
تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب
تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613
مقدمه:
امروزه توليد اطلاعات چند رسانهاي به صورت الكترونيكي و ارسال آن بر روي شبكهي جهاني اينترنت امري نسبتا آسان و كم هزينه است. يك نگاه سادهلوحانه به امكانات موجود، اين فكر را در اذهان عامه تداعي ميكند كه با كمك فناوري ICT، جهان ميتواند به زودي مسائل آموزشي خود را حل كرده و آموزشهاي ابتدايي و فني حرفهاي و عالي را به سادگي در اختيار عموم قرار دهد. هرچند بايد اذعات داشت، فنآوريهاي نوين سختافزاري ميتواند تا حدودي در بكارگيري فنون جديد يادگيري مانند تعامل ميان معلم و متعلم، بسيار مفيد و كارا باشد ولي اينگونه فنآوريها در قالب معماريهاي نرمافزاري و سختافزاري فقط به منزلهي ابزاري جهت تسهيل آموزش هستند.
بيان مسأله:
با توجه به محدوديت امكانات و ظرفيتهاي مراكز آموزشي و خيل علاقمندان به برخورداري از موهبت آموزشهاي عالي، ايجاد ساز و كارهايي كه بتوان به مدد آن اهدافي چون آموزش در سطح گسترده، با كيفيت مطلوب و هزينهي قابل قبول را تحقق بخشد، امري ضروري است. در اين طرح ضمن آشنايي مخاطب با آموزش مجازي به صورت نظري و تحليلي، طراحي ساختار كلان سيستم دانشگاه مجازي سازمان تبليغات اسلامي ارائه خواهد شد. نتيجهي اين طرح منجر به طراحي ساختار كلان يك برنامهي اجرائي- فني دراز مدت براي ايجاد و تأسيس دانشگاه مجازي سازمان، با استفاده از فنآوريهاي نرمافزاري و سختافزاري نوين در زمينهي ICT و E- Learning خواهد شد.
تعريف:
- دانشگاه مجازي و آموزش مجازي به هر نوع دورهي آموزشي اطلاق ميشود كه به شكلي به غير از روشهاي سنتي رو در رو انجام ميگيرد. محتويات دروس از طريق اينترنت به صورت متعامل دو طرفه انتقال مييابند.
- دانشگاه مجازي يك دانشگاه مجتمع است كه دانشجويان ميتوانند از طريق اينترنت در دانشگاه، ثبتنام كرده، دروس مورد نظر را از ميان دروس ارائه شده انتخاب كنند، از جلسات دروس استفاده كرده، امتحان بدهند و با استاد و همكلاسيهايشان ارتباط برقرار كنند.
پيشينهي مطالعاتي:
اشتياق به «آموزش مجازي» در طول چند سال گذشته در تمام دنيا و به خصوص در كشورهاي برخوردار از فنآوري ارتباطات الكترونيكي، افزايش يافته است. دانشگاههاي زيادي در دنيا، در كنار دروس عادي خود به ارائهي دروس از طريق اينترنت نيز مشغول هستند و اين همزمان با پديدآمدن دانشگاههاي مجازي است كه از سيستم آموزشي تمام الكترونيك، برخوردار هستند.
با اينكه مدارك پايان تحصيل اين دانشگاهها در جهان از رسميت زيادي برخوردار نيست، از منافع آموزش الكترونيك كه امكان دسترسي به هر كس را در هر كجا فراهم ميسازد، نميتوان غافل بود. آموزش مجازي نه تنها مواد آموزشي كلاسها را ارائه ميدهد بلكه دانشجويان ميتوانند از طريق اينترنت با استاد ملاقات كرده، تكاليفشان را تحويل داده و در آزمونها حضور يابند. اساتيد نيز ميتوانند با استفاده از امكانات شبكه، درس داده ، امتحان گرفته و نمرهي امتحاني دانشجويان را وارد كنند. مديران دانشگاهها نيز با استفاده از ابزارهاي مديريتي شبكه، ميتوانند امكانات ارائهي دروس، انتخاب استاد، زمانبندي ترم، مديريت مالي و ... را فراهم نمايند.
هماكنون دانشگاههاي الكترونيك متعددي در قارههاي آمريكا، اروپا، آسيا، آفريقا و اقيانوسيه به آموزش مجازي دانشجويان خود مشغول هستند. در چند سال گذشته روند رو به رشدي از اين دانشگاهها در كشورهاي عربي همسايهي ايران ديده ميشود.
دانشگاههاي مجازي از بسياري جهات، صورت تكامليافتهي «آموزش مكاتبهاي» هستند كه سالها پيش، آغاز گشت و براي علاقمندان به فراگيري دانش، اين امكان را فراهم ساخت تا از طريق مكاتبه بتوانند از منازل خود به تحصيل بپردازند. دهها هزار دانشجو به شوق افزايش سطح تحصيل و درآمد، بدون اينكه مجبور شوند شغل خود را در شهر يا كشور محل سكونتشان از دست دهند، با استفاده از اين روش، فارغالتحصيل شدهاند.
فنآوري جديد آموزش مجازي، بيش از اساتيد به دانشجويان و قابليتهاي آنها در زمينهي تحقيق با استفاده از تلاش شخصيشان، متكي است.
يكي ديگر از امتيازات دانشگاه مجازي اين است كه امكان شركت افرادي را (مانند دانشجويان زن) فراهم ميسازد كه خارج از اين شكل، شركت در كلاسها برايشان ميسر نيست.
موانع فنآوري و اجتماعي:
امكانات فنآوري از قبيل سرعت و هزينهي استفاده از اينترنت و در دسترس بودن رايانهها، همچنان براي برخي از دانشجويان، سدي به حساب ميآيد. برخي دانشجويان از منزل به اينترنت وصل نميشوند و ترجيح ميدهند براي اين منظور به يكي از مراكزي كه اتصال پرسرعت دارند، رجوع كنند. اما پيشرفت دانش الكترونيك بشر، هر روز بيش از روز پيش، اين مشكلات را از پيشروي فراگيران برميدارد.
يكي از مشكلات احتمالي دانشگاه مجازي، زندگي اجتماعي دانشجويان است كه يكي از تجربههاي اصلي رفتن به دانشگاه محسوب ميشود. دانشجويان دانشگاههاي مجازي از طريق اينترنت ميتوانند اساتيد و همكلاسيهايشان را ملاقات كنند و در اين بين از تأثير ارتباطات متقابل موثر استاد و شاگرد و همشاگرديها محروماند. ارتباطات موثري كه به واقع شكل دهندهي بخشي از شخصيت و زندگي آيندهي آنان است.
روند رو به رشد و مزايا:
دانشگاههاي مجازي بر خلاف مشكلات موجود، از رونق خوبي برخوردارند. دلايل منطقي زيادي وجود دارد كه چرا آموزش الكترونيكي در حال رشد روزافزون است. وقتي قرار است 1000 يا 5000 نفر براي مهارت مورد نظر آموزش ببينند كه در جاهاي مختلفي زندگي ميكنند، جمعآوري آنها در يك مكان آموزشي و استخدام مربي براي آنها، همچنين ايجاد فضاهاي مورد نياز از جمله: كلاسهاي درسي، كارگاههاي آموزشي، كتابخانه، سالن غذاخوري، خوابگاه، كنترل آنها و ... بسيار پرهزينه است. اما هنگامي كه آموزش، ديجيتالي باشد، ايجاد تغيير، بسيار ساده است. كارآموزان نيز اين امكان را دارند كه هرجا بخواهند و هر زمان دوست داشته باشند، آموزش ببينند. دورههاي آموزش الكترونيكي، بسيار منسجم بوده و يك سطح يكسان از اطلاعات و دانستهها را به افراد، منتقل ميكنند. مزاياي آموزش الكترونيكي را باز هم ميتوان، زيادتر برشمرد.
دانشگاههاي مجازي در ايران:
دانشگاههاي مجازي در ايران، با مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري با آييننامهي آموزشي و اهداف مشخص، به صورتهاي دولتي و غير انتفاعي غير دولتي مبتني بر اينترنت مشغول به فعاليت هستند.
بر اساس اعلام وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري در حال حاضر دانشگاههاي دولتي شيراز، علم و صنعت، اميركبير و خواجهنصير، مجريان تحصيل به روش مجازي در كشور هستند. دانشگاههاي دولتي بسياري نظير شهيد بهشتي، دانشگاه قم و دانشگاه صنعتي اصفهان نيز براي ايجاد اين نوع آموزش، متقاضي هستند.
مركز آموزشهاي مجازي غيرانتفاعي غير دولتي با رشتههاي علوم رياضي، رايانه، جامعه و علوم اجتماعي، اولين مركز آموزش عالي در كشور ايران است.
دانشكدهي علوم حديث نيز يكي ديگر از مراكز آموزش مجازي به عنوان اولين مركز تخصصي آموزش عالي در زمينهي حديث و علوم مرتبط است.
دانشگاه فنآوري اطلاعات و ارتباطات البرز نيز يكي ديگر از دانشگاههاي مجازي است كه يك برنامهي دو سالهي كارشناسي ارشد در فناوري اينترنت و 4 برنامهي كارشناسي در زمينههاي گوناگون علوم و فنآوري اينترنت دارد. اين دانشگاه در روند رو به رشد خود در پايان برنامهي 5 سالهي چهارم توسعهي كشور، 25 برنامه ي كارشناسي ارشد و كارشناسي خواهد داشت.
افزون بر اين، دانشگاههاي مجازي ديگري نيز در كشور مشغول به فعاليت هستند.
نكتهي قابل توجه آن است كه در حال حاضر با توجه به مقررات آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري، آموزشهاي مجازي تا مقطع كارشناسي ارشد ارائه ميشود و هنوز در دورههاي دكترا آموزش مجازي ارائه نميشود.
نتایج مورد انتظار از اجرای پروژه توسعه مراكز آموزش عالی مجازی:
نتایج مورد انتظار از اجرای پروژه توسعه مراكز آموزش عالی مجازی وزارت علوم را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:
١- طرح همگانی کردن آموزش عالی .
٢- طرح شکوفایی استعدادهای افراد خارج از قلمرو رسمی دانشگاهها .
٣- طرح کاهش تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه از طریق کنکور .
٤- طرح کاهش هزینه های مسافرت ها بین شهری (کلان شهرها) .
٥- طرح حرکت درزمینه کوچک سازی دانشگاه ها (از لحاظ فیزیکی) .
٦- طرح گسترش مرزهای دانش فراسوی محدودیت سنی .
٧- طرح تامین نیازهای آموزشی مراکز صنعتی و بازرگانی سراسرکشور .
٨- طرح افزایش توان رقابت علمی کشور .
٩- طرح همگامی با کاروان جهانی علم و ارتقای علمی درقرن حاضر .
١٠- طرح جهانی سازی دانشگاه های ایرانی دررشته های مختلف .
١١- طرح استفاده و بهره گیری از توانمندی های دانشگاه های مجازی .
١٢- طراحی و پیاده سازی سیستم های نرم افزاری دانشگاه های مجازی.
١٣- طراحی معماری سخت افزاری دانشگاه های مجازی.
١٤- راه اندازی پایلوت دانشگاه مجازی دریكی از دانشگاه های كشور.
رويكرد وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري به دانشگاههاي مجازي:
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهدنبال استقبال بالای متقاضیان ورود به دانشگاههای مجازی در صدد صدور مجوزهای بیشتر جهت ایجاد این دانشگاهها و رشتههای مجازی در کشور است.
در حال حاضر حدود دو سال و نیم از پذیرش دانشجویان در دورههای مجازی دانشگاهها میگذرد و مسؤولان پس از گذشت این مدت و استقبال گسترده متقاضیان در کشور به این نتیجه رسیدهاند که با تدوین آییننامههای جدید اقدام به ساماندهی پذیرش دانشجو در دورههای مجازی کنند.
"رجبعلی برزویی"، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی و دبیر شورای گسترش در خصوص تعداد دانشگاههای مجازی در کشور میگوید: در حال حاضر دانشگاههای " شیراز"، "علم و صنعت"، "امیرکبیر" و "خواجه نصیر" مجریان تحصیل به روش مجازی در کشور هستند.
وی با اشاره به افزایش متقاضیان آموزشهای مجازی میافزاید: دانشگاههای بسیاری نظیر شهید بهشتی، دانشگاه قم و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز برای ایجاد این نوع آموزش متقاضی هستند.
به گفته برزویی بخش خصوصی نیز در این زمینه ابراز آمادگی کرده اما برای دادن مجوز به این بخش نیاز به تدوین آییننامهای بود که پس از تدوین در تاریخ پانزدهم بهمنماه 84 به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده و از تاریخ تصویب لازمالاجرا شد. این آییننامه با عنوان آییننامه چگونگی تاسیس موسسههای غیردولتی- غیر انتفاعی الکترونیکی است.
برزویی میافزاید: دریافت مجوز آموزش مجازی توسط دانشگاههای دولتی آسانتر بوده و نیاز به هیات موسس و موارد دیگری که بخش خصوصی باید دارا باشد، نیست، بخش دولتی تنها باید نرمافزارها، سختافزارها و محتوای دروس را فراهم کند.
دبیر شورای گسترش آموزش عالی میگوید: اما بخش خصوصی باید هیات موسس خود را معرفی کرده و بسترها و خطوط پرسرعت داشته باشد تا پس از بررسیهای وزارت علوم، مورد تایید قرار گرفته و مجوز اصولی دریافت کند. در ادامه نیز چنانچه تمام شرایط مورد نظر وزارت علوم را فراهم کرد، مجوز قطعی دریافت میکند.
وی با اشاره به اینکه اکنون به سه موسسه بخش خصوصی مجوز تشکیل مرکز آموزش مجازی داده شده، گفت: طبق آییننامه مذکور این موسسهها باید هیات موسس را معرفی و سختافزارها و سیستم LMS (مدیریت سامانه) خود را آماده کنند.
این مراکز خصوصی همچنین باید یکسوم محتوای دروس و رشتهای که میخواهند ارایه دهند را بهصورت الکترونیکی آماده کنند تا موافقت اصولی را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بگیرند.
وی بیان داشت: تمامی دانشگاهها و بخش خصوصی متقاضی آموزش مجازی مجوز خود را از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم دریافت میکنند.
همچنین طبق مصوبه مجلس ایجاد، تاسیس، انحلال و ادغام هر گونه موسسه آموزشی و پژوهشی در کشور بر عهده شورای گسترش آموزش عالی است.
نحوه جذب دانشجو
دبیر شورای گسترش آموزش عالی اظهار داشت: تاکنون نحوه جذب دانشجو بر عهده خود دانشگاهها و با هماهنگی وزارت علوم بود. به این ترتیب که دانشگاهها خودشان معیارهایی برای جذب دانشجو تعیین کرده بودند. پذیرش دانشجو در مراکز آموزش مجازی دانشگاهها به دو طریق صورت میگرفت یا بهصورت پذیرش فراگیر و یا از طریق آزمون سازمان سنجش اقدام به پذیرش دانشجو میشد. اما از آغاز دور جدید پذیرش دانشجو، به دانشگاههای سراسر کشور اعلام شده که پذیرش دانشجو در دوره مجازی از طریق سازمان سنجش آموزش کشور انجام میشود اما این آزمون بهصورت اختصاصی بوده و همزمان با آزمون سراسری برگزار نخواهد شد. بهعنوان نمونه هر دانشگاه بهصورت منفرد و یا چند دانشگاه با همکاری یکدیگر آزمون مورد نظر را برگزار میکنند اما برگزاری این آزمون از طریق سازمان سنجش کشور انجام خواهد شد.
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی با اشاره به اینکه مقررات آموزش عالی کشور در رابطه با دانشجویان حضوری در مورد دورههای مجازی نیز صدق میکند، گفت: دروسی که در دورههای مجازی ارایه میشود دقیقا مانند دورههای حضوری است اما با این تفاوت که کتابهای این نوع آموزش در اینترنت قرار داده شده و در واقع کتاب آنها اینترنتی است، اما درسهای آزمایشگاهی دانشجویان دوره مجازی در دانشگاه و امتحان پایان ترم این دروس نیز بهصورت حضوری برگزار میشود. امتحانات دانشجویان دورههای مجازی بهصورت حضوری برگزار میشود، اما امیدواریم که در آیندهای نزدیک امتحانات نیز بهصورت مجازی برگزار شود.
تعیین شهریه و ظرفیت بر عهده دانشگاه
برزویی با بیان اینکه تعیین شهریه برای دانشجویان بر عهده خود دانشگاه است، تصریح کرد: هزینه شهریه توسط هیات امنای دانشگاه مشخص میشود، البته ساماندهی شهریههای دانشجوهای دوره مجازی در وزارت علوم مطرح بوده و در دستور کار قرار دارد.
ظرفیت پذیرش بستگی به دانشگاه داشته و استقبال توسط دانشجویان قابل توجه است بهطوری که تقاضا به مراتب بیشتر از ظرفیت دانشگاه است.
رشتههای مجازی
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی از تعداد دانشجویان دورههای مجازی در کشور اظهار بیاطلاعی کرد و گفت: اکنون 10 رشته در دوره کارشناسی تدریس میشود که شامل رشتههای حقوق، زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه شیراز و علوم حدیث در دانشگاه غیرانتفاعی علوم حدیث است.
دوره کارشناسی رشتههای مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر نیز در دانشگاه صنعتی خواجهنصیر تدریس میشود.
در دوره کارشناسی ارشد نیز پنج رشته تدریس میشود که مهندسی فناوری اطلاعات و حقوق در دانشگاه شیراز و معماری کامپیوتر، مخابرات و مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تدریس میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا دوره دکترا بهصورت مجازی تدریس میشود؟ گفت: هنوز دوره دکترا در آموزش مجازی ارایه نمیشود.
دبیر شورای گسترش آموزش عالی گفت: برای تولید و نوشتن هر واحد درسی در دوره مجازی نیاز به 10 میلیون تومان بوده و هر رشته تحصیلی در این دوره یک میلیارد تومان هزینهبر است.
وی بیان داشت: هنوز در دوره مجازی فارغالتحصیلی نداشتهایم زیرا مدت مدیدی از این نوع تدریس در دانشگاهها نمیگذرد.
برزویی تصریح کرد: کارگروهی با عنوان "تنظیم مقررات و آییننامههای دوره مجازی " پیش از تابستان امسال در وزارت علوم تشکیل شده که قرار است به تدوین آییننامههای مختلف روش اجرا، روش تدریس، مقررات آموزشی و بسیاری موارد دیگر مرتبط با آموزش مجازی بپردازد.
وی در خصوص امکان افزایش رشتههای مجازی در دانشگاههای کشور گفت: این امکان در صورتی فراهم خواهد شد که دانشگاه مربوطه شرایط سختافزاری و نرمافزاری لازم را داشته باشد و در این صورت مجوزهای لازم صادر خواهد شد.
روش تدریس در دانشگاههای مجازی
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در خصوص نحوه تدریس در دانشگاههای مجازی کشور گفت: شیوه ارایه دروس اینگونه است که مرکز آموزش مجازی دارای پایگاه اینترنتی بوده و دانشجو برای ورود به این سامانه دارای کلمه شناسایی و رمز است.
وی با بیان اینکه این پایگاه اینترنتی دارای بخشهای مختلف خبررسانی، مراجعه به استاد، سرفصل، کلاس و بسیاری موارد الزامی دیگر است، تصریح کرد: در این پایگاه بهطور کامل مشخص شده که در این ترم چه دروسی ارایه شده و چه تعداد دانشجو مشغول به تحصیل هستند.
به گفته وی، همچنین در این سیستم الکترونیکی (سایت) مشخص شده که درسها، در چه روزهایی ارایه میشود و استادان حل تمرین نیز در چه زمانی حضور دارند.
وی تصریح کرد: در تحصیل به روش آموزش مجازی، برنامههای مشخصی برای حضور استاد و دانشجو در کلاس مجازی وجود دارد و برای ایجاد این محیط مجازی از نرمافزار LMS (مدیریت سامانه) استفاده میشود. در آموزش مجازی دو نوع استاد وجود دارد، گفت: استاد اصلی دروس را به دانشجویان تدریس میکند و استاد معاون نیز اشکالات دانشجویان را رفع کرده و به سؤالات آنها پاسخ میدهد، استاد اصلی فقط هنگام تدریس حضور دارد، اما حضور استادان حل تمرین به مراتب بیشتر از استادان اصلی است.
در این سیستم محیطی نظیر اتاق چت (اتاق گفتوگو) وجود دارد. دانشجو در طول هفته این فرصت را دارد که اگر کلاس برقرار نبود و با مشکلی در دروس مواجه شد، اقدام به ارسال ایمیل به استاد کرده و استاد نیز در اسرع وقت موظف به پاسخ دادن به دانشجو است. در تمام لحظاتی که دانشجو به اینترنت وصل میشود، تمام بخشهای دروس خوانده شده توسط این سیستم ثبت میشود و استاد میتواند ببیند که دانشجو تا کدام قسمت درس را خوانده و در چه ساعتهایی مراجعه کرده است. دروس بهصورت الکترونیکی تبدیل شده و صدا و تدریس استاد روی آن قرار میگیرد و در بسیاری از مواقع تدریس استاد بهصورت فیلم روی درس قرار داده میشود.
برزویی با بیان اینکه "اعتبار اینترنتی " برای دانشجویان توسط دانشگاه بهصورت رایگان قرار میگیرد، گفت: دانشجویان برای ورود به سیستم الکترونیکی دانشگاه دارای رمز عبور و ایمیل ویژهای هستند که ممکن است در هر سال و یا هر درس تغییر کند. استاد نیز دارای لیست حضور و غیاب بوده و از حضور یا عدم حضور دانشجو آگاه است، همچنین در این سیستم ساعات تشکیل کلاس نیز مشخص شده است.
موسسهي آموزش عالي مهر البرز (مجازي)
حدود 6 سال كار كارشناسي با بهرهگيري از توان علمي بهترينهاي IT مانند دكتر ربيعي (بنيانگذار IT در ايران و موسس IT دانشگاه صنعتي شريف) و متخصصين تعليم و تربيت مانند آقاي دكتر كمال خرازي، در اين موسسه انجام شده است. محور اصلي اين موسسه آموزش دورههاي كارشناسي ارشد مديريت در دو رشتهي مديريت فنآوري اطلاعات (Master of Information Technology) و مديريت سازمان (Master of Business Administration) است. اين دو رشته به ترتيب مصوب سيصد و پنجاه و چهارمين و چهارصد و هشتمين جلسات شوراي عالي برنامهريزي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هستند.
اين موسسه عليرغم كار علمي مناسب و زيرساختهاي منحصر به فرد آموزش مجازي، تبليغات آنچناني را صورت نداده تا هرچه بيشتر به استانداردهاي بينالمللي نزديك شود، سپس به تبليغات فراگير بپردازد.
از مهرماه سال 1386 نسبت به پذيرش دانشجو در دورههاي ارشد اقدام مينمايد.
از تجارب بينالملل مانند دانشگاه MMU -Multi Media University مالزي (با الگوي اسلامي) بهره گرفته و اين موسسه ميتواند دورههاي مشترك با آنها را در دورههاي ارشد و دكتري مديريت فرهنگي، اجرا نمايد.
موسسهي البرز مجموعهاي ديني و دانشگاهي است و ميتواند متناسب با نياز سازمان پس از نيازسنجي آموزشي نسبت به طراحي و ارائهي دورههاي آموزشي اقدام كند.
آموزش مجازي ميتواند پاسخگوي بخشي از خلاء آموزشي فرهنگي كشور باشد. مقولههاي فرهنگي و تبليغي در آموزش مجازي جذاب، بكر و مناسب فضاي مجازي است چرا كه اين نوع آموزش در محيط فرهنگي تبليغي بدليل جنس غير ملموس تكنولوژي مجازي خوب جواب ميدهد و در سطح جهاني Market دارد. اين ظرفيت با همكاري مشترك سازمان با موسسه مهر البرز بسيار قابل توسعه و داراي چشمانداز بلند و مثبتي است.
Vision موسسه البرز، توسعهي دانشگاه مجازي است و مانند صنعت ماشينسازي كه نميخواهد فقط يك نوع محصول خاص توليد كند اين موسسه نيز به دنبال ظرفيتسازي متناسب با درخواست محصول از سوي نهادها است. موسسه با زيرساخت فني خود در چارچوب Portal ها و LMS ها محتواي مورد نياز درخواستكنندگان را روي اين زيرساخت سوار كرده و با كمك نهادهاي علاقمند نسبت به ارائهي خدمات آموزشي مورد نياز، اقدام ميكند.
براي ايجاد دانشگاه مجازي، نياز نيست از صفر شروع كنيد، با استفاده از ظرفيت موسسه مهر البرز پس از نياز سنجي با كار مشترك ميتوان نسبت به ايجاد دانشگاه مجازي به صورت شعبهي مهر البرز اقدام نمود و تمام رشتههاي مورد نياز را سرويس داد. موسسه البرز بازاريابي كرده، از تمام دنيا و ايران دانشجو پذيرفته و آموزش ميدهد. بنابراين نياز به ساختمان، هزينههاي گزاف نيروي انساني، Plat Form و هزينههاي سرمايهاي نيست. همين مدل براي ديگر نهادها نيز قابل تعريف است.
براي شروع، ميتوان آموزشهاي توسعهيافتهي فضاي سنتي را مجازي كرد. مهرالبرز ضمن ارائهي تكنولوژي، براي سازمان، بازاريابي ميكند و روشن است كه پس از مدت كمي مركز درآمد ميشود.
با نگرش هزينه- درآمدي (Cost - Benefit)كه رياست مكرم سازمان تبليغات اسلامي دارند، محصول فرهنگي و آموزشي دانشگاه مجازي، پس از توليد مشترك به عرضه و فروش ميرسد. مشتريهاي اين محصول فقط كاركنان و مديران سازمان نخواهند بود بلكه كل جامعه در داخل و خارج كشور است. با تجميع تجربيات و دانش فني و كارشناسي مهر البرز در قالب شناخت محصولات در بخش نظريهپردازي آموزشي و تربيتي و
تكنولوژي و تجربهي تلفيق تكنولوژي و علوم تربيتي و با استفاده از ظرفيتهاي بالاي سازمان تبليغات اسلامي يك Education Business Model (مدل تجارتي آموزش) ارائه ميشود كه تحولي را در آموزش كشور شكل ميدهد.
ادامه تحصيل در دورهي آموزشي كارشناسي ارشد MIT و MBA در داخل و خارج كشور با مكانيسم زير ممكن است:
• هزينهي كل دوره 5/7 تا 5/8 ميليون تومان است. بنابراين هزينهي هر ترم 2 ميليون تومان خواهد بود كه بصورت قسط دريافت ميشود.
• ظرفيت كلاسها 25 نفره است و كل ظرفيت دوره تا 75 نفر (با دانشجويان خارج از سازمان) خواهد بود.
• اول مهر سال 86 مديران سازمان ميتوانند در كلاس مجازي حاضر شوند.
ادامهي تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري در رشتههاي مرتبط با مأموريتهاي سازمان مثل مديريت فرهنگي يا ارتباطات در دانشگاه MMU مالزي به صورت مجازي با مكانيسم زير ممكن است:
• هزينهي دورهي كارشناسي ارشد 14 تا 16 ميليون تومان. هزينهي هرترم 4 ميليون تومان به صورت قسطي.
• مهارت زبان انگليسي براي اين امر حتمي است. جاي نگراني نيست، موسسه مهر البرز با يك دورهي 4 ماهه اين آموزش را براي مديران سازمان ارائه ميكند.
• براي ايجاد آمادگي و تضمين موفقيت كار، نيمسال اول را موسسهي البرز ارائه ميكند، نيمسالهاي بعدي توسط دانشگاه مالزي شكل ميگيرد.
• اول، وسط و آخر هر ترم، دانشجويان در دانشگاه مالزي با همان هزينهي ذكر شده، حضور خواهند داشت. در باقي اوقات به صورت مجازي آموزش ميبينند.
• اساتيد دوره ميتواند به طور مشترك از ايران و مالزي باشند.
دانشكده مجازي علوم قرآن و حديث:
یکی از مراکز رسمی آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران است که با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی و مطابق با ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشجو میپذیرد. این دانشکده در سال 1378 در جوار حرم مطهر محدث بزرگ، حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام)، آغاز به کار کرده و در مدت کوتاه فعالیت خود توانسته است موفقیتهای بزرگی را در زمینههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به دست آورد.
یکی از دستاوردهای این مرکز ایجاد دانشکدۀ مجازی علوم حدیث در شبکۀ جهانی اینترنت است. با راهاندازی پایگاه آموزش الکترونیکی امکان شرکت در دورههای آموزشی دانشکده برای همۀ علاقمندان فراهم شده است و مشتاقان فراگیری علوم اسلامی میتوانند از هر نقطۀ جهان و در هر ساعت از شبانهروز دروس این رشتۀ دانشگاهی را به صورت چندرسانهای و تعاملی فراگیرند.
در حال حاضر در دورههای حضوری دانشکده، که از طریق آزمونهای سراسری دانشگاهها دانشجو میپذیرد، رشتۀ دانشگاهی علوم حدیث، به عنوان یکی از شاخههای گروه الهیات و معارف اسلامی، در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه میشود. برنامۀ فعلی دانشکدۀ مجازی نیز ارائۀ تمامی دروس این رشتۀ دانشگاهی از طریق اینترنت و اعطای مدرک دانشنامۀ رسمی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. در آینده به موازات افزایش رشتهها و گرایشهای دانشکده، رشتههای جدید نیز در دانشکدۀ مجازی ارائه خواهد شد.
از دیگر برنامههای دانشکدۀ مجازی علوم حدیث برگزاری دورههای آزاد آموزشی، دورههای آموزش ضمن خدمت برای سازمانهای متقاضی و سایر دورههایی است که بر اساس نیاز و علاقۀ مخاطبان طراحی و ارائه میشود.
یکی از مهمترین ویژگیهای دروس الکترونیکی و روش آموزشی این دانشکده، حفظ بازده و کیفیت فراگیری است. در تولید دروس و طراحی نرمافزار مدیریت آموزشی، علاوه بر توجه به استانداردهای جهانی آموزش الکترونیکی، با استفاده از بهترین اساتید، نظارتهای علمی، امکانات چندرسانهای، تعامل مستمر با دانشجویان و دیگر ابزارهای فنی تلاش شده است بیشترین اطمینان از فراگیری مفاهیم و معارف مورد نظر به دست آید.
واحدهای درسی دورههای الکترونیکی از نظر تعداد و مواد درسی به طور کامل منطبق بر دورههای حضوری دانشکده و به شرح زیر میباشد:
دروس تخصصی
|
54 واحد
|
دروس عمومی
|
9 واحد
|
دروس عمومی معارف اسلامی
|
2 واحد
|
دروس پایه
|
74 واحد
|
دروس پایه با واحد صفر
|
معادل 4 واحد
|
تعداد کل واحدها
|
139 واحد
|
اين دانشكده هماكنون 1000 دانشجو دارد. با توجه به ابداع رشته و عدم سابقهي قبلي، مسير توليد محتوا از تهيهي متن تا تبديل آن در استوديو به صدا و تصوير و حتي بومي كردن نرمافزارهاي جهاني آموزش مجازي با هزينههاي زياد و مشكلات فراوان در اين واحد آموزشي مجازي پشت سرگذاشته شده و داراي تجربههاي ذيقيمتي از يك دانشگاه مجازي غير دولتي غير انتفاعي هستند.
با توجه به لزوم حضوري بودن آزمونهاي پايان ترم داراي 16 نمايندگي در كشور به منظور برونسپاري اطلاعرساني، تبليغات و برگزاري آزمونها است.
شهريهي ثابت هر دانشجو 68 هزار تومان و شهريهي متغير به ازاء هر واحد 6 هزار تومان است. به طور متوسط هر دانشجو در هر نيمسال 12 واحد درسي دارد. به اين ترتيب هر دانشجو در هر ترم مبلغ 140 هزار تومان به دانشگاه ميپردازد. كليهي مراحل ثبت نام و آموزش به صورت غير حضوري است. عمليات واريز شهريه در حال حاضر پستي است اما چندي ديگر از طريق بانك سامان و شبكهي شتاب به صورت اينترنتي انجام ميشود.
از بهمنماه سالجاري مقطع كارشناسي ارشد علوم و حديث با گرايش نهجالبلاغه دانشجو ميگيرد. ثبت نام و ادامهي تحصيل دانشجويان در مقطع كارشناسي محدوديت خاصي ندارد اما در مقطع كارشناسي ارشد حداكثر 20 نفر دانشجو از طريق آزمون خواهند گرفت.
بخشي از آييننامهي آموزشي اين دانشكده به شرح زير است:
انتخاب واحد
در هر ترم تحصیلی دورۀ الکترونیکی دانشجو میتواند حداقل 8 واحد و حداکثر 20 واحد درسی انتخاب نماید.
تذکر1: در آخرین ترم تحصیلی دانشجو از رعایت شرط حداقل 8 واحد درسی معاف میباشد.
تذکر2: در صورتی که دانشجو برای فراغت از تحصیل فقط یک درس باقیمانده داشته باشد، با تأیید استاد مربوط به آن درس میتواند آزمون آن درس را در طول ترم از طریق معرفی به استاد بگذراند.
تذکر3: اگر معدل نمرات دانشجو در یک ترم تحصیلی حداقل 17 باشد میتواند در ترم بعد حداکثر 24 واحد درسی را انتخاب نماید.
تذکر4: در مواردی که دانشجو برای فراغت از تحصیل حداکثر 24 واحد درسی باقیمانده داشته باشد حتی اگر مشروط باشد با نظر گروه آموزشی میتواند تمامی واحدهای باقیمانده را در یک ترم انتخاب کند.
ترم تابستان
دانشکده میتواند نسبت به برگزاری ترم تابستانی اقدام نماید.
تذکر1: در این ترم 8 واحد ارائه خواهد شد و هر دانشجو میتواند حداکثر تا سقف 6 واحد انتخاب نماید.
تذکر2: میزان شهریۀ ثابت ترم تابستان نصف شهریۀ ثابت ترمهای معمول خواهد بود.
تذکر3: شرکت در ترم تابستان برای دانشجویان الزامی نیست.
ثبت نام مشروط
میانگین نمرات دانشجو در هر ترم تحصیلی نباید کمتر از 12 باشد، در غیر این صورت ثبت نام دانشجو در ترم بعد به صورت مشروط خواهد بود.
تذکر 1: دانشکده موظف است موضوع مشروط بودن دانشجو را درهر ترم به وی اطلاع دهد و موضوع را در پروندۀ دانشجو ثبت نماید. با این وصف قصور در اخطار به وی از طرف دانشکده و یا اظهار بیاطلاعی از این امر مانعی در اجرای مقررات نخواهد بود.
تذکر 2: دانشجویی که به صورت مشروط ثبت نام میکند جز در آخرین ترم تحصیلی حق انتخاب بیش از 14 واحد درسی در آن ترم را ندارد.
حذف و اضافه
دانشجو میتواند در هر ترم تحصیلی فقط در مدتی کمتر از دو هفته پس از شروع ترم تحصیلی تنها یک درس خود را حذف و یا یک درس دیگر انتخاب نماید، و یا یک درس انتخابی خود را با یک درس دیگر جابجا نماید مشروط بر آنکه تعداد واحدهای وی از حد مقرر تجاوز نکند.
تذکر1: در صورت اضطرار دانشجو میتواند تا 4 هفته مانده به پایان ترم تحصیلی فقط یکی از درسهای نظری خود را با تأیید گروه آموزشی حذف کند مشروط بر اینکه اولاً غیبت دانشجو در آن درس بیش از 16/3 مجموع ساعات آن درس نباشد، و ثانیاً تعداد واحدهای باقیماندۀ وی ازحداقل واحد مجاز کمتر نشود. منظور از غیبت در این روش آموزشی، عدم مشاهدۀ بهموقع و کامل دروس است.
تذکر2:درصورتحذفاضطراریدرسشهریۀدرسحذفشدهبهدانشجومستردنخواهدشد.
تذکر3: حذف بیش از یک درس و یا تمام دروس در یک ترم تنها در صورتی مجاز است که بنا به تشخیص شورای آموزشی، دانشجو قادر به ادامۀ تحصیل در آن ترم نباشد. در این صورت ترم مزبور جزو طول مدت مجاز تحصیل دانشجو محسوب شده و شهریۀ دروسنیزمستردنخواهدشد.
تذکر4: اگرحذف واحدی بعد از مهلت حذف و اضافه انجام شود هیچ هزینهای مسترد نخواهد شد.
وضعیت جلسات دروس
هر درس 2 واحدی به صورت متوسط در 16 جلسه تنظیم شده و حداکثر طی 15 هفته ارائه میشود.
تذکر1:مدتآزمونهایپایانترمجزءمدتآموزشمحسوبمیشود.
تذکر2: تمامی واحدهای این دوره جز درس تربیت بدنی به صورت غیر حضوری و ازطریق اینترنت ارائه میشود. درس تربیت بدنی از طریق معرفی به مراکز معتبر ورزشی به صورت حضوری گذرانده خواهد شد.
حضور و غیاب
مشاهدۀ تمامی جلسات هر درس و پاسخ به پرسشها و تمارین آنها در مهلت زمانی اعلام شده الزامی است و عدم انجام بهموقع آن غیبت محسوب میشود. میزان غیبت دانشجو در هر درس نباید از 16/3 مجموع جلسات آن درس تجاوز کند، در غیر این صورت نمرۀ دانشجو در آن درس صفر محسوب میشود.
تذکر1: در صورتی که غیبت دانشجو در هر درس بیش از 16/3 باشد ولی توسط شورای آموزشی موجه تشخیص داده شود، آن درس حذف میگردد. در این حالت رعایت حداقل 8 واحد در هر ترم برای وی الزامی نیست ولی ترم مذکور جزو سنوات تحصیلی دانشجو محسوبمیشود.
تذکر2:شهریۀدرسحذفشدهبهدانشجومستردنخواهدشد.
تذکر3: دانشجو میتواند بعد از مدت مقرر مشاهده (که ملاک حضور و غیاب میباشد) نیز از درس ارائه شده استفاده کند اما دیگر حضوردرآنجلسهمحسوبنمیشود.
تذکر4: مهلت و شرایط پاسخ به موارد امتیازی دروس به طور جداگانه اعلام میگردد.
ارزیابی فعالیتهای دانشجو
فعالیتهای دانشجو از آغاز ترم تحصیلی تا پایان آن به طور مستمر ارزیابی و ثبت میشود.
تذکر1: ارزیابی پیشرفت دانشجو در هر درس بر اساس میزان حضور و فعالیت در مشاهدۀ دروس، انجام تکالیف درسی و نتایج آزمونهایمیانترم و پایانترم صورت میگیرد.
تذکر2: زمان دقیق آزمونهای میانترم و پایانترم در ابتدای هر ترم تحصیلی مشخص میشود و نمرۀ آزمون میانترم میتواند بخشی از نمرۀ پایانترم را تشکیل دهد.
تذکر3: میزان نمرات مواردی غیر از آزمون پایانترم و میانترم اعم از پرسش و پژوهش، پرسشهای بین درسی و تمرینات عملی و ... توسط استاد یا آموزشیار وی تعیین شده و میتواند بخشی از نمرۀ نهایی درس محسوب میشود. بارمبندی دقیق این موارد در ابتدای هر ترم برای هر درس به طور جداگانه اعلام میگردد.
آزمونهای پایانترم
آزمونهای پایانترم برای تمامی دروس به صورت حضوری برگزار میشود. شرکت در آزمون پایان ترم دروس انتخاب شده در هر ترم الزامی است.
تذکر: محل برگزاری آزمونهای پایانترم، ساختمان مرکزی دانشکدۀ علوم حدیث واقع در شهر ری و دیگر مراکزی است که به عنوان حوزۀ برگزاری آزمون اعلام میشود. تلاش دانشکده بر آن است که در سایر شهرها و کشورهایی که تعداد دانشجویان آن به حد نصاب رسیده باشد، حوزهای برای برگزاری آزمونها تعیین نماید.
اعلام نمرات
نمرات نهایی هر درس در کارنامۀ دانشجو واقع در میز کار او نمایش داده خواهد شد.
تذکر: درخواستهای تجدید نظر باید حداکثر ظرف مدت سه روز پس از اعلام نمرات توسط دانشجو به دانشکده اعلام شود. پس از اتمام این مهلت تمامی اعتراضات بررسی شده و تغییرات لازم در کارنامۀ دانشجویان اعمال میگردد. بدیهی است عدم تغییر نمرۀ دانشجو پس از این مهلت به منزلۀ عدم وارد بودن اعتراض وی میباشد و نمرۀ درس، نهایی شده و غیر قابل تغییر خواهد بود.
میانگین نمرات
در پایان هر ترم تحصیلی میانگین نمرات دانشجو در آن ترم و میانگین کل نمرات او تا پایان آن ترم محاسبه و در کارنامۀ وی ثبت میشود.
تذکر 1: برای محاسبۀ میانگین نمرات، تعداد واحدهای هر درس (دروسی که دانشجو در آنها نمره گرفته است؛ اعم از قبولی یا مردودی) در نمرۀ آن ضرب میشود و مجموع حاصلضربها بر تعداد کل واحدهای اخذ شده تقسیم میگردد.
تذکر2: معیار ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو، نمرۀ دروس است که به صورت عددی بین صفر تا بیست تعیین میشود.
تذکر3: در دورۀ دانشجویی حداقل نمرۀ قبولی در هر درس 10 است. دانشجویی که در هر یک از دروس موفق به کسب نمرۀ قبولی نشود، ملزم است در اولین فرصت آن درس را مجدداً انتخاب کند. با این حال نمرات کلیۀ دروس اعم از قبولی یا مردودی در کارنامۀ دانشجو ثبت و در محاسبۀ میانگین منظور میشود.
غیبت در آزمون
غیبت غیر موجه در آزمون پایانترم هر درس به منزلۀ کسب نمرۀ صفر در آن درس است، و غیبت موجه در آزمون هر درس موجب حذف آن درس میشود.
تذکر: تشخیص موجه بودن غیبت بر عهدۀ شورای آموزشی دانشکدۀ مجازی علوم حدیث است.
مرخصی تحصیلی
هر دانشجو در طول دورۀ کارشناسی میتواند برای 2 ترم متوالی یا 3 ترم متناوب از مرخصی تحصیلی استفاده کند.
تذکر1: تقاضای مرخصی تحصیلی باید به صورت کتبی و با دلیل موجه حداقل 1 هفته قبل از شروع ثبت نام هر ترم توسط دانشجو به واحد پذیرش دانشکده ارسال گردد.
تذکر2: مدت مرخصی تحصیلی جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو در هر دوره محسوب میشود.
تذکر3: دانشجو در ترمی که از مرخصی تحصیلی استفاده میکند موظف است 3/1 شهریه ثابت ترم را بپردازد.
انصراف از تحصیل
انصراف از تحصیل در ترم دانشپذیری آزاد است و نیاز به اعلام رسمی به دانشکده ندارد ولی در دورۀ دانشجویی برای انصراف از تحصیل باید درخواست به طور کتبی و رسمی به دانشکده اعلام شود.
تذکر1: شهریۀ پرداختی به هیچ وجه مسترد نمیشود.
تذکر2: ترک تحصیل بدون کسب اجازه از دانشکده انصراف از تحصیل محسوب میشود.
تذکر3: در صورتی که دانشجو ترک تحصیل خود را موجه میداند باید دلایل آن را به دانشکده ارائه دهد که در صورت تأیید موجه بودن آن توسط شورای آموزشی، آن ترم جزو مرخصی تحصیلی دانشجو محسوب میشود و قوانین مربوط به مرخصی در مورد آن جاریمیگردد.
تذکر4: دانشجو میتواند تقاضای انصراف از تحصیل خود را فقط برای یک بار به فاصلۀ یک ماه از تاریخ درخواست پس بگیرد در غیر این صورت حکم انصراف از تحصیل وی صادر میشود و دانشجو از آن پس حق ادامۀ تحصیل در آن دوره را ندارد.
فراغت از تحصیل
دانشجویی که تمامی واحدهای درسی دورۀ کارشناسی را طبق برنامۀ مصوب و بر اساس مقررات و آییننامههای دانشکده با موفقیت گذرانده باشد دانشآموختۀ دورۀ کارشناسی علوم حدیث محسوب میشود.
تذکر1: تاریخ فراغت از تحصیل روزی است که آخرین نمرۀ درسی دانشجو توسط استاد مربوط به واحد آزمون تحویل داده شود.
تذکر2: برای کسب مدرک کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید میانگین کل نمرات حداقل 12 باشد. در صورتی که میانگین نمرات کمتر از 12 باشد دانشجو میتواند چنانچه از نظر طول تحصیلی مانعی نداشته باشد، حداکثر 18 واحد درسی که نمرۀ آنها کمتر از 12 شده را انتخاب و میانگین کل نمرات خود را جبران کند. در اینصورت نمرات دروس تکراری افزون بر نمرات پیشین در کارنامۀ دانشجو ثبت و در میانگین کل نمرات او محاسبه میشود.
تذکر3: دانشجویی که نتواند یا نخواهد از مقررات مذکور در این ماده استفاده کند یا علیرغم استفاده از آن نتواند کمبود میانگین کل نمرات خود را جبران کند با اخذ مدرک تحصیلی پایینتر دانشآموخته میشود.
اخراج دانشجوی مشروط
در صورتی که میانگین نمرات دانشجو در دورۀ کارشناسی سه ترم متوالی یا 4 ترم متناوب کمتر از 12 شود در هر مرحلهای از تحصیل که باشد از ادامۀ تحصیل محروم میشود.
دانشجویی که به دلیل فوق از ادامۀ تحصیل در دورۀ کارشناسی محروم میشود در صورتی که واحدهای مقطع پایینتر رشتۀ مربوط را با موفقیت گذرانده باشد و میانگین کل او در این واحدها کمتر از 12 نباشد میتواند با رعایت سایر ضوابط مربوط، مدرک مرسوم مقطع پایینتر را در این رشته دریافت کند.
تذکر 1: با توجه به این که رشتۀ علوم حدیث در مقطع پایینتر وجود ندارد دانشجو میتواند با نظر شورای آموزشی، به یکی از رشتههای نزدیک به رشتۀ علوم حدیث در مقطع پایینتر و در دانشگاه دیگر تغییر رشته دهد و پس از تطبیق واحدها با رشتۀ جدید و گذراندنواحدهایکمبود،ازآنمقطعدانشآموختهشود.
تذکر 2: دانشگاه پذیرنده می تواند واحدهایی را که دانشجو در رشتۀ علوم حدیث گذرانده است با برنامۀ رشتۀ جدید تطبیق داده و بعضی یا تمام آنها را بپذیرد. بدیهی است تطبیق واحدها و تعیین دروس کمبود بر عهدۀ گروه آموزشی دانشگاه پذیرنده است.
تذکر 3: دانشجویی که به دلیل مشروط شدن بیش از حد از ادامه تحصیل محروم میشود در صورت انجام یا لغو تعهداتی که در دوران تحصیل سپرده است میتواند برای تحصیل مجدد در دورۀ دانشپذیری شرکت کند و در صورت قبولی ادامۀ تحصیل دهد.
اين دانشكده داراي معاونتهاي آموزشي، ارتباطات و فناوري اطلاعات، اداري و مالي، اساتيد، آموزشياران، قسمتهاي تدوين، ويراستاري، فني هنري، استوديوي ضبط صدا و تصوير، پذيرش، آزمون، ارائهي دروس در30 اتاق با 50 دستگاه رايانه است. هزينهي تأسيس و تجهيز اين دانشكده تا به حال يك ميليارد و پانصد ميليون تومان بوده است. احتمالا بعد از 3 سال فعاليت از سال بعد وارد مرحلهي سودآوري خواهد شد.
سازمان تبليغات اسلامي و رويكرد تأسيس دانشگاه مجازي
با توجه به مزاياي آموزشهاي مجازي، سازمان تبليغات اسلامي از سال 1383 مطالعات مقدماتي كيفيت بهرهگيري از آموزشهاي مجازي را در دستور كار خود قرار داده است.
بايد گفت اين طرح اولين و جديترين طرح براي عملياتي نمودن اين هدف عالي است.
با توجه به رويكرد وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري به صدور مجوزهاي بيشتر جهت ايجاد دانشگاهها و رشتههاي مجازي در كشور، اعطاي مجوز به دانشگاههاي دولتي آسانتر از موسسههاي غير دولتي غير انتفاعي، صورت ميگيرد. لذا سازمان ميتواند از طريق مجوز موسسهي آموزش عالي سوره كه جديدا در حال تبديل به دانشگاه سوره است، وارد شده و بر اساس رشتههاي موجود در اين دانشگاه و رشتههاي جديد مورد نياز با فراهم نمودن نرمافزارها، سختافزارها و محتواي دروس، اقدام به تأسيس دانشگاه مجازي سازمان تبليغات اسلامي نمايد.
در اين زمينه اقدامات وسيعي توسط دفتر برنامهريزي و توسعهي آموزش عالي صورت گرفته كه در جاي خود گزارش شده است.
لینک های مرتبط
موضوعات سایت
صدای مشاور تحصیلی
مرکز مشاوره تحصیلی آموزشی و تلفنی
مشاوره تخصصی درتمامی زمینه های/ کنکورسراسری/ بدون کنکور/آزمون کارشناسی ارشد/ آزمون دکتری / تیزهوشان / نمونه دولتی / تحصیل در خارج/نظام مهندسی / دانشگاه آزاد / دانشگاه پیام نور / دانشگاه غیرانتفاعی /9099071613
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به سامانه مشاوره تحصیلی میباشد.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط شرکت طراحی پرتو
نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه
سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
سوالات کاربران