
تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب
تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613
بررسی کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی عمران
"سامانه صدای مشاور تحصیلی"
مشاوره دهنده تخصصی کارشناسی ارشد – کلیه رشته ها
برای تماس با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره 9099071613 تماس بگیرید.
تماس از 8 صبح تا 12 شب
حتی ایام تعطیل
بررسی کنکور 92 کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی عمران
مانند 3 سال گذشته امسال هم سؤالات این درس 20 عدد بوده که بین دو درس سیالات و هیدرولیک تقسیم شده است . طبق روال این سه سال 12 سؤال از درس سیالات و 8 سؤال از درس هیدرولیک طرح شده بود . همانند روند کلی کنکور، سؤالات این دروس هم به سمت مفهومی شدن سوق پیدا کردهاند به طوری که به صرف خواندن درس و حفظ مفاهیم و حل مسائلی اندک موفقیت در این درس ناممکن است . باید سعی شود با دقت و به صورت مفهومی و طبق برنامه ای از پیش تعیین شده تمامی مطالب پوشش داده شود و نکتهاي جا نماند، در دو سال اخیر باب شده است که بودجه بندی را رعایت نمی کنند و پیش آمده است سؤالی که در تمام ادوار پایه اصلی کنکور بود ، در این دو سال مورد پرسش قرار نگرفته است . در مجموع در رابطه با درس سیالات میتوان گفت سؤالات این درس در کنکور 92 ساده تر از کنکور 91 و سخت تر از کنکور 90 طرح شده بود و سؤالات سطح متوسط و متناسبی داشت ، از طرف دیگر طرح چند سؤال زیبا و مفهومی از مشخصه های آزمون امسال بود . در درس هیدرولیک هم سؤالات ساده تر از پارسال و سختتر از 90 طرح شده بود که می توان لقب متناسب را برای این سؤالات انتخاب کرد . البته لازم به ذکر است طرح سؤالات آسان از دروس مختلف در واقع راحت کردن کار عدهای است که تسلط کافی روی مطالب ندارد و از این نظر برای افراد مسلط مناسب محسوب نمی شود. جامدات
آزمون كارشناسي ارشد سال 92 (بهمن 91)، رشته مهندسي عمران در يك روز برگزار شد. مهندسی عمران شامل شش درس می باشد. ریاضی، زبان، جامدات، خاک وپی، سیالات و هیدرولیک و دروس طراحی. از سال 89، درس تحلیل سازه و مقاومت مصالح در قالب یک درس به عنوان جامدات مطرح گردیدند. تعداد سؤالات درس جامدات در سال 92 همانند سال های 89، 90 و91، 20 سؤال بود که بدلیل اینکه این دو درس در سرفصل های خاصی مشترک هستند تفکیک سؤالات درس دقیقاً امکانپذیر نیست، اما میتوان گفت، معمولاً 10 سؤال به درس مقاومت مصالح و 10 سؤال به تحلیل سازه اختصاص دارد. از لحاظ بودجهبندی مباحث در درس جامدات، 3 سؤال به فصل تنش کرنش بارگذاری محوری از مقاومت مصالح، 2 سؤال از فصل پیچش مقاومت مصالح ، 2 سؤال از خمش مقاومت مصالح ، 2 سؤال از برش مقاومت مصالح ، 1سؤال از تبدیلات تنش کرنش مقاومت مصالح، 1 سؤال از مروری بر استاتیک درس تحلیل سازه، 4 سؤال کار مجازی و روش انرژی تحلیل سازهِ، 2 سؤال خط تاثیر تحلیل سازه ، 3 سؤال از روش سختی تحلیل سازه، به خود اختصاص داده بود. در سالهای اخیر سؤالهای درس جامدات از حالتی که فقط با دانستن یک نکته حل شوند، فاصله گرفته است و دانشجو باید مطلب را عمیق درک کرده باشد. اما با این وجود هنوز سؤالاتی وجود دارد که اگر دانشجو مقداری به مفاهيم مسلط باشد به راحتی میتواند به جواب درست برسد و روحیه خود را بالا ببرد و بیشتر روی تستهایی که چالش برانگیزتر هستند، وقت بگذارد. نکته اساسی که در این آزمون به چشم می آمد این بود که دانشجو نباید فقط رو مباحث و موضوعاتی که در سال های گذشته از آنها سؤال آمده است سرمایه گذاری کرده باشد بلکه باید مفهوم کلی درسها را عمیقاً دنبال کند تا اگر از موضوعات جدید نیز سؤال مطرح شد، دانشجو بتواند سؤالات را حل نماید. حل سؤالات بسیار پیچیده که فقط بار محاسباتی بالا در تحلیل سازه دارد نمیتواند کمک شایانی در موفقیت داشته باشد بلکه عمق فهم مطلب است که میتواند دانشجو را در آزمون موفق سازد. فولاد و بتن
سؤالات این درس نيز به سمت مفهومیتر شدن پیش می رود و امکان طرح سؤالاتی بسیار مفهومیتر دور از انتظار نیست هر چند که در این دو سال در درس فولاد چنین سؤالاتی به ندرت دیده شده است. با توجه به این که در دو سال گذشته سؤالات درس فولاد سطح پایینی داشته است میتوان انتظار داشت كه در سال آتی سؤالاتی به مراتب مشکلتر و مفهومیتر در این درس مورد پرسش قرار گیرد. در درس بتن هم که همواره شاهد سؤالات غیر استاندارد هستيم. بهتر است طراح محترم شرایط داوطلب در سر جلسه را در نظر گرفته و متناسب با آن به طرح سؤال بپردازد ، وقت محدود هر سؤال باید توسط طراح مد نظر قرار گیرد. سؤالات فولاد امسال مانند سال قبل از سطح نسبتاً متوسطی از منظر سختی برخوردار بود و با توجه به ماهیت آن که کار طراح را برای طرح سؤال سخت میکند، سؤالات استانداری را شاهد بودیم. البته جای طرح سؤالات مشکلتر در این درس همواره خالی است و با این سبک سؤالات فرق چندانی را بین افراد خیلی قوی و متوسط نمیتوان قائل شد. البته شرایط سر جلسه معیار اصلی در بازده دانشجویان است. در درس بتن هم مانند هر سال شاهد سؤالات غیر استانداری بودیم که سبب آزردگی خاطر داوطلبان در سر جلسه میشود و بازده آنها را به شدت پایین میآورد. راهسازی و روسازی
در این دروس سطح سؤالات مانند سال قبل بود و به راحتي امكانپذير بود كه به سؤالات راهسازی با درصد خوبی پاسخ داد. هر چند سؤالات روسازی باز هم غیر استاندارد طرح شده بود. سؤالات راهسازی مشابه سال گذشته از سطح متوسطی برخوردار بود(کمی بالاتر) و داوطلبی که این درس را به خوبی خوانده بود به راحتی می توانست به اکثر سؤالات پاسخ دهد . طرح سؤالاتی مشکلتر و مفهومیتر در سال آتی دور از انتظار نیست و باید منتظر تحولی در سؤالات این درس باشیم. درس روسازی مانند پارسال به شدت غيراستاندارد طرح شده بود و مرجع اصلی این درس که کتاب طباطبایی است ملاک قرار نگرفته بود ، طراح با توجه به تجربه زیاد خود در کار ، مبنا را بر این قرار داده که داوطلبان هم باید به آییننامه آگاه باشند، که این تصوری کاملاً اشتباه است. لازم به ذکر است که سؤالات این درس در دو سال گذشته از آیین نامههای روسازی طرح شده است که انصافاً ظلم در حق داوطلبان است. کما اینکه تمامی این سؤالات حفظی طرح شدهاند و توانایی داوطلب در حل مسائل مربوط به روسازی اصلاً مورد سنجش قرار نگرفته است. به نظر ميرسد سؤالات امسال واژه غیر منطقی را كاملاً معنا کرده است. با روند كنوني انتظار ميرود كه سال بعد هم شاهد چنين اتفاقي باشيم، لذا به داوطلبان توصيه ميشود از خواندن آييننامه غافل نشوند. همانطور که در سؤالات مشاهده میکنید ، طرح نامناسب سؤالات درس روسازی حتی بودجهبندی سؤالات را هم مشکل میکند، به طوری که تعداد زیادی از سؤالات "کدام درست است" میباشد که اصلا منطقی به نظر نمیرسد . لازم به ذکر است ، بودجه بندی این درس در دو سال اخیر سلیقهای بوده و میتواند به صورت دیگری در نظر گرفته شود . در پایان به عنوان توصیه ای برای داوطلبان باید گفت در دو سال اخیر دیده شده که سبک کلی سؤالات تغییر محسوسی کرده است و در خیلی از مواقع بودجه بندی سؤالات رعایت نمی شود. لذا توصیه می شود بر همه مطالب کتاب تسلط داشته باشند تا موفقیت نصیبشان شود. خاک و پی
تعداد سؤالات درس خاک وپی نیز 20 عدد بود که تعداد 12 عدد از درس خاک و 8 عدد از پی بود. نكتهاي كه در مورد سؤالات كارشناسي ارشد عمران درس خاک وپی به چشم ميخورد اين بود كه با اینکه تقریبا از تمام مباحث سؤال طرح شده بوداما تقریباً 80 درصد سؤالات از مباحث (نشست و نشست تحکیم خاک و پی های سطحی و نشست پی) طرح شده بود. از لحاظ بودجهبندي در درس خاک از مبحث روابط وزنی حجمی 1 سؤال، دانه بندی وطبقه بندی خاک 1 سؤال، تراکم 1 سؤال، نفوذپذیری و تراوش 1 سؤال، تنش درجا وتنش افزوده 1 سؤال، نشست و نشست تحکیم خاک 4 سؤال، مقاومت برشی خاک 2 سؤال، فشار جانبی خاک ها 1 سؤال مطرح شده و از مبحث پایداری شیروانی سؤالی طرح نشده بود. همچنین در درس پی سازی از مبحث شناسایی پارامتر خاک سؤالی مطرح نشده بود، در حالی که از مباحث پیهای سطحی و نشست پی 5 سؤال، فشار جانبی خاک و دیوار حایل 1 سؤال، پیهای عمیق و شمع 2 سؤال طرح شده بود. در سالهاي اخير كاملاً مشخص است كه روند سؤالات خاك و پي و به خصوص سؤالات پي رو به مفهوميتر شدن پيش رفته است. پس پاسخگويي به اين سؤالات مستلزم يادگيري مفاهيم اين درس ميباشد. ریاضی عمومی 1 و 2
سؤالات رياضي عمومي رشتهي عمران در آزمون كارشناسي ارشد سال 92، همانند سال قبل 10 سؤال بود كه 5 سؤال به رياضي عمومي (1) و 5 سؤال به رياضي عمومي (2) اختصاص داشت. به لحاظ ضريب سختي ميتوان سؤالات امسال را تقريباً همسطح سؤالات سال قبل ارزيابي كرد. (البته از حق كه نگذريم! برخي از سؤالات امسال وقتگير بودند) از 5 سؤال رياضي (1)، 1 سؤال به مبحث مشتق اختصاص داشت (كه البته به نوعي با مبحث سري هم تركيب شده بود.) 1 سؤال مربوط به انتگرالگيري جزء به جزء، 1 سؤال به مبحث كاربرد انتگرال معين (محاسبه حد و مجموع ريمان) كه نسبتاً حجم محاسبات آن زياد بود. 1 سؤال به مبحث اعداد مختلط كه البته طراح در نظر نگرفته كه حل آن با اطلاعات دبيرستاني (معادلهي درجه دوم) بسيار سادهتر از حل آن با استفاده از مفاهيم اعداد مختلط ميباشد و يك سؤال به مبحث بازه همگرايي سريها اختصاص يافته بود. از 5 سؤال رياضي (1) يك سؤال مربوط به معادله رويه و دوران منحني، 1 سؤال مربوط به انتگرالگيري دوگانه، 1 سؤال مربوط به انتگرالگيري روي خط و سطح، 1 سؤال مربوط به انتگرالگيري توابع چند متغيره و بالاخره يك سؤال به مبحث مشتقگيري جزيي اختصاص يافته بود. در كل داوطلبان اگر ميخواستند نتيجهي مناسبي در اين درس كسب كنند، بهتر بود سؤالات را گزينشي پاسخ ميدادند و به هيچوجه نبايد روحيه خود را با ديدن شكل و فرم سؤالات از دست ميدادند. دو سؤال رياضي (2) و 3 سؤال از رياضي (1) كاملاً قابل پاسخگويي براي داوطلبان متوسط بودند. در پايان ذكر اين نكته لازم است كه به نظر ميرسد طراحان درس رياضي رشتهي مهندسي عمران تصميم خود را براي طرح سؤالاتي سطح بالا گرفتهاند، چرا كه سؤالات رياضي عمومي 1 و 2 رشتهي مهندسي عمران تقريباً از سختترين نوع سؤالات در مقايسه با ساير رشتهها بود! معادلات دیفرانسیل
در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران 92 در مجموع 5 سؤال از درس معادلات دیفرانسیل آمده است که از فصول "معادلات مرتبه اول"، "معادلات مرتبه دوم و بالاتر" و "تبدیل لاپلاس" هر کدام یک سؤال آمده است و از فصل "حل معادلات دیفرانسیل با استفاده از سریهای توانی" هم دو سؤال آمده است. سؤالات سال 92 هر چند حاوی یک سؤال کاملاً حفظی بود ولی در کل مفهومیتر و سختتر از سؤالات سال 91 بود و سؤالات از مباحثی انتخاب شده (برای نمونه دو سؤال از فصل سریهای توانی) بود که طراحان سالهای گذشته کمتر به آن پرداختهاند. سؤالات به نحوی بود که نمیشد از راههای میانبر حلشان کرد و دانشجو باید قبلاً سؤالات زیادی میکرد تا قادر میشد در مدت زمان محدودی سؤالات کنکور را جواب دهد. |
مشاورین سامانه صدای مشاور تحصیلی پاسخگوی سوالات شما پیرامون کنکور کارشناسی -کارشناسی ارشد -دکتری وکلیه رشته ها می باشند
جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با
این مطلب با مشاورین صدای مشاور تماس حاصل نمایید
تماس از تلفن ثابت بدون کد ۹۰۹۹۰۷۱۶۱۳
پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب ( حتی ایام تعطیل )
** به امید روزهایی بهتر و آینده ای بدون پشیمانی از انتخاب های ناآگاهانه گذشته **
لینک های مرتبط
موضوعات سایت
صدای مشاور تحصیلی
مرکز مشاوره تحصیلی آموزشی و تلفنی
مشاوره تخصصی درتمامی زمینه های/ کنکورسراسری/ بدون کنکور/آزمون کارشناسی ارشد/ آزمون دکتری / تیزهوشان / نمونه دولتی / تحصیل در خارج/نظام مهندسی / دانشگاه آزاد / دانشگاه پیام نور / دانشگاه غیرانتفاعی /9099071613
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به سامانه مشاوره تحصیلی میباشد.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط شرکت طراحی پرتو
نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه
سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
سوالات کاربران