تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب
تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613
اردو بازدید گردش علمی تجربه علمی و راههای موثر علاقه مندکردن دانش آموزان به کلاس و مدرسه و ایجاد جذابیت در آنها
جهت مشاوره تلفنی
تماس از تلفن ثابت بدون کد 9099071613
تماس از سراسر کشور xxxxxxxxxx
تماس از 8 صبح تا 12 شب ( حتی ایام تعطیل )
اردو بازدید گردش علمی تجربه علمی و راههای موثر علاقه مندکردن دانش آموزان به کلاس و مدرسه و ایجاد جذابیت درآنها
گردش علمي به عنوان یک رسانه آموزشی به دانش آموزان امكان مي دهد كه از طريق مشاهده طبيعت, وقايع, فعاليت ها, اشياء و مردم تجريه علمي بدست آورند. در گردش علمي دانش آموزان با مشاهده واقعيتها مي توانند مفاهيمي را كه در در كلاس مورد بحث قرار مي گيرد, بهتر در ذهن خود بپرورانند و معلم مي تواند با استفاده از اين شيوه ، كنجكاوي فراگيران را درباره موضوعي خاص بر انگيزد. در بعضي موارد, مي توان از گردش علمي براي جمع آوري اطلاعات لازم براي انجام گرفتن آزمايش, يا يك پروژه, بهره گرفت. مثلاً اگر هدف درس( آشنایی با شغل پرستاری ) باشد مي توان دانش آموزان را به چند بیمارستان یا مرکز درمانی برد تا با مصاحبه با پرستاران و آشنایی با محیط کار آنان ، اطلاعاتی را جمع آوری و در کلاس اربسته به امکانات مدارس و همکاری انجمن اولیا و مربیان ، این بازدیدهای هر چند کوتاه باید در طی سال تحصیلی چندین بار به درخواست معلمان و مرتبط با کتب درسی صورت گیرد . متاسفانه در مدارس کشور ، اردو ، بازدید و گردش علمی به 1 مورد شامل کل دانش آموزان مدرسه در اواخر سال تحصیلی و آنهم در یک نصف روز ختم می شود اما بهتر بود جهت تکمیل تدریس یا مرور مطالب به شیوه عینی ، هر ماه یک بازدید از مراکز علمی ، تاریخی ، صنعتی ، کتابخانه ، اماکن دیدنی و طبیعی ، ادارات متناسب موضوع و غیره انجام می شد . این نوع اردوهای یک روزه پایان سال که بیشتر به عنوان رفع تکلیف انجام می شود ، با موقعیت آموزشی بازدید علمی بسیار تفاوت دارد چرا که ممکن است در جریان اردو سوژه هایی برای مرتبط ساختنشان با مفاهیم دروس نداشته و یا اصلا" معلمان در آن اردو شرکت نکنند ( که البته اردو به این عنوان هم خالی از فایده نیست و لی مانند بازدید علمی ، در راستای کتب درسی و مفاهیم تدریس شده ، هدفمند نیست اما کمترین فایده آن ایجاد نشاط و شادی در دانش آموزان است )
یکی از راههای موثر علاقمند کردن دانش آموزان به کلاس و مدرسه و ایجاد جذابیت در آن وجلوگیری از خستگی مضاعف آنها ، برگزاری بازدید علمی و اردو در طی سال تحصیلی است که جا دارد مدارس در حد امکان تمام توان خود را برای استفاده از آن بکار گیرند و انجمن اولیا نقش مهمی در ترغیب مدیران و والدین برای مساعدت در برگزاری گردش علمی ، خواهد داشت .
مشاهده شده که با در خواست معلمان یا انجمن اولیا و مربیان مدارس برای بازدید علمی ، موافقت نمی شود و برنامه را به انتهای سال پاس می دهند ! برخی از دلایل این عدم موافقت مختصرا" درج می گردد :
1- با درخواست معلمان از مدیر برای تمهید مقدمات بازدید علمی ، معمولا" از کمبود امکانات و منابع مالی مانند " هزینه ایاب و ذهاب ، سخن به میان می آید و کنسل می گردد .
2- اینکه دریافت هزینه ایاب و ذهاب بازدید ، از دانش آموزان مجاز نیست .
3- اتفاقات ، حوادث یا تصادفات قبلی در سایر نقاط کشور مانع برگزاری این برنامه می شود.
4- اهمیت زیاد بازدید ها در فرایند تدریس از نظر والدین یا مسئولان مدرسه ، نادیده گرفته شده یا اطلاع کافی از آن ندارند و صرفا" به عنوان تفریح ساده یا خروج از مدرسه بدان می نگرند.
5- در مدارس راهنمایی و دبیرستان ممکن است دبیران دیگر ، مخالفت نمایند چرا که دقایقی از وقت کلاس قبل یا بعد گرفته خواهد شد .
6- طرح و برنامه خاصی برای بازدید ها در سنوات قبل وجود نداشته ، مثلا استادکاران یا متخصصان یک کارگاه صنعتی هیچ گونه توضیح مناسبی برای دانش آموزان نداده و شاگردان رغبتی به شرکت در این برنامه ها ندارند.
7- کمبود مراکز صنعتی ، اداری ، طبیعی و غیره در رابطه با موضوع و هدف بازدید در نزدیکی محل تحصیل
8- عدم موافقت مسئولان این مراکز به بهانه ایجاد مزاحمت و سر وصدا توسط دانش آموزان
9- آگاه نبودن مسئولان مراکز فوق یا مسئولان مدارس از آثار مثبت این برنامه ها برای شاگردان
10-نبود اجبار در برگزاری بازدید علمی برای مدارس
11-فعالیت در این زمینه معمولا" امتیاز خاصی برای مدیر یا معلمان نداشته و مورد تشویق قرار نمی گیرند.
12- انجام این برنامه ها معمولا " به دردسرسازی و بروز مشکل برای مسئولان مدرسه ، مشهور شده است .
13- بهانه سردی و گرمی هوا یا عدم رضایت تعداد اندکی از والدین برای خروج فرزندشان از مدرسه .
14-و دلایل بسیار دیگر
لازم به ذکر است؛ اگر خانواده ها هر هفته یک بار هم به مسافرت های پرهزینه بروند باز هم به اندازه یکی دو بازدید طی سال به همراه دانش آموزان همکلاسی برای فرزندان ، پرنشاط، جذاب ، شاد و به یاد ماندنی نخواهد بود . حتی اردوی ( مصطلح به اردوی حیاطی) داخل مدرسه هم به اندازه یک مسافرت طولانی با والدین برای فرزندان مهم و جالب جلوه می کند و از آن به عنوان خاطره ای به یادماندنی تعریف می کنند . جادارد مسئولان آموزش و پرورش در حد امکان ، با انجام این نوع بازدید ها موافقت نمایند و انجمن اولیا و مربیان نیز با اقناع والدین و برشمردن فواید این امور ، شرایط لازم را برای بازدیدها مهیا سازند .
فعالیتهای علمی دانشآموزان در گردشهای علمی را میتوان به 5 نوع متفاوت تفکیک کرد: 1.گردش علمی برای پرورش مهارتهای روانی-حرکتی: مثل:جمعآوری حشره یا گیاه،و تعیین جمعیتهای گیاهی یا حیوانی منطقه.
2.گردش علمی برای تأکید مفاهیم یا اصولی که در کلاس به مخاطبان ارائه شدهاند؛مثل:مطالب نجوم و صور فلکی، ویژگیهای گونههای مشخص گیاهان یا سنگها.
3.گردش علمی برای کشف مفاهیم و اصول علمی جدید: مثل:مفهوم تأئید عوامل جوی،تأثیر ریشه در فرسایش سنگها، تأثیر باد در فرسایش سطح زمین،طرز زندگی حیوانات.
4.گردش علمی برای جمعآوری اطلاعات:مثل جمعآوری اطلاعات دربارهی گیاهان یا جانوران و محل سنگها.
5.گردش علمی برای مشاهدهی عینی پدیدههای طبیعی: مثل مشاهدهی اثرات جاری شدن سیل،خرابیهای زلزله.
گردش علمی،روش آموزش منحصر به فردی است که مانند آزمایش و نمایش،امکان کسب تجربههای دستاول از اجسام و پدیدهها را برای کودکان فراهم میسازد.تأثیر گردش و بازدید علمی در امر آموزش،حتی از آزمایش و نمایش فراتر است،زیرا تجربههایی را در اختیار شرکتکنندگان قرار میدهد که معمولا نمیتوان آنها را به کلاس آورد.
دانشآموزان در گردشهای علمی اغلب میتوانند،عناصر و پدیدهها را در روابط واقعی یا طبیعی خودشان مشاهده کنند.
بهعلاوه،دانستنیهای ضروری مورد نیاز برای حل مسأله و مهارتهای پایه در علمآموزی و نگرشهای اساسی و مهم در جستوجویهای علمی به دست می آید.گردش علمی به دانشآموزان کمک میکند،به وضوح ببیند چگونه مطالبی که آموختهاند با محیط زیست آنها هماهنگی دارد.هنگام بازدید از کارخانهها،موزهها و پدیدههای طبیعی اطراف شهرستان یا مناطقی که از نظر جغرافیایی جالب هستند،ضمن مشاهده طبیعی و واقعی پدیدهها و روابط بین آنها،به اهمیت و سهم شهر و منطقهی محل زندگیشان نسبت به استان،ناحیه و مملکت پیخواهند برد.
یکی از مهمترین مزیتهای آموزش از طریق گردش علمی، تلفیق درسهای گوناگون برنامهی آموزشی مدرسه است.
گردشها و بازدیدهای علمی-آموزشی و عملی،لذت یادگیری را به دانشآموزان میچشانند.این بزرگترین و اساسیترین نقش آموزش و پرورش در جذاب کردن فعالیتهای آموزشی برای مخاطبان است.بههرحال،در مورد نقش و وسایل کمک آموزشی در تدریس و یادگیری،از جمله گردش علمی،به نکات زیر میتوان اشاره کرد: -بازدیدهای علمی منبع حسی مناسبی برای درک عینی و واقعی مفاهیم علمی هستند.
-توجه یادگیرنده را جلب و باعث تسهیل یادگیری میشوند.
-در اثر ایجاد تجربههای علمی و حقیقی،شاگردان را به فعالیت بیشتر ترغیب میکنند.
-تجربههای علمی که به طور انتزاعی قابل درک نیستند یا درک آن مشکل است،بهتر فهمیده میشوند.
گردش علمی به دانش آموزان امکان میدهد،از طریق مشاهدهی طبیعت وقایع،فعالیتها،اشیا و مردم،تجربهی علمی به دست آورند.در گردش علمی،دانشآموزان با مشاهدهی واقعیتها میتوانند،مفاهیمی را که در کلاس مورد بحث قرار میگیرند،بهتر در ذهن خود بپرورانند.
SH
جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با
این مطلب با مشاورین صدای مشاور تماس حاصل نمایید
تماس از تلفن ثابت بدون کد ۹۰۹۹۰۷۱۶۱۳
پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب ( حتی ایام تعطیل )
** به امید روزهایی بهتر و آینده ای بدون پشیمانی از انتخاب های ناآگاهانه گذشته **
لینک های مرتبط
موضوعات سایت
صدای مشاور تحصیلی
مرکز مشاوره تحصیلی آموزشی و تلفنی
مشاوره تخصصی درتمامی زمینه های/ کنکورسراسری/ بدون کنکور/آزمون کارشناسی ارشد/ آزمون دکتری / تیزهوشان / نمونه دولتی / تحصیل در خارج/نظام مهندسی / دانشگاه آزاد / دانشگاه پیام نور / دانشگاه غیرانتفاعی /9099071613
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به سامانه مشاوره تحصیلی میباشد.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط شرکت طراحی پرتو
نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه
سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
سوالات کاربران