تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

راهکارهای اصلاحی روش مطالعه برای موفقیت بیشتر دانش آموزان در امتحانات پایانی


تاریخ :    ۱۳۹۵/۳/۱۷     بازدید :    ۵۹۱

راهکارهای اصلاحی روش مطالعه برای موفقیت بیشتر دانش آموزان در امتحانات پایانی

--------------------

"سامانه صدای مشاور تحصیلی"

 مشاوره دهنده تخصصی امتحانات نهایی

برای تماس با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره  9099071613  تماس بگیرید.

تماس از 8 صبح تا 12 شب

حتی ایام تعطیل

..........................................................

راهکارهای اصلاحی روش مطالعه برای موفقیت بیشتر دانش آموزان در امتحانات پایانی

روش های آموزش و پرورش دورهٔ ابتدای روش عبارت است از راه انجام دادن هر کاری، روش آموزش مجموعه تدابیر منظمی است که معلم برای رسیدن به هدف های تربیتی با توجه به شرایط و امکانات اتخاذ می کند. معلم موفق کسی است که در استفاده ازروشها وفنون تدریس به تناسب شرایط مهارت دارد زیرا شیوهٔ تدریس محور تعلیم وتربیت است و معلم بدین وسیله می تواند هم سطح معلومات شاگردان را بالا ببرد وهم رسالت تربیتی خود را ایفا کند. برای این هدف روش های مختلفی را طرح کرده اند مانند: روش های سخنرانی، توصیفی، پرسش و پاسخ، حل مسأله، مباحثه، آزمایشی و...
تعریف یادگیری:یادگیری عبارت است از فرایند تغییرات با لقوه فرد، بر اثر تجربه.
عوامل مؤثر بریادگیری
1-
آمادگی : دانش آموزان باید ازلحاظ عاطفی،جسمی،عقلی و...آماده باشند.
2-
انگیزه وهدف 3-تجارب گذشته 4-موقعیت ومحیط یادگیری 5- روش تدریس معلم 6-رابطه کل با جزء 7-تمرین وتکرارو...
اصول آموزش وپرورش هفت تا ده ساله ها
1-
باید به علاقه کودک به یادگیری توجه کرد وراه یاد گرفتن را به وی آموخت.
2-
باید به تقویت کنجکاوی در کودک پرداخت.
3-
باید مقدمات شناخت علمی محیط رافراهم کرد.
4-
زمینه را برای شکوفایی علایق و استعدادهای کودک فراهم ساخت.
5-
نظر به این که در این دوره کودک به تقلید آگاهانه می پردازد ومربیان خود را الگوی خویش قرار می دهد، باید مربیان واجد فضایل اخلاقی باشند و...
ویِژگی معلمان دوره ی ابتدایی
1-
از سلامت تن وروان بر خوردار باشند2- توانایی برقراری ارتباط محبت آمیز با آنان را داشته باشند
3-
کودک ونیاز آن را بشناسند 4- دارای قدرت رهبری وادارهٔ امور آموزشی باشند 5- خلاق ومبتکر باشند 6- متکی بر خود و نفس خویش باشند و...
علل افتتحصیلی
در اینجا به چند علت اصلی افت تحصیلی اشاره می شود لازم به تذکر است که این علل معمولاً به طور مستقل و مجزا از یکدیگر باعث بوجود آوردن افت تحصیلی در دانش آموزان نمی شود بلکه همه جانبه و همزمان با هم سبب افت تحصیلی می شوند. برای مقابله با این پدیده برنامه ریزی های دراز مدت زیر بنای احتیاج است.
1-
تراکم برنامه های درسی 2- عدم برنامه ریزی تحصیلی مناسب 3- عدم وجود معلمان کافی وشایسته 4-میل وانگیزه 5-فراموشی 6- رابطه معلم ودانش آموز:از جمله مهمترین عوامل مؤثر در افت یا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطهٔ معلم ودانش آموز است.
7-
نارسائیهای جسمی: نارحتیهای جسمی خاص ممکن است در برنامه ی تحصیلی کودک مزاحمت ایجادکند ودرنهایت به افت تحصیلی کودک بینجامداز شایع ترین این بیماریها ناراحتیهای اشکال در بینایی و شنوایی است در مواردی دانس آموز دچار ناراحتی هایی در سیستم بینایی و شنوایی می شودکه ازآنها اطلاع ندارند و دیگران نیز معمولاً تا مدتها به آنها پی نمی برند . نارسایی در شنوایی و بینایی به راحتی می تواند به نقص در یادگیری و نهایتاً افت تحصیلی منجر شود.
آموزش راهبردهای یادگیری
1-
روش پس ختام:
یکی از روشهای موفق مطالعه ویادگیری ویژهٔ متون درسی علمی روشی است که به نام پس ختام شناخته شده است.
-
پیش خوانی: اگر می خواهید مطالب یک کتاب یا فصلی از یک کتاب را یاد بگیرید، نخست به سرعت تمام آن کتاب یا آن فصل را یک بار از نظر بگذرانید تا یک برداشت کلی ازموضوعها وقسمتهای مهم آن کسب نماید.
-
سؤال کردن: عنوان کتاب را به سؤال تبدیل کنید.
-
خواندن: در این مرحله موضوع را با دقت و کامل بخوانید.
-
تفکر: سعی کنید با اندیشیدن دربارهٔ مطالبی که می خوانید آنها را بفهمید و به آنها معنی بدهید.
-
از حفظ گفتن: پس از خواندن هر قسمت، سعی کنید مطالب مهم آن را به یاد آورید و برای خود بازگو کنید.
-
مرور کردن: وقتی که خواندن تمام کتاب یا کل مطالب را به پایان رساندید. آن را مروریابازبینی کنید بهترین راه مرور کردن این است که بکوشید تا، بدون مراجعه به متن،سؤالهای مربوط به آن راجوا ب دهید دوباره بخوانید . دوباره خواندن نوعی مرور کردن است.
2-
روش کاپس((caps: روشی است که برای متن های ادبی قابل استفاده است.
-
چه کسانی شخصیت های این داستان هستند؟
-
چه چیزی هدف این داستان را تشکیل می دهد؟
-
چه مشکلی رخ داده است؟
-
چگونه مشکل حل می شود؟

3-
روش مردر(murder) : جدیدترین و تکمیل یافته ترین روش است وجنبه شناختی آن بیشتر است.
-
حال و هوا: در این مرحله باید زمینه را برای مطالعه آماده کنید با ایجاد حالت آرامیدگی عضلانی بر اضطراب خود غلبه نمایید، افکار مثبت را جایگزین افکار منفی سازید. برای مطالعه برنامه بریزید، زمان بندی کنید وحواس خود را بر یادگیری متمرکز کنید.

-
درک وفهم: در این مرحله بکوشید تا آنجا که ممکن است مطالبی را که می خوانید به طور عمیق درک کنید.

-
یادآوری: در این مرحله آنچه را که در مرحلهٔ قبل خوانده و فهمیده اید به یاد آورید و از راهبرد های تفسیر، تفکر وتحلیل مفاهیم استفاده کنید.

-
کشف و هضم : در این مرحله به قسمتهای که قبلاً خوانده اید و نفهمیده اید مراجعه کنید وبه یادگیری آنها بپردازید.

-
بسط و گسترش: یعنی به مطالب شاخ و برگ دهید و آنها را به مطالبی که قبلاً آموخته اید ربط دهید.

-
مرور کردن و پاسخ دادن: فعالیت اصلی مرور کردن به یادآوردن آموخته ها، توجه به نکات مهم، و سعی در پاسخ دادن به سؤالهای قبلاً طراحی شده، و تمرکز کردن بر هدفهای یادگیری است.

4-
روش آموزش دو جانبه:
روشی است که برای خواندن ابداع شده است. به کمک آموزش دو جانبه می توان چهار راهبرد را آموزش داد : سؤال کردن، خلاصه کردن، توضیح دادن و روشن ساختن نکات پیچیده وپیش بینی رویدادهای آینده.
روش آموزشی دو جانبه به صورت گروهی اجرا می شود. در این روش معلم ودانش آموزان یک گروه یادگیری را تشکیل می دهند.معلم و دانش آموز به ترتیب چهار راهبرد را آموزش میدهند.

5-
روش مطالعه ی مشارکتی:
از دیر بار روش با هم مطالعه کردن یکی از روشهای شناخته شده و مؤثر یادگیری در میان دانش آموزان و دانشجویان بوده است. دراین روش یادگیرندگان به صورت دو نفری با هم کار می کنند و به نوبت خلاصه مطالبی را که می خوانند برای هم می گویند.

6-
روش آموزش هم شاگردی:
به صورت دو نفری انجام می گیرد. اسلاوین آموزش هم شاگردی را به صورت آموزش یک دانش آموز به وسیله ی دانش آموز دیگر تعریف کرده است. آموزش هم شاگردی روش بسیار مفیدی است دانش آموزانی که با این روش آموزش می بینند محتوای درس را بهتر درک می کنند، سطح انگیزشی بالاتری دارند، و سریع تر یاد می گیرند. با این روش هم محتوای درس وهم مطلب وسرعت یادگیری را بهتر درک می کنند.

7-
روش پرسیدن دو جانبه :
در این روش معلم و شاگرد به نوبت یک جمله را می خوانند. بعد به ترتیب از یکدیگر سؤال می کنند. ابتدا شاگردان از معلم درباره ی جمله سؤالی می پرسند.سپس معلم از شاگردان سؤالهای درباره ی همان جمله می پرسند.
جدول 1 :راهبرد های فرا شناختی

راهبردهای برنامه ریزی 1- تعیین هدف مطالعه 2-تعیین سرعت مطالعه
3-
پیش بینی زمان لازم برای مطالعه ویادگیری
4-
تحلیل چگونگی برخورد باموضوع یادگیری
راهبردهای نظارت و ارزشیابی 1- ارزشیابی از پیشرفت 2- نظارت بر توجه
3-
طرح سؤال در ضمن مطالعه و یادگیری
4-
بررسی زمان وسرعت مطالعه
راهبردهای نظم دهی 1- تعدیل سرعت مطالعه-2 اصلاح راهبرد شناختی
جدول2 : راهبرد های شناختی

راهبردهای تکرار ومرور


ویژه تکالیف ساده وپایه ویژه تکالیف پیچیده
1-
چند بار روخوانی
2-
چند بار رونویسی
3-
تکرار اصطلاحات مهم و کلیدی با صدای بلند
4-
باز گویی مطالب، برای چندین بار پشت سرهم
5-
استفاده از تدابیر یادیار، مانند آهنگ، قافیه و... 1- انتخاب نکات مهم
2-
خط کشیدن زیر مطالب
3-
برجسته سازی قسمتهایی از کتاب
4-
رونویسی یا کپی کردن مطالب

راهبردهای بسط و گسترش معنایی

ویژه تکالیف ساده وپایه ویژه تکالیف پیچیده
1-
استفاده از واسطه ها
2-
تصویر سازی ذهنی
3-
روش مکان ها
4-
کلمهٔ کلید
5-
سرواژه 1- یادداشت برداری
2-
خلاصه کردن
3-
علامت گذاری و حاشیه نویسی
4-
قیاس گری
5-
باز گو کردن مطالب به زبان خود
6-
آموزش دادن مطالب آموخته شده به دیگران
7-
استفاده از اطلاعات آموخته شده برای حل کردن مسائل
8-
شرح و تفسیر و تحلیل روابط

راهبردهای سازمان دهی


ویژه تکالیف ساده وپایه ویژه تکالیف پیچیده
دسته بندی اطلاعات جدید در قالب :
1-
حیوانات
2-
گیاهان
3-
مواد معدنی
4-
روابط سلسله مراتبی در ریاضیات 1- تهیهٔ فهرست عناوین یا سر فصل ها
2-
تبدیل متن درس به طرح ونقشه و نمودار
3-
دسته بندی اطلاعات جدید بر اساس مقوله های آشنا
4-
استفاده از طرح درختی برای خلاصه کردن اندیشه های اصلی یک مطلب و نشان دادن روابط آنها
5-
استفاده از نمودار گردشی برای توضیح وتشریح یک فرآیند وتولید پیچیده
6-
نقشهٔ مفهومی و الگوی مفهومی

نتیجه گیری

انسان به عنوان موجودی اجتماعی برای برخورداری از زندگی رضایت بخش و رسیدن به موفقیت وکمال هم از بعد هیجانی نیازمند رشد و پرورش ابعاد وجودی خود می باشد. راهکارهای اصلاحی روش مطالعه در موفقیت دانش آموزان تأثیر بسزای دارد راهبرد های یادگیری ومطالعه مهارتهای قابل یادگیری هستند بعضی از یادگیرندگان به تدریج ودر پیش، خود این مهارت ها را می آموزند،اما بعضی دیگر به تنهایی از عهدهٔ یادگیری آنها بر نمی آید ولازم است در این زمینه آموزش ببینند .
مدرسه اصلی ترین مرکز آموزش وتربیتی جامعه است که می تواند با رفتارهای تعایمی و تربیتی خود زمینه آموزش و تمرین روابط انسانی مؤثر را برای دانش آموزان و در نهایت کل جامعه فراهم آورد.
راهکار ها
1-
از بین بردن عامل استرس یکی از روشهایی است که باعث موفقیت دانش آموز در امتحانات می شود زیرا دانش آموز ممکن است بهرهٔ هوشی بالایی داشته باشد ولی بهرهٔ هوش هیجانی پاینی داشته باشدو باعث افت تحصیلی اش شود. دو شکل مقابله با موقعیت های استرس زا وجود دارد: 1- روش مسئله محور 2- روش هیجان محور. روش نوع اول مستلزم درک وتعریف مشکل و یافتن راه حل احتمالی آن است حال آنکه مقابله هیجان محور مبتنی بر کنترل هیجان و احساسات به وجود آمده در خود فرد است. و سبب مشکلاتی از جمله مشکل دیداری، بیماری های قلبی و مشکل گوارش، مشکل در فکر کردن و... می شود.
2-
اعتماد به نفس را در فرد تقویت کنیم. تو میتوانی ونظیر آن همچون تلقین و ...
3-
استفاده از فرم بررسی مهارتهای مطالعه جهت پی بردن ضعف دانش آموزو سپس رفع اشکال در آن موضوع خواص نظیر درک مطلب خوانده شده- آمادگی برای حضور در امتحان و ...
دانش آموزان را طوری تربیت کنیم که خودشان بتوانند بخوانند ،سؤال طرح کنند و کنفرانس بدهند.
4-
دستور العمل های مختصر داده شود.
5-
فراهم کردن محیط مستقل و به دور از سر و صدا برای فرزندان.
6-
آموزش دادن به صورت ببین وبگو برای خواندن به منظور تأکید بر رشد واژگان .
7-
آموزش ها عاری از عوامل حواس پرتی باشد. از پوستر، تابلوی آگهی و... برای آموزش استفاده شود.
8-
اگر دانش آموزی املاء ضعیفی دارد یا درسش ضعیف است بهتر است با یک متخصص گوش وحلق وبینی مشورت شود زیرا ممکن است التهاب گوش میانی علت اشتباه نوشتن و ضعف دانش آموز باشد.
پیشنهادات
1-
یکی از راههای پیشنهادی برای مطالعهٔ بهتر ایجاد یک محیط امن عاطفی (والدین ومعلمان با دانش آموزان ) است .
2-
با توجه به نقش تعلیم وتربیت در رشد وارتقاء سطح تحصیل مهمترین خدمتی که آموزش وپرورش می تواند در جهت رشد کودک انجام دهد آن است که او را با توجه به استعدادهایش به سوی مناسب ترین زمینه هدایت کند. یعنی جایی که او در آن خشنود وکارآمد باشد.
3-
ارتباط مناسب میان معلم ودانش آموز، اغلب محور اثر بخشی معلم است. ارتباط اثر بخش مستلزم آن است که معلمان هم از شناخت لازم و جامع نسبت به شاگردان خود و هم از روشهای ارتباطی مؤثربرخوردار باشند، بنابراین برگزاری کلاسهای ضمن خدمت یا معرفی منابع مطالعاتی لازم به معلمان برای ایجاد ارتباط مؤثر با دانش آموزان منجر به بهبود فرایند یاددهی و یادگیری می شود.
4-
وجود یک مشاور مجرب در هر مدرسه جهت راهنمایی وتوضیحات لازم به معلم، شاگردو خانواده 5- آموزش مهارتهای اجتماعی یکی از راههای علاقه مند شدن به مطالعه است گنجایش تمرینهایی برای مهارتهای ارتباطی از جمله گوش دادن فعال، همدلی، بیان احساسات و عواطف، ادامه و خاتمه دادن به ارتباط و... بسیار مؤثر و امید بخش برای آنها می باشد.
منابع
1-
کریمی، یوسف. اختلالات یادگیری، دانشکده علامه طباطبایی، نشر: ساوالان، بهار 1380
2-
عسکریان، مصطفی. روابط انسان و رفتار سازمانی، تهران: امیر کبیر 1387
3-
شعبانی، حسن. مهارت های آموزش وپرورش، نشر: سمت، بهار 1371
4-
شفیع آبادی، عبدالله. فنون وروشهای مشاوره، نشر: ترمه 1385
5-
صافی،احمد. آموزش وپرورش ابتدایی،راهنمایی تحصیلی ومتوسطه، تهران:سمت 1380
6-
سیف،علی اکبر،روان شناسی پرورشی، چاپ ششم 1371
7-
مهارت های زندگی ویژه دانشجویان

.


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 6 و 9
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه