تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب
تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613
دلايل افت تحصيلي فرزندتان چيست؟
سامانه صدای مشاور تحصیلی مشاور دهنده تخصصی تیزهوشان وابتدایی و راهنمایی
برای تماس با مشاورین ما از تلفن ثابت با شماره 9099071613-9099071613 تماس حاصل فرمایید
با توجه به تحقيقات انجام شده، مهمترين عواملي که بر پيشرفت تحصيلي موثرند، عبارتند از معلم، نقش تعيين کنندهاي در سرنوشت کودکان و شاگردان خود دارد و علاوه بر تأثيرات ايماني و اخلاقي که بر روح و روان ايشان ميگذارد، در بالا بردن توان علمي و شکل دادن به وضعيت فکري آنان نيز بسيار موثر است.
با توجه به تحقيقات انجام شده، مهمترين عواملي که بر پيشرفت تحصيلي موثرند، عبارتند از:
1 - روابط معلم و دانش آموز
آموزش بدون ايجاد رابطه، معنايي نخواهد داشت. اولين هدف معلم بايد برقرار کردن رابطهاي دوستانه و حمايت کننده با دانش آموزان باشد. بايد به ياد داشت که هرگونه برخورد با دانش آموزان در تقويت با تضعيف تصور آنان نسبت به معلم، موثر است. بنابراين تلاش براي رابطه مثبت با دانش آموز، بايد همه اوقات معلم و دانش آموزان را در بر بگيرد.
اجتناب از تنبيه شديد مکرر
معلماني که مايلند رابطه خوبي با دانش آموزان داشته باشند، براي آموزش رفتار مناسب نبايد بر تنبيه متکي باشند. اغلب تنبيهها با هدفي فراتر از خجالت دادن و ناراحت کردن دانش آموزان در نظر گرفته ميشوند. برخي از معلمان که خود مايل به تنبيه دانش آموزان نيستند، از والدين کودک ميخواهند تا آنها را به دليل رفتار نامناسب در مدرسه، تنبيه کنند که در نتيجه رابطه معلم و والدين با دانش آموزان، دچار اغتشاش ميشود. به جاي اينکه از والدين بخواهيم تا آنها را تنبيه کنند، بهتر است کاري کنيم تا والدين با امر آموزش فرزند خود درگير شوند.
دوري کامل از راهبردهاي تنبيه، شايد دشوار باشد. معلمان بايد چگونگي استفاده از روشهاي انضباطي و تنبيههاي خفيف را بياموزند، در واقع تنبيه بايد بيشتر از آن که واقعي باشد، نمادي باشد. يکي از راههاي تنبيه خفيف، استفاده از روش محروم کردن است. به طور مثال، وقتي دانش آموزي با مدادش به پشت شاگرد ديگري که در جلو او نشسته است ميزند، معلم ميتواند آرام به او نزديک شود و مدادش را بگيرد و به او بگويد: «ميتواني مدادت را در آخر وقت کلاس از من بگيري»
اجتناب از شوخي
منظور اين است که نبايد با دانش آموزان بدرفتار، از عبارات تمسخر آميز استفاده کرد.
پرهيز از پيش داوريهاي غيرمنصفانه
اولين گام براي پرهيز از اينگونه موارد آن است که معلم بايد صادقانه به آنچه باور دارد اعتراف کند، زيرا اگر آنها را انکار کند، نميتواند دانش آموزان خود را از عواقب ناخوشايند آن دور دارد. پس از آن، معلم بايد تلاش کند تا بين دانش آموزان خود تفاوت نگذارد. روابط معلم با برخي از دانش آموزان، بسيار زيانبار است. زيرا بقيه دانش آموزان، آن را نوعي تبعيض ميشمارند. معلمي که به رياضي علاقهمند است با دانش آموزان علاقمند به رياضي، بيشتر رابطه برقرار ميکند. حال آنکه معلم، مسئوليت حرفهاي دارد و بايد با همه شاگردان، رابطه يكساني داشته باشد.
ثبات داشتن و بخشنده بودن
دانش آموزان، معلمي ميخواهند که رفتارشان پايدار و قابل پيشبيني باشد. معلمي که يک روز رفتاري دوستانه و روز ديگر رفتاري غير دوستانه دارد، موجب ميشود که دانش آموزان از در ميان گذاشتن مشکلات خود با وي ترديد داشته باشند. حتي دانش آموزاني که در روز قبل، مشکلي در کلاس ايجاد کردهاند، بايد بتواند روز بعد به راحتي به سر کلاس بيايند.
اجتناب از روابط وابستگيزا
معلماني که به وضوح براي برقراري ارتباط مثبت با دانش آموزان خود تلاش ميکنند، بايد مراقب باشند که يکي از حادترين دشواريهاي وابستگي، وابستگي بيش از حد و اندازه برخي از دانش آموزان به تاييد و تمجيد معلمان است.
يکي از راههايي که ميتوان به ميزان وابستگي دانش آموزان پي برد، اين است که آنها موفقيتهاي خود را فقط به معلم نسبت مي دهند. اين دانشآموزان بر اين باورند که علل موفقيتشان، بيرون از خودشان است. معلم از طريق ارزش دادن به دانش آموزان به خاطر عملکردهاي مطلوب، ميتواند آنها را در شناسايي عوامل اصلي موفقيت خود ياري کند. مثلاً اگر دانش آموزي در بخشي از درس، مهارت کسب کرده باشد، معلم ميتواند به او بگويد: «توجه خوب ديروز تو به درس، در يادگيري و حاضر جوابي امروزت موثر بوده است»
همچنين، دانش آموزان بايد بياموزند تا شکستهايشان را به عدم تلاش، و نه عدم توانايي نسبت دهند. اگر دانش آموزي در امتحان شکست خورد، نبايد شکست خود را انکار کند، بلکه بايد آن را بپذيرد. اما لازم است آن را از عدم تلاش خود بداند.
2 - مهارت معلمان
به طور کلي، معلماني که در نظر دانش آموزان، سخت گيرترند، و معلماني که توانايي برقراري سريع نظم را در کلاس درس دارا هستند، و معلماني که به طور منظم از کارهاي خود ارزيابي ميکنند، و به آنچه دانش آموز ياد گرفته، در برابر همه آنچه بايد ياد ميگرفت، به درستي واقفند؛ و به دانش آموزاني که مطالب را در بار نخست ياد نگرفتهاند، فرصت فراگيري مجدد را ميدهند، در حرفه معلمي خود، موفقترند.
آگاهي از مهارتهاي آموزشي و اصول تربيتي
معلم بايد از فنون و مهارتهاي آموزشي، آگاهي داشته باشند و تنها ايمان و تعهد، کافي نيست. معلمي که از اين فنون و اصول تعليم و تربيت و مسائل روانشناسي عمومي کودک اطلاعاتي ندارد، ممکن است با اخلاص کامل و با نيت پاک، ولي با يک برخورد حساب نشده و نسنجيده با شاگرد، او را به سرنوشتي تلخ دچار کند.
تسلط بر درس
اين نيز از وظايف و مهارتهاي معلم است. زيرا معلم، نقش تعيين کنندهاي در سرنوشت کودکان و شاگردان خود دارد و علاوه بر تأثيرات ايماني و اخلاقي که بر روح و روان ايشان ميگذارد، در بالا بردن توان علمي و شکل دادن به وضعيت فکري آنان نيز بسيار موثر است. لازمه ايفاي اين نقش بسيار مهم، بالا بودن توان علمي و تسلط کامل بر درس است تا اولاً، مطالب آموخته شده به شاگردان صحيح باشد و ثانياً هيچگونه ابهامي در مسائل و مطالب آن علم برايشان باقي نماند.
اگر معلم، به صورت عميق بر رشته تعليمي خود تسلط نداشته باشد، شاگردان نيز عميق نخواهند شد. معلم براي تسلط بر درس بايد در راه بالا بردن توان علمي خود بکوشد. توقف در يک حد از دانش و آگاهي، براي معلم نقص بزرگي است، او بايد با زمان و پيشرفت علوم، بر دانش خود بيفزايد.
دارا بودن طرح و برنامه درسي
يک علت موثر در ترغيب شاگردان به فعاليتهاي درسي، طرح و برنامه درسي معلم است؛ طرحي که در آن، وقت کلاس تقسيم و تنظيم شده باشد، تا به مسائل مختلف، همچون پرسش از درسهاي گذشته، بررسي نوشتهها و تکاليف شاگردان، ارزيابي آنان به وسيله امتحانات ناگهاني و ... رسيدگي شود. خوب است كه معلم، طرح خود را براي بچهها در اولين جلسه كلاس مطرح کند که اين امر موجب اهميت دادن بيشتر آنان به درس خواهد شد.
ايجاد انگيزه درسي
يک عامل موثر در بي رغبت بودن شاگردان به درس، انگيزه نداشتن است که معلم ميتواند با معرفي درس و شناساندن جايگاه آن درس در بين علوم ديگر و تأثير آن در زندگي، اين انگيزه و هدف را ايجاد کند. اگر شاگردان، هدف از يادگيري درس مورد نظر و فايده آن را بدانند و بشناسند، با رغبت بيشتري آن را دنبال ميکنند.
ارتباط مستمر با دانش آموز
لازمه نظارت بر فعاليتهاي کلاس و خارج از کلاس دانش آموزان، ارتباط مستمر با آنان است. در صورتي که معلم ارتباطي احترام آميز و صميمي با شاگردان داشته باشد، وي را بر امور درسي و غيردرسي خود ناظر خواهد گرفت. علاوه بر ارتباط روحي و معنوي با شاگردان، ايجاد ارتباط بين محيط درس و خانه و اجتماع به وسيله تماس با والدين آنها، در نظارت بهتر و دقيقتر معلم موثر است.
3 - شرايط آموزشي و امکانات مطلوب تحصيل
عدم امکانات و تسهيلات مطلوب آموزشي، يکي ديگر از عوامل افت تحصيلي دانش آموزان است. کمبود معلمان مجرب و توانا در انتقال مطالب و موضوعهاي درس به دانش آموزان، وجود ضعف در روشهاي تدريس و تکيه بر محفوظات، تراکم جمعيت در کلاس، فشردگي برنامههاي درسي و کمک آموزشي، دوري مدرسه از محل سکونت و دهها مسئله ديگر در مورد شرايط مطلوب آموزشي و امکانات و تسهيلات تحصيلي، از عوامل قابل توجه در ايجاد و افت تحصيلي است.
كلمات كليدي:
ثبت نام دانشگاه آزاد - ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی -ثبت نام دانشگاه پیام نور - ثبت نام دانشگاه جامع علمی کاربردی - ثبت نام دانشگاه فرهنگیان - ثبت نام دانشگاه تربیت معلم - ثبت نام دانشگاه امام صادق - ثبت نام دانشگاه الزهرا - ثبت نام دانشگاه امام حسین - ثبت نام دانشگاه مالک الشتر - ثبت نام دانشگاه آزاد 93 - ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی 93 - ثبت نام دانشگاه پیام نور93 - ثبت نام دانشگاه جامع علمی کاربردی 93 - ثبت نام دانشگاه فرهنگیان 93 - ثبت نام دانشگاه تربیت معلم 93 - ثبت نام دانشگاه امام صادق 93 - ثبت نام دانشگاه الزهرا 93 - ثبت نام دانشگاه امام حسین 93 - ثبت نام دانشگاه مالک الشتر 93 -ثبت نام دانشگاه آزاد 94- ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی 94 - ثبت نام دانشگاه پیام نور 94 - ثبت نام دانشگاه جامع علمی کاربردی 94 - ثبت نام دانشگاه فرهنگیان 94 - ثبت نام دانشگاه تربیت معلم 94 - ثبت نام دانشگاه امام صادق 94 - ثبت نام دانشگاه الزهرا 94 - ثبت نام دانشگاه امام حسین 94 - ثبت نام دانشگاه مالک الشتر 94 - ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد 93 - ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد 94 - ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی 93 - ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی 94 - ثبت نام بدون کنکور کاردانی به کارشناسی -ثبت نام کنکور دانشگاه سراسری 93 - ثبت نام کنکور سراسری - ثبت نام کنکور سراسری 94 - ثبت نام کنکور دانشگاه آزاد - ثبت نام کنکور دانشگاه آزاد 93 - ثبت نام کنکور دانشگاه آزاد 94 - ثبت نام کنکور کارشناسی - ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد - ثبت نام کنکور دکتری - ثبت نام کنکور دکترا - ثبت نام کاردانی - ثبت نام کاردانی بدون آزمون - ثبت نام کاردانی به کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی - ثبت نام بدون آزمون کارشناسی دانشگاه جامع علمی کاربردی - کنکور - آزمون - کنکور کاردانی - کنکور کارشناسی - کنکور کارشناسی ارشد - کنکور کارشناسی - کنکور پردیس ها - پردیس های دانشگاهی - ثبت نام پردیس های دانشگاهی - مهلت ثبت نام کنکور - تمدید مهلت ثبت نام کنکور - دانلود دفترچه کنکور - مهلت ثبت نام کنکوردانشگاه آزاد - تمدید مهلت ثبت نام کنکور دانشگاه ازاد - دانلود دفترچه کنکور دانشگاه ازاد - مهلت ثبت نام کنکور دانشگاه علمی کاربردی - تمدید مهلت ثبت نام کنکور دانشگاه علمی کاربردی - دانلود دفترچه کنکور دانشگاه علمی کاربردی - مهلت ثبت نام کنکور کارشناسی - تمدید مهلت ثبت نام کنکور کارشناسی - دانلود دفترچه کنکور کارشناسی - مهلت ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد - تمدید مهلت ثبت نام کنکور کارشناسی - دانلود دفترچه کنکور کارشناسی- مهلت ثبت نام کنکور دکتری - تمدید مهلت ثبت نام کنکور دکتری - دانلود دفترچه کنکور دکتری - مهلت ثبت نام کنکور جامع علمی کاربردی - تمدید مهلت ثبت نام کنکور جامع علمی کاربردی - دانلود دفترچه کنکور جامع علمی کاربردی - مهلت ثبت نام کنکور دانشگاه سراسری - تمدید مهلت ثبت نام کنکور دانشگاه سراسری - دانلود دفترچه کنکور دانشگاه سراسری -شهريه كارداني - شهريه كارداني به كارشناسي - شهريه كارشناسي -شهريه كارشناسي ارشد - شهريه دكتري
لینک های مرتبط
موضوعات سایت
صدای مشاور تحصیلی
مرکز مشاوره تحصیلی آموزشی و تلفنی
مشاوره تخصصی درتمامی زمینه های/ کنکورسراسری/ بدون کنکور/آزمون کارشناسی ارشد/ آزمون دکتری / تیزهوشان / نمونه دولتی / تحصیل در خارج/نظام مهندسی / دانشگاه آزاد / دانشگاه پیام نور / دانشگاه غیرانتفاعی /9099071613
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به سامانه مشاوره تحصیلی میباشد.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط شرکت طراحی پرتو
نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه
سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
سوالات کاربران