تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

ويژگی ها و وظایف مدير کارآمد و اثرات مربی کودک برای رشد، يادگيری و آموزش کودک در دوره پیش دبستانی


تاریخ :    ۱۳۹۶/۹/۱۷     بازدید :    ۱۷۶۱۰


ويژگي‌ها و وظایف مدير کارآمد و اثرات مربی کودک برای رشد، يادگيری و آموزش کودک در دوره پیش دبستانی 


 "سامانه مشاوره تلفنی مدارس"

 مشاوره دهنده تخصصی مدارس برتر

برای تماس با مشاورین ما کافیست  از تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره 9099071613 

و از موبایل همراه اول با شماره XXXXXXXX تماس حاصل فرمایید

تماس از 8 صبح تا 12 شب

حتی ایام تعطیل

ويژگي‌ها و وظایف مدير کارآمد و اثرات مربی کودک برای رشد، يادگيری و آموزش کودک در دوره پیش دبستانی

دوره پيش دبستاني از مهم‌ترين دوران زندگي کودک است. در اين دوره کودک بيش از هر زمان ديگر براي رشد، يادگيري و آموزش آماده‌تر است. بنابراين اگر شرايط لازم براي کودک فراهم شود، شخصيت، هوش و يادگيري او گسترش قابل ملاحظه‌اي مي‌يابد. از مهم‌ترين زمينه‌ها، امکانات و عواملي که بايد براي پرورش صحيح کودکان در مراکز قبل از دبستان فراهم شود، علاوه بر فضاي آموزشي و وسايل و امکانات مناسب، مي‌توان به مديران و مربيان دلسوز، با تجربه و متخصص اشاره کرد. مديران مراکز قبل از دبستان مانند مهدهاي کودک و آمادگي‌ها، به دليل ظرافت و حساسيت کار با کودکان در سنين پايين‌تر، بايد از ساختار شخصيتي خاصي برخوردار باشند تا به آساني بتوانند مسائل و مشکلات کودکان را دريابند و برطرف کنند. همچنين مدير بايد از ميزان توانايي، نيازها و خصوصيات رشد و تکامل کودکان در اين دوره آگاه باشد و براي تربيت صحيح و شايسته آنها، به نکات ظريف و حساس روانشناسي (تربيتي و يادگيري) به طور دقيق توجه کند.


ويژگي‌هاي يک مدير کارآمد:

1- علاقه به کودک: مدير بايد به کار کردن با کودکان خردسال علاقه مند باشد و در هر شرايطي با رفتاري صميمانه و آکنده از عطوفت و مهرباني آنان را بپذيرد. زيرا کودک در غياب والدين و در کنار اولياي کودکستان بايد احساس امنيت کند و نيازهاي عاطفي او برطرف شود.

اگر مدير به کودکان علاقه نداشته باشد و نتواند آنها را به خوبي تحمل کند، مشکلات رواني و عاطفي زيادي را بر کودکان تحميل مي‌کند و حتي ممکن است موجب گريزان شدن آنها از اين گونه مراکز شود.

افرادي که حوصله کافي براي برخورد و ارتباط مناسب با کودکان را ندارند و از عواطف و احساسات سالمي برخوردار نيستند، هرگز نمي‌توانند کودکاني شاداب، با نشاط و سرحال پرورش دهند. بنابراين براي احراز اين مسئوليت، مناسب نيستند و نبايد به عنوان مسئول در رأس چنين مراکزي قرار گيرند. 

2- اعتماد به نفس: مدير مؤسسات خردسالان بايد از اعتماد به نفس کافي برخوردار باشد تا بتواند در برابر مسائل، رويدادها و حوادثي که احتمالاً براي آموزشگاه پيش مي‌آيد و موجب نگراني و به?هم خوردن آرامش کودکان مي‌شود، مقاومت و پايداري کند.

اگر مدير مدرسه نتواند اضطراب و ناراحتي خود را کنترل کند، باعث مي‌شود که کودکان هم تحت تأثير او قرار بگيرند و مضطرب و آزرده خاطر شوند. اگر شيوه کاري مدير به همين روند ادامه يابد، ممکن است به تدريج بر رشد عاطفي و رواني کودکان تأثير منفي بگذارد. 

3- قدرت سازگاري: مدير مرکز پيش دبستاني بايد قدرت سازگاري و استعداد و توانايي سازش با شرايط و موقعيت‌هاي پيچيده، ناآشنا و متفاوت را داشته باشد تا از اين نيرو و توان خود بتواند براي برخورد مناسب با رفتارهاي مختلف کودکان استفاده کند. کودکان يک مرکز پيش دبستاني، نمايندگان انواع خانواده‌هاي يک جامعه هستند و به طور قطع در ميان آنها، تفاوت‌هاي فردي در زمينه‌هاي مختلف وجود دارد. علاوه بر اين خردسالان تا مدت زيادي در کنار خانواده و والدين خود به سر برده و از آزادي کامل برخوردار بوده‌اند. 

بنابراين از نظر اخلاقي خود محورند و رفتار خود مرکزي دارند. از آنجا که اين کودکان، تازه وارد مراکز پيش دبستاني شده‌اند، به دليل نداشتن آگاهي و آشنا نبودن با محيط جديد، نمي‌توانند بلافاصله رفتارهاي خود را تغيير دهند.

بنابراين مدير بايد با به کارگيري روش‌هاي آموزشي و تربيتي مناسب، زمينه تغيير تدريجي رفتار کودکان را به وجود آورد و پذيراي تمامي مشکلات، رفتارها و برخوردهاي احتمالي آنها باشد تا کودکان بتوانند به تدريج رفتارهاي خود مرکزي‌شان را تغيير دهند و توقعات و انتظارات خود را با مقررات مؤسسه و خواسته‌هاي ديگران هماهنگ کنند. 

4- قدرت تصميم‌گيري: کودکان خردسال به حمايت و مراقبت بيشتري نياز دارند. مسائل و مشکلات آنان معمولاً اتفاقي و بسيار زودگذر است. 

بر همين اساس اختلاف و نزاع در ميان آنان هم به آساني برطرف و خيلي زود فراموش مي‌شود. بنابراين مدير بايد از قدرت تصميم‌گيري قوي برخوردار باشد تا با دقت و سرعت عمل بتواند در موقع لزوم، مسائل و مشکلات پيش آمده در ميان کودکان را به آساني حل کند، يا درباره آنان تصميم درست بگيرد.

اگر مدير نتواند در مورد مسائل و مشکلات کودکان به طور سريع و قاطع تصميم بگيرد، ممکن است ناتواني او درتصميم‌گيري، به اتفاقات و حوادث پيش‌بيني نشده‌اي منجر شود.

5- علاقمندي به مطالعه نشريات علمي مربوط به خردسالان: مديري که مي‌خواهد در کارش موفق شود بايد به مطالعه نتايج و يافته‌هاي روانشناسي علاقه مند باشد تا بتواند برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي خود را براساس استعداد، توانايي و قابليت‌هاي دانش‌آموزان تنظيم کند و ويژگي‌هاي رشد جسماني، عاطفي، رواني و اجتماعي آنها را در نظر بگيرد. مدير علاوه برمطالعه کتاب‌هاي تربيتي و روانشناسي کودکان، بايد نشريات علمي و فني مربوط به آنها را هم به طور دقيق مطالعه کند و نتايج تحقيقات و يافته‌هاي جديد آموزشي و روانشناسي تربيتي را در آموزش و پرورش کودکان خردسال به کار گيرد. 

مدير بايد مربيان مؤسسه خود را هم به مطالعه نشريات و کتاب‌هاي روانشناسي و جستجو و بررسي درباره مسائل آموزشي و تربيتي کودکان تشويق کند.

6- علاقه‌مند به گردش علمي: مراکز پيش دبستاني، محل مناسبي براي اجتماعي شدن کودکان است. اگرچه اساس رشد اجتماعي خردسالان در خانواده پي ‌ريزي مي‌شود، ولي مؤسسات و مراکز قبل از دبستان نقش بسيار عمده‌اي در رشد و تکامل اجتماعي کودکان دارند و معمولاً اولين تجربيات اساسي کودک، که زيربناي شخصيت اجتماعي و شناخت او را از محيط اطراف سازمان مي‌دهد، از مراکز پيش دبستاني به دست مي‌آيد. بنابراين مدير و کارکنان اين مراکز بايد به گردش علمي و اردوهاي تفريحي علاقه مند باشند تا کودکان را با علاقه خاص خود به بازديد از مؤسساتي ببرند که براي افزايش آگاهي و اطلاعات آنها مناسب باشد، يا مدير با بازديدهاي گوناگون از مکان‌هاي مختلف، نتيجه مطالعات، بررسي‌ها و تجربيات خود را جمع‌آوري و سپس آنها را به صورت عکس، پوستر و فيلم‌هاي مناسب کودکان تهيه کند و در محل مناسبي در معرض شناخت آنها قرار دهد تا کودکان از اماکن و مؤسسات مختلف اجتماعي و مشاغل رايج در جامعه اطلاعاتي به دست آورند. 

همچنين مدير بايد امکان بازديد کودکان را از اماکن عمومي مانند پارک‌ها، موزه‌ها و نمايشگاه‌ها را فراهم آورد تا آنها از محيط اجتماعي و محل زندگي خود، آگاهي و اطلاعات لازم را به دست آوردند و در نتيجه شناخت خود را از مسائل و امور مختلف جامعه گسترش دهند. 

7- اطلاع از مسائل مالي: مسائل مالي از آن جهت که ممکن است در مؤسسات آموزشي خردسالان، برنامه يک وعده غذا در روز برقرار باشد، از اهميت بالايي برخوردار است. زيرا برنامه تغذيه نيازمند فراهم بودن زمينه مالي نسبتاً خوب در مؤسسات پيش دبستاني است. 

از اين رو مدير بايد از مسائل مالي، درآمد، هزينه‌ها و مخارج مؤسسه خودآگاه باشد و به طور منظم امور مالي آن را مورد بررسي قرار دهد تا در اين زمينه دچار مشکل نشود، يا مشکلات کمتري را تحمل کند. البته اين جنبه از ويژگي مدير را مي‌توان جزء وظايف اداري او هم به حساب آورد، ولي مهم آن است که مدير از نظر شخصيتي هم به مسايل مالي و امور حسابرسي علاقه داشته باشد. چه بسا ممکن است مديراني باشند که از مسايل مالي و درگيري‌هاي مربوط به آن گريزان باشند. 

8- توجه به وسايل ارتباط جمعي: کودکان فقط چيزهايي را مي‌توانند ياد بگيرند که تجربي و حسي باشد؛ يعني آنها براي آموختن چيزي بايد آن را مشاهده يا لمس کنند. بنابراين بسياري از مسائل، مفاهيم، پديده‌ها و واقعيت‌هاي جهان هستي که براي کودک قابل حس و لمس نيست، به ذهن او راه نمي‌يابد. به اين دليل که کودک فراتر از حس و تجربه نمي‌تواند چيزي را بياموزد، نبايد از يادگيري مفاهيم و مسائل مختلف محروم شود.

مدير و کارکنان مؤسسات خردسالان مي‌توانند تمامي مسائل و دانستني‌هاي مورد نياز کودکان را از طريق وسايل ارتباط جمعي مانند راديو، تلويزيون، سينما، ويدئو، ضبط و صوت، کتاب‌ها، مجلات و نشريات مخصوص کودکان، به اين مؤسسات انتقال دهند تا کودکان، اطلاعات و دانستني‌هاي خود را افزايش دهند.

وظايف مدير:

1- مدير بايد براي مؤسسه خود برنامه منظم سالانه، فصلي، ماهانه و روزانه تهيه و تنظيم و قبل از شروع کار مؤسسه با مشورت مربيان، براي هر گروه از کودکان برنامه خاصي پيش‌بيني کند. 

اين برنامه بايد براساس تقويم زماني مشخص و ملاک‌هاي خاصي انجام گيرد تا اهداف مورد نظر در طول سال تحصيلي تأمين شود. 

2- قبل از شروع سال تحصيلي مدير بايد وسايل و لوازم مورد نياز مؤسسه خود را پيش‌بيني و در صورت امکان، تمامي آنها را تهيه کند. 

3- پرونده‌هاي مربوط به مربيان و امور اداري را به طور جداگانه بررسي و تنظيم کند. همچنين دفترهاي مالي، ثبت نام، غيبت‌هاي کودکان و غيره را تهيه کند. 

4- در امور سلامت و بهداشت کودکان، تغذيه، تفريح و گردش آنان و نظافت و امنيت ساختمان مؤسسه و محيط اطراف آن، نظارت منظم و دقيق داشته باشد. 



چگونگي همکاری مدير با والدين:

مدير بايد قبل از هر چيز با تهيه و تنظيم دفترهايي خاص، به راهنمايي و هدايت خانواده‌هاي کودکان اقدام کند و اطلاعات مورد نياز از آنان را کسب و موارد زير را رعايت کند:

1- با اولياي کودکان روابط صميمانه برقرار و در جلب همکاري آنان با مؤسسه تلاش کند.

2- با خصوصيات خانواده‌هاي کودکان آشنا شود تا بتواند مربيان را در امر تربيت کودکان ياري کند.

3- خانواده‌ها را از برنامه کار و جريان رشد و پيشرفت کودکانشان آگاه کند.

4- در صورت امکان، نمونه کارهاي کودکان را براي اولياي آنها ارسال کند.

5- کتاب و نشريات سودمندي را در زمينه تربيت و آموزش کودکان به خانواده‌هاي معرفي کند.

6- در صورت امکان، جلسات تربيتي آموزنده با حضور والدين و مربيان تشکيل دهد.

7- به مناسبت‌هاي مختلف، نمايش‌ها و جشن‌هايي را براي کودکان و خانواده‌هاي آنها برگزار کند.

8- روابط اجتماعي بين مربيان، والدين و جامعه را به خوبي تنظيم کند.

9- در امور مختلف مربوط به کودکان از جمله نگهداري، تغذيه، بازي، آموزش و تربيت، از والدين آنها به ويژه مادران نظرخواهي کند. 

10- به همکاري والدين ارج نهد و به تناسب جشن‌ها، رويدادها و حوادث مختلف، با آنها همدلي و هماهنگي داشته باشد. 

11- پيگيري وضع بهداشتي کودک در خانه و ارتباط مداوم با والدين براي تربيت کودک و ايجاد عادت‌هاي مفيد اجتماعي در او. 

ويژگی های مربی کودک:
مربي، مهم‌ترين فرد در تعليم و تربيت کودک است و مسئوليت بزرگي را به عهده دارد. از اين رو وظيفه و نقش مدير در انتخاب مربي بسيار مهم و اساسي است. زيرا کيفيت رفتار مربي با کودکان ممکن است موجب افزايش علاقه يا بي اعتنايي و حتي تنفر کودکان نسبت به محيط آموزشي و تربيتي قبل از دبستان شود. اين مسأله بر رشد عاطفي - رواني کودکان تأثير قابل توجهي خواهد داشت. 

تأثير نفوذ مربي بر رشد همه جانبه کودک کاملاً روشن و آشکار است. اگر کودکستاني حتي داراي وسايل و امکانات کافي نباشد، ممکن است يک مربي دلسوز و توانا بتواند اين کمبود را با شيوه‌هاي مختلف جبران کند. اما اگر يک کودکستان مربياني متخصص، ماهر، دلسوز و کاردان نداشته باشد، اين مشکل و کمبود را نمي‌تواند به روش ديگري جبران کند. درباره صفات و خصوصيات مطلوب يک مربي نظرات گوناگوني مطرح شده است، ولي روي هم رفته يک مربي بايد داراي صفات و خصوصيات زير باشد:

1- بايد داراي روحيه‌اي شاداب و جوان و از سلامت جسمي و رواني کافي برخوردار باشد.

2- صبور و حوصله‌اش زياد باشد. اما منظور اين نيست که حتي از رفتار بد کودکان احساس ناراحتي و نارضايتي نکند. تحقيقات روانشناسي نشان مي‌دهد که کودکان پيش دبستاني از خشونت و سختگيري بجا و به موقع خوششان مي‌آيد. 

3- مربي بايد از شرايط خانوادگي کودکان و خصوصيات رشد و تکامل آنها آگاه باشد تا کار تربيت کودکان آسان‌تر صورت گيرد.

4- رشد عاطفي- رواني در کودکان از اهميت زيادي برخوردار است. زيرا مي‌تواند زيربناي رشد عقلي و اجتماعي آنها باشد. از اين رو فقط افرادي که نقص و مشکل عاطفي - رواني ندارند، بايد به عنوان مربي کودک انتخاب شوند. زيرا رشد عاطفي- رواني کودکان پيش دبستاني در حال تکوين است و نقش مربي در برخورد با احساسات و هيجانات کودک بسيار چشمگير و اساسي است. به عبارت ديگر سلامت عاطفي- رواني مربي نقش عمده‌اي در موفقيت او در کارش دارد. مربي که خود شخصيت متعادل و رفتار مناسبي ندارد، هرگز نمي‌تواند رابطه مطلوبي با کودکان داشته باشد و نيازهاي اساسي آنها را برآورده کند.

5- مربي بايد اطلاعات نسبتاً وسيع و جامعي در زمينه روانشناسي تربيتي و کودک داشته باشد، با روش‌هاي مختلف تعليم و تربيت آشنا و اطلاعات عمومي و اجتماعي خوبي داشته باشد.

علاوه بر اين بايد معلومات کافي در زمينه علوم، رياضيات به زبان ساده و ادبيات کودکان و هنرهاي خاص مانند کاردستي، نقاشي، شعر و موسيقي و غيره که از مسائل عمده و اساسي آموزش و پرورش کودکان پيش دبستاني است، داشته باشد.

6- مربي بايد از مهارت کافي در اداره کلاس و تعليم و تربيت کودکان برخوردار باشد. براي اين کار بايد دوره‌هاي کارورزي را با موفقيت طي کرده و آموزش‌هاي لازم و مناسب را ديده باشد. 

7- از آنجا که در مؤسسات خردسالان علاوه بر تعليم و تربيت کودکان، مراقبت و نگهداري آنها هم مورد نظراست. بنابراين لازم است مربيان آگاهي و مطالعه مختصري درباره مسائل ايمني، بهداشت، تغذيه و بيماري‌هاي کودکان داشته باشند تا در مواقع ضروري اقدم‌هاي لازم را راحت‌تر و بهتر انجام دهند. 

8- مربي نبايد فقط يک جنبه از رشد کودکان را در نظر بگيرد و به ديگر ابعاد رشد و تکامل آنها بي اعتنا يا کم توجه‌ باشد. زيرا اين کار سبب مي‌شود که کودکان تک بعدي و نامتعادل پرورش يابند و در زندگي خود يپوسته از مشکلات عاطفي- رواني رنج ببرند. 

9- مربي بايد براي شناخت بهتر کودکان و آشنايي با خصوصيات اخلاقي، عاطفي، رواني، استعداد و توانايي آنها و به خصوص نکاتي که در روابط معمولي با کودک، روشن و آشکار نيست، تحقيق و جستجو کند و نتيجه تحقيقاتش را در مورد وضع و چگونگي رشد و تکامل کودکان در ابعاد مختلف و روش‌هاي آموزشي و تربيتي خود را در محل مناسبي در پرونده تحصيلي آنان يادادشت کند که به عنوان نمودار رشد و تکامل کودک و سابقه‌اي از استعداد و توانايي او در کودکستان موجود باشد تا در صورت تغيير مربي، براي مطالعه و اطلاع از وضعيت رشد و تکامل کودک، در اختيار مربي جديد گذاشته شود، يا با منتقل شدن کودک به کودکستان ديگر سوابق تحصيلي او براي ساير مربيان هم گويا، روشن و قابل پيگيري باشد. 

10- مربي بايد تمامي کودکان را به يک اندازه دوست داشته باشد و با آنها عادلانه رفتار کند. زيرا تبعيض قايل شدن بين کودکان، رفتار ناعادلانه و بي انصافي در قضاوت درباره آنها، کينه توزي، عداوت و خشم و نفرت را درکودکان بر مي‌ا‌نگيزد و باعث مشکلات رفتاري از جمله خشونت و پرخاشگري در زندگي آنها مي‌شود. 

11- مربي بايد با اصول تعليم و تربيت، اهداف و ويژگي‌هاي دوره پيش دبستاني آشنايي کامل داشته باشد. يکي از اهداف مهم آموزش و پرورش در دوره پيش دبستاني، آماده کردن کودک براي ورود به دبستان است. بنابراين آموزش‌هاي مربي بايد کامل و جامع باشد تا کودک بتواند در راه حصول آمادگي‌هاي لازم براي آغاز دوره دبستان و يادگيري‌هاي بعدي، گام‌هاي مؤثري بردارد. 

12- مربي بايد با ظاهري مناسب و با گشاد رويي در کلاس حاضر شود، با کودکان رفتاري دوستانه داشته باشد و آنها را درک کند. زيرا اين کار امنيت رواني و آسايش خاطر کودکان را فراهم مي‌آورد. تجربه و تحقيقات نشان مي‌دهد بسياري از مشکلات رفتاري کودکان، ناشي از اين است که فکر مي‌کنند مربي آنها را دوست ندارد. 

13- مربي بايد دوره خاص مربي‌گري را ابتدا در سطح کارداني و سپس کارشناسي ديده باشد.

14- مربي بايد به دانش افزايي و دستيابي به اطلاعات جديد در زمينه آموزش و پرورش پيش دبستاني علاقه مند باشد. 

15- بهترين و شايسته‌ترين افراد بايد براي پرورش کودکان انتخاب شود؛ يعني افرادي که از هر نظر خوب و نمونه و به کار تعليم و تربيت علاقه?مند باشند. 

16- شايد زنان بهترين مربيان براي کودکان باشند، اما دليلي وجود ندارد که مردان نتوانند مربيان خوبي باشند. اگرچه مردان بنا به دلايل مختلف تمايل کمتري به اين کار دارند، ولي معمولاً برخورد کودکان با مردان اثر خوبي بر آنان مي‌گذارد. بنابراين چنانچه شرايط و موقعيت‌هاي بيشتري براي تماس و برخورد با مردان در نظر گرفته شود، براي کودکان بسيار مفيد خواهد بود. 

17- تاکيد شده است که در مراکز پيش دبستاني از مشاوران کودک هم استفاده شود تا از اين طريق هماهنگي لازم در امر تربيت کودکان و رسيدگي به مشکلات آنان انجام گيرد.

18- حقوق و مزاياي مربيان بايد کافي باشد تا آنها بتوانند بدون دغدغه خاطر و آسايش فکري بيشتر به تربيت کودکان بپردازند. 



جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مطلب با مشاورین صدای مشاور تماس حاصل نمایید  

تماس از تلفن ثابت بدون کد ۹۰۹۹۰۷۱۶۱۳

 پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب ( حتی ایام تعطیل )


** به امید روزهایی بهتر و آینده ای بدون پشیمانی از انتخاب های ناآگاهانه گذشته **


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 4 و 3
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه