تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

سهم ناچیز دانشگاه‌های ایران در شبکه‌های جهانی کیفیت


تاریخ :    ۱۳۹۲/۱۱/۱۶     بازدید :    ۴۲۲

سهم ناچیز دانشگاه‌های ایران در شبکه‌های جهانی کیفیت


بحث کیفیت در آموزش عالی و تبدیل علم محض به تکنولوژی و ثروت در سال‌های اخیر همواره مورد تاکید مسوولان آموزش عالی کشور بوده است. در عین حال وزارت علوم در دوره گذشته بارها شعار پیشرفت علم و افزایش سهم علمی ایران در تولید جهانی را سرلوحه کار خود قرار داد. در عین حال در این بین برخی کارشناسان بر این عقیده بودند که این پیشرفت علمی تا زمانی که منجر به تولید فناوری نشود، نمی‌تواند چندان موثر باشد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تبدیل علم به فناوری تنها از طریق افزایش کیفیت در تولید علم و کاربردی شدن مقالات و پروژه‌ها میسر می‌شود، حال آنکه بسیاری از کارشناسان گسترش کمی آموزش عالی را که در دولت‌های نهم و دهم به شدت مورد توجه قرار گرفت و به آن افتخار می‌کردند، مورد نقد قرار دادند و این توسعه را بدون افزایش زیرساخت‌ها و امکانات باعت کاهش کیفیت در آموزش عالی می‌دانستند.

براساس آمارها در سال 84 تعداد 1300 مرکز آموزش عالی در کشور وجود داشت که این رقم در سال 88 به 2159 مرکز و در سال 91 به 2504 مرکز افزایش یافت.

افزایش دو برابری شمار دانشگاه‌ها در دولت احمدی‌نژاد در حالی صورت گرفت که همواره اساتید و کارشناسان آموزش عالی نگرانی‌های خود را از توسعه کمی دانشگاه ها با طرح این پرسش مطرح کردند که "افزایش تعداد دانشگاه‌ و دانشجو چقدر متناسب با افزایش کیفی دانشگاه‌ها و تجهیزات دانشگاهی است؟ پرسشی که پاسخ شفافی به آن داده نمی‌شد.

در همین راستا دکتر جعفر توفیقی مشاور عالی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مغفول ماندن رشد کیفی دانشگاه‌ها در طی سال‌های اخیر به موضوع کیفیت در آموزش عالی و سهم ناچیز دانشگاه های کشور در شبکه های جهانی کیفیت اشاره دارد.

توفیقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تلاش دانشگاه تهران برای حضور در این شبکه گفت: تنها دانشگاه تهران چند سالی است که مرکز کیفیت و ارزیابی ایجاد و تلاش می‌کند که در درجه اول عضو شبکه اسیایی تضمین کیفیت و پس از آن شبکه‌های جهانی شود که از این حیث دانشگاه تهران از دیگر دانشگاه‌ها جلوتر است.

توفیقی خاطرنشان کرد: من نه اطلاع دارم، نه کسی به من اطلاع داده و نه گزارشی در این زمینه است، بنابراین می‌توانم بگویم هیچ یا حداقل نزدیک به هیچ دانشگاهی در شبکه‌های کیفیت جهانی نداریم.

دکتر توفیقی

وی با بیان اینکه ما در آسیا، اروپا، آمریکا، استرالیا و غیره شبکه‌های منطقه‌ای کیفیت داریم که عمدتا به شبکه‌های جهانی متصلند، اظهارکرد: معیارهای این شبکه‌ها عمدتا مباحث کیفی از جمله تعهد به کیفیت، استقرار مدلهای تضمین کیفیت در دانشگاه، علاقه به همکاری‌های بین المللی، همکاری در جهت استاندارد گذاری‌های آموزش عالی و ... است.

مشاورعالی وزیرعلوم درباره فعالیت دانشگاه‌های اروپایی در زمینه کیفیت تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های اروپا استانداردهای یکپارچه‌ای را دنبال می‌کنند که مدارک یکدیگر را به رسمیت بشناسند، بنابراین کار پیچیده‌ای نیست و کافی است که دانشگاه‌های ما تعهد به کیفیت را در برنامه خود قرار دهند و نظام‌های تضمین کیفیت را در دانشگاه مستقر کنند.

توفیقی با بیان اینکه در این زمینه هیچ مانع جدی نداریم، درباره دلایل عدم حضور دانشگاه‌های ایران در این شبکه‌ها، گفت: این موضوع در دستور کار ما نبوده است و در این سالها عمدتا درگیر توسعه کمی بودیم و زیاد به این سیاست‌های جدید در دنیا ورود نکرده‌ایم؛ اما اکنون فرصتش وجود دارد که در این مسیر حرکت کنیم.


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 4 و 3
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه