تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

آموزش و پرورش تحولگرا(١)


تاریخ :    ۱۳۹۱/۱۲/۲۰     بازدید :    ۱۰۳۵
آموزش و پرورش تحولگرا

اگر حرکت قطار آموزش و پرورش در تاریخ ایران و زندگی ایرانی را در نظر بگیریم، به خود می بالیم که نخستین مسافران این مسیر طولانی که در حال حاضر تعبیر دهکده جهانی آن فراگیر شده است، پدران و مادران ایرانی ما بودند. 

شکل گیری، تداوم و بقای زندگی جامعه انسانی برمبنای یادگیری است و یادگیری نیز بر مبنای آموزش و انتقال آموختنی های انسان، از فردی به فرد دیگر، از گروهی به گروهی دیگر و از نسلی به نسل دیگر است.

اگر نقطه آغاز جاده ی ناتمام آموزش و پرورش، جوامع بشری را ودیعه های الهی در ذات آموزنده و مشتاق آموختن بشر و دانستن ذاتی مسایل اولیه برای رشد و نمو، از قبیل میل به خوردن و آشامیدن و راه رفتن و... بدانیم، ادامه آن یادگیری از طریق مشاهده و تجربه و خطا و کسب تجربه های زندگی جمعی است.

شاید درک این نکته برای انسان امروزی سخت است که چگونه در زندگی بشر هزاران سال پیش، شرایطی فراهم بود که آن ها الفبا را ابداع کنند، مبدع زبان و خط شوند و در نهایت رو به علوم مختلف و در واقع تقسیم بندی انواع مشاهدات، تجربیات و آموختنی های خود کنند؛ اما نقطه حساس و اصل اساسی این شرایط، قوه درک و عقل بشر و ذات زندگی جمعی اوست. و این چنین، در دوره های مختلف زندگی بشر و انتقال و جابه جایی نسل ها، آموزش و پرورش رکن این حرکت و انتقال شد.

اگر روزگاری بشر، با اتکا به قوه ی عقل و تدبیر و ذهن هوشیار خود، برای انتقال پیام و روح زندگی جمعی تنها به زبان و نمادهای ابتدایی برگرفته از طبیعت متکی بود، اینک دنیای وسیع ارتباطات و انتقال آموختنی ها و یادگیری ها چشم اندازی زیبا، وسیع و رو به آینده پیش روی بشر نهاده که مبنای اصول آموزش و پرورش را تشکیل داده است.

 

گرچه آن چه امروزه به عنوان نماد آموزش و پرورش عمومی شده است و در کشور ما نیز در قالب کلاس های مختلف درس و مقاطع مختلف آموزش و پرورش ابتدایی رواج دارد در ظاهر وارداتی و محصول تجربیات جوامع موسوم به غربی است.

از محورهای قابل توجه آموزش و پرورش در چند سال اخیر و پس ازپیروزی انقلاب اسلامی، افزایش تمایل دختران به آموختن علم و دانش است. اما ایرانیان به عنوان یکی از پیشرو ترین تمدن های بشری توانسته اند پس از سال ها تمدن و فرهنگ خود که در مسیر ناملایمات مختلف تاریخی شکل گرفت، اینک در قالب نوع امروزی آموزش و پرورش نیز تلاش تازه ای برای فراگیری آغاز نمایند.
 

با پیروزی انقلاب اسلامی، مهم ترین تغییر ایجاد شده در نظام آموزش و پرورش در نخستین گام، رویکرد تربیتی و پرورشی کنار آموزش و تقویت آن بود. طبیعی است با پیروزی انقلابی بر پایه آموزه های دینی، پررنگ کردن این نوع آموزه ها در آموزش و پرورش آن، خواست مسئولان و مردم است و بر این اساس محوریت دادن به این مقوله، یعنی امور تربیتی اولویت کاری آموزش و پرورش شد.

 

آموزش و پرورش تحولگرادر کنار آن، تقویتِ ساز و کارهای دستیابی همگان به آموزش و پرورش و آموختن و دانستن پا به پای توجه به امور پرورش، برنامه بعدی آموزش و پرورش بود و اکنون با گذشت ربع قرن از پیروزی انقلاب اسلامی، 96 درصد فرزندان ایران زمین حضور در کلاس های درس مقطع ابتدایی را تجربه کرده اند و این میزان در دوره تحصیلی راهنمایی و متوسطه بیش از 80 درصد را شامل می شود.

 

تعداد دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی نیز پس از گذشت ربع قرن از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 20 میلیون نفر است که در مقایسه با پیش از انقلاب اسلامی تقریبا دو برابر شده است.


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 8 و 3
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه