
تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب
تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613
اثرات مطالعه، روش های ایجاد انگیزه و علل مطالعه نکردن دانش آموزان و نکات پیشنهادی برای مسئولان آموزش و پرورش
سامانه صدای مشاور تحصیلی
مشاوره دهنده تخصصی در زمینه امور تحصیلی و دانش آموزی
برای تماس با مشاورین از تلفن ثابت با شماره 9099071613 تماس حاصل فرمایید.
تماس از ساعت 8 صبح تا 12 شب
حتي ايام تعطيل
اثرات مطالعه، روش های ایجاد انگیزه و علل مطالعه نکردن دانش آموزان و نکات پیشنهادی برای مسئولان آموزش و پرورش
بديهي است نقش آموزش و پرورش در تغيير و تحول هر كشوري بسيار اهميت دارد. آموزش و پرورش در تربيت انسانهاي تشكيلدهنده جامعهاي كه اصلاح امور در آن به وجود شهروندان مسؤوليتپذير، تصميمگير و انتخابگر وابسته است، نقش تعيينكنندهاي دارد، بنابراين تحول در آموزش و پرورش لازمهي جامعهي امروز است. خيلي اوقات اين تصور پيش ميآيد كه اين فرآيند بايد از ساختار شروع شود و بعد از ساختار به محتوا و روش و ارزشيابي برسيم، ولي به نظر ميآيد مقدم بر ساختار، تغيير نگرش به انسان و نوع نگرش به يادگيري است كه در اصلاح وضعيت آموزش و پرورش تأثير دارد. اين تغيير در نوع نگرش الزاماً توسط افرادي كه مجري سياستگذاري كلان آموزش و پرورش هستند، انجام نميشود. تجربه نشان داده است كه در بدنهي اصلي، يعني معلمان، اين تغييرات بهتر و زودتر جواب ميدهد. معلمان به دليل زندگي با بچهها و آگاهي از چگونگي يادگيري آنها، پذيراي تغييرات هستند. اين موضوع باورها را مصمم كرد كه بايد هدفمندتر و سازمانيافتهتر حركت كنيم.
تاريخچهي كتاب در ايران:
در سال 1277 هجري با ورود اولين دستگاه چاپ به همت عباس ميرزا به شهر تبريز و تأسيس اولين چاپخانه در تهران در سال 1239 هجري، امكان چاپ كتب فارسي در ايران فراهم شد.
اثرات مطالعه در زندگي كودك:
كودك هر آنچه را كه با علاقه ميآموزد، با هر دو قسمت ذهن زده مغز به خاطر ميسپارد، از اين رو آموختهها عميقتر بوده و به صورت نگرش و رفتار بروز خواهد كرد.
به طور اجمالي اثرات مطالعه را ميتوان به ترتيب ذيل برشمرد:
- دانشآموز داراي بينش و اطلاعات وسيعتر است.
- از هوش بيشتري برخوردار است.
- داراي اعتماد به نفس بالاتر و مسلط به دنياي اطراف هستند.
- مستقلاند، امورشان را خود به عهده ميگيرند و احساس نياز به ديگران نميكنند.
- از مناعت طبع فوقالعادهاي برخوردارند.
- با شاهكارهاي ادبي آشنا ميشوند.
- مطالعه، در تحكيم عقايد و نظرات فرد و كسب شيوهي تفكر و ديدگاه جديد و آمادگي براي شركت در مباحثات و مجادلات نظري مؤثر است.
- مطالعه سبب كسب اعتبار فرد و رهايي او از احساس حقارت و خودكمبيني و همچنين باعث كسب اعتماد به نفس بيشتر او ميشود.
- سبب آگاهي بيشتر فرد از مسائل موجود و كسب مهارت او براي حل آنها ميشود.
علل مطالعه نكردن:
مركز بينالمللي پروگرس اعلام ميدارد، عملكرد دانشآموزان ايراني در مقايسه با 35 كشوري كه در اين بررسي شركت كردهاند، نسبت به بسياري از كشورها نامطلوب است.
دانشآموزان ايراني انگيزهاي مستمر براي مطالعه ندارند و مهارت آن را نياموختهاند و دلايل عمدهي آن عبارتند از:
- شيوههاي سنتي آموزش و پرورش و عدم توجه به كتابخواني در سطح ملي.
- ناكارآمدي كتابخانههاي آموزشگاهي و نهادينه شدن كتابخانهي مدارس.
- در دسترس نبودن كتبهاي مناسب.
- عدم بهكارگيري روشهاي صحيح و اصولي در ايجاد عادت مطالعه در كودكان.
روشهاي ايجاد انگيزه در دانشآموزان:
براي تشويق دانشآموزان به كتابخواني و ايجاد انگيزه در آنها ميتوان از روشهاي زير استفاده كرد:
- زنگ هفتهي كتاب در آموزشگاههاي كشور، از جمله دبستانها به صدا درآيد.
- برگزاري نمايشگاه در صورت امكان، دعوت از نويسنده، شاعر، مترجم، تصويرگر و شناخت هنرمندان و نويسندگان مشهور.
- اگر ميخواهيم با عادت دادن آنها به كتاب خواندن، آيندهاي بهتر را همراه انديشمندي و خردورزي برايشان به ارمغان آوريم، موظف هستيم كتابهاي مناسب را در اختيارشان قرار دهيم، چون اين امر، نيازمند رهبري و مديريت است.
- تحريك كنجكاوي دانشآموزان براي يافتن پاسخ پرسشهاي خود در كتابها.
- فعال بودن كتابخانههاي مدارس حتي در تابستانها و ايام تعطيل.
- استفاده از كتابخانههاي چند مدرسه با هم.
- در هر پايه به صورت متفاوتي ميتوان ايجاد انگيزه كرد. مثلاً پايهي اول به صورت اجرايي نمايش و پايههاي بالاتر به صورت بحث و گفتوگو و اظهارنظر و حتي داستاننويسي.
چند نكتهي پيشنهادي براي مسؤولان:
- وزارت آموزش و پرورش از ناشران و مؤلفان متخصص دعوت كند تا كتابهاي علمي و آموزش را در حد دانشآموزان به زباني شيرين و سرگرمكننده تأليف كنند و اين كتابها جايگزين كتب كممحتوا و نامناسب موجود در كتابخانههاي مدارس شود.
- در كنار مسابقات با ارزش متعدد از كتب ديني و قديمي، چه خوب بود مسابقاتي علمي براي معلمان طرح ميشد تا آنها وادار به مطالعه شوند.
- كتابخانهي اداره بايد فعالتر شود و مثل مدارس به معلمان كتاب امانت دهنده و سهلالوصول باشند.
- زنگ مطالعه به صورت اجباري و قانونمند، به برنامهي درسي مدارس اضافه شود و در آن كتابهايي توسط معلم خوانده شود يا به صورت نمايش و قصهگويي توسط دانشآموز مطالعه شود.
- تهيهي كتابي به جاي درس انشا كه سراسر محدود شده به دستور زبان و نه نوشتن به صورت تخصصي. در اين كتاب ميتوان داستانها، قطعههاي ادبي، نثرهاي زيبا و زندگينامهي شاعران و نويسندگان و اديبان ايران و جهان را نوشت و به عنوان كتاب درسي در زنگ انشا از آن استفاده كرد و از اين سردرگمي معلم و دانشآموز در زنگ انشا خلاص شد. گذشته از آن، امروزه ديگر واقعاً همهي جامعه از موضوعات تكراري «نامهي به مادر و معلم و پدر» يا «در آينده چه كاره ميشويد» و يا «علم بهتر است يا ثروت!» خسته شدهاند و بايد گفت تاريخ مصرف اين كلاسها واقعاً گذشته و بايد فكري اساسي به حال انشاي جامعه كرد كه يك دكتر يا مهندس از نوشتن يك مطلب اداري، ادبي، احساسي و... ناتوان است.
- برگزاري همايشهاي بزرگ در اداره بين معلمان و نويسندگان و ادباي بزرگ كشور، چرا كه بزرگان اين رشته (و هر رشتهي ديگري) هميشه راهكارها و ابتكارات بينظير و فوقالعادهاي در حل مشكلات مربوطه دارند.
- تعويض كتابهاي مدارس با هم در تابستان براي پربار كردن كتابخانهي مدارس.
SH
هدف پرورشي - آموزشي - فرهنگي - عاطفي
لینک های مرتبط
موضوعات سایت
صدای مشاور تحصیلی
مرکز مشاوره تحصیلی آموزشی و تلفنی
مشاوره تخصصی درتمامی زمینه های/ کنکورسراسری/ بدون کنکور/آزمون کارشناسی ارشد/ آزمون دکتری / تیزهوشان / نمونه دولتی / تحصیل در خارج/نظام مهندسی / دانشگاه آزاد / دانشگاه پیام نور / دانشگاه غیرانتفاعی /9099071613
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به سامانه مشاوره تحصیلی میباشد.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط شرکت طراحی پرتو
نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه
سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
سوالات کاربران