوب شخصیت و از عوامل موثر در افت تحصیلی است. اینگونه مشكلات رفتاری در میان دانش آموزانی كه افت تحصیلی یا كم آموزی دارند به طور قابل ملاحظه ای بیش از دیگران است.

شرایط عاطفی و روانی:

شرایط عاطفی و روانی را می توان به عنوان اصلی ترین عامل پیشرفت یا افت تحصیلی دانست. بسیاری از دانش آموزان با این كه از بهره هوشی بالاتر از متوسط و ظرفیت یادگیری قابل ملاحظه برخوردارند، اما صرفا به دلایلی از قبیل فرق عاطفی، انگیزه كافی، عدم پشتكار، فقدان اعتماد به نفس، عدم كفایت در ابراز وجود، كمی احساس خود ارزشمندی، كم رویی، نداشتن نگرش مثبت و قوی برای زندگی و تعارض روانی و غیره دچار بی اشتهایی تحصیلی شده و نمی توانند پیشرفت تحصیلی مطلوب داشته باشند.
این قبیل بچه ها نیازمند تقویت اعتماد به نفس، بالا بردن انگیزه و شناخت درمانی هستند تا آن جا كه در حوزه شناختی ایشان نگرش مثبت و مولد نسبت به خود و محیط اطراف به وجود آمده از انگیزه غنی برای تلاش بیشتر و ظاهر ساختن استعدادهای بالقوه برخوردار شوند.

شرایط عاطفی و امنیت محیط خانواده:

خانواده یك نهاد اجتماعی كوچك است كه اولین كانون تربیتی دانش آموزان به حساب می آید. دانش آموز مقدار قابل توجهی از وقت خود را در آن می گذراند. به نقل از شاروك (1967) می گوید: «در محیط خانوادگی بیش از بهره هوش كودكان در موقعیت تحصیلی آنها موثر است.» شاید بتوان گفت مهمترین عامل موثر در شكل گیری نگرش دانش آموزان نسبت به تحصیل، خانواده است. این كه والدین با دانش آموزان و درس و تحصیل او چگونه برخورد كنند و در الگوهای تربیتی خود برای چه نوع رفتارهایی ارزش قائل شوند، یكی از اجزای اساسی در شكل گیری نگرش دانش آموز نسبت به تحصیل است، چنانچه نگرش خانواده نسبت به مدرسه، معلمان و درس، منفی باشد و یا بین آن چه می گویند و آن چه عمل می كنند تفاوت وجود داشته باشد، طبیعی است كه به تدریج فرزند آنها نگرش منفی به درس و تحصیل پیدا خواهد كرد. در موارد بسیاری علت افت تحصیلی و یا شكست تحصیلی به وجود این گونه نگرش های منفی، تضادها، مساعد نبودن شرایط خانواده از نظر عاطفی و روانی و... بر می گردد. پدران و مادرانی كه درس را كاری بیهوده و اتلاف وقت تلقی می كنند، همین نگرش را به فرزندان خود منتقل ساخته و برای پیشرفت درس آنها هیچ گونه كوششی انجام نمی دهند.

ارتباط بین اولیاء و دبیران:

از جمله عوامل مهم دیگر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه و هماهنگی بین اولیاء و معلمان و مربیان مدرسه است. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان قبل از هر چیز مستلزم برخورداری آنان از یك فضای متعادل و هماهنگ در خانه و مدرسه است. محیط خانواده الگوهای رفتار، احساس و تفكر صحیح را به دانش آموزان می آموزد و در آنان انگیزه و رغبت برای تحصیل و كسب علم را فراهم می سازد و مدرسه ضمن سامان دادن و هدایت كردن صفات روانی و رفتاری دانش آموزان برای یك زندگی سازنده و اخلاق اجتماعی، علم و دانش و مهارت های لازم را به آنان می آموزد.

برنامه ریزی:

یكی دیگر از دلایل افت تحصیلی دانش آموزان نداشتن برنامه و برنامه ریزی درست است. بدیهی است كه اگر دانش آموز 24 ساعت شبانه روز خود را براساس برنامه ای تنظیم كند، دارای فواید بسیاری خواهد بود. از جمله این كه تمامی موضوع ها و فعالیت های زندگی روزمره را در آن گنجانده و این طور نمی شود كه برای یك موضوع، فعالیت یا درسی خیلی وقت بگذارد و برای فعالیت دیگری وقت كم بیاورد. ضمن آن كه هیچ گاه دچار بلاتكلیفی و سردرگمی نیز نخواهد شد «راهكار».

 

با كليك بر روي لينك زير از اين پس اخرين اخبار مربوط  را در تلگرام خود دريافت نماييد:

دریافت آخرین اخبار


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 5 و 6
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه