تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب
تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613
روش های اصلاح رفتار دانشآموزان
"سامانه صدای مشاور تحصیلی"
مشاوره دهنده تخصصی مقالات
برای تماس با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره 9099071613 تماس بگیرید.
تماس از 8 صبح تا 12 شب
حتی ایام تعطیل
روش های اصلاح رفتار دانشآموزان
عدّه اي از علماي تعليم و تربيت با تكيه بر علوم روان شناسي، تنبيه را روش هاي خشن و نامطلوب توصيف كرده و با توجّه به مشكلات و زيآنهاي ناشي از اين روش توصيه كردهاند تا هرگز به عنوان يك شيوهي آموزشي مورد استفاده قرار نگيرد زيرا :
1- موقّتي بودن اثر تنبيه در كاهش رفتار نامطلوب
2- ايجاد انزجار و نفرت در تنبيه شونده نسبت به تنبيه كننده
3- ايجاد روحيهي پرخاشگري در تنبيه شونده
4- كودكان را ترسو به بار مي آورد و به وسيلهي تنبيه شخصيت كودك در هم شكسته مي شود. (گنجي، 1371)
در برابر اين گروه دستهي ديگري قرار دارند كه تنبيه را براي رشد و يادگيري كودك امري واجب دانسته و آن را لازم و ضروري مي دانند. واقعيت اين است كه هر كدام از نظرات ارائه شده از سوي موافقين و مخالفين چهره اي از حقيقت را داراست و نفي و اثبات مطلق هر يك به تنهايي، مي تواند به انكار بديهيات امور ملموس بيانجامد. با اين همه، آشنايي با تعريف و مفهوم تنبيه از ديدگاه روان شناسي و علماي تعليم و تربيت، بهتر است گفته شود كه تنبيه عبارت است: از اعمال محرك آزار دهنده به دنبال يك رفتار نامطلوب براي كاهش خطرات آن رفتار. در نظام تربيتي اسلامي اصل تنبيه به معني سازندگي و هدايت كنندهي كودكان يعني دادن آگاهي هاي لازم و روشنگري و وعظ با تكيه بر فطرت است. (رضايي، 1374)
لذا با درك اين مطلب و احساس مشكل فوق الذكر، اين سؤال مطرح مي شود كه با توجّه به سفارشات ديني و نتايج تحقيقاتي علماي تعليم و تربيت و همچنين داشتن منع قانوني، چگونه است كه اين روش خشن همچنان در خانه ها و مدارس ادامه دارد. اين تحقيق در جستوجوي يافتن پاسخ معقول براي سؤال مذكور ميباشد.
بيان مسئله:
معلّم مي كوشد تا با اتخاذ روش ها و تدابير خاص معلّمي، رفتارهاي كودكان را در جهت خاص شكل دهد. براي اين منظور به اتخاذ شيوه هاي متعددي نيازمند است از جملهي اين شيوه ها ارائهي الگوي پند و موعظه، تشويق، تنبيه و غيره مي باشد. روش هاي تربيتي كه در مورد كودكان اتخاذ مي شود از اهميت خاصي برخوردارند.
روش هاي نادرست تربيتي از قبيل: توهين، سرزنش، عدم ابراز محبت و اعمال تنبيه بدني موجب عدم ارضاي نيازهاي اساسي كودك از قبيل احساس امنيت، احساس ارزشمند بودن، احساس اعتماد به نفس و احساس استقلال خواهد شد.
در مقابل، عدم ارضاي اين گونه نيازهاي اساسي، موجب عدم تعادل در وجود او شده و رشد همه جانبه، به خصوص رشد رواني و معنوي او را مختل مي كند و از او انساني با رفتارهاي نامتعادل و ناهنجار مي سازد كه هم در زندگي فردي مشكلات فراوان دارد و هم در زندگي اجتماعي ناموفّق است. چنين افرادي در جامعه دست به انواع بزهكاري ها مي زنند و علاوه بر ايجاد هزينه هاي مختلف كه صرف رسيدگي به امور آنان مي شود امنيت و آرامش و آسايش را از جامعه سلب ميكنند.
عواقب تنبيه بدني:
- كودك عادت مي كند در برابر زور و قلدري بدون چون و چرا تسليم شود و با اين منطق خو بگير كه قلدري پيروز است. (هر وقت عصباني شدي بزن و باكي نداشته باش.)
- تنبيه بدني احياناً ممكن است در كودك نسبت به اوليا و مربيان عقده ايجاد كند و در برابر آنها حالت طغيان و سركشي پيداكند.
- كودك را ترسو مي كند. به وسيلهي كتك شخصيت كودك درهم شكسته مي شود و تعادل روحي او برهم مي خورد و احتمالاً به بيماري رواني مبتلا ميگردد.
- بچّه ها را دروغگو بار مي آورد.
- بچّه ها را به حيله گري و رياكاري سوق ميدهد.
- براي بچّه ها رنج و تحقير به بار مي آورد.
- در كودك افسردگي و بيماري هاي عصبي ايجاد مي كند.
- كودك را به سمت خود آزاري مي كشاند.
- كودك را به سوي ديگر آزاري مي كشاند.
- كودك را به لجبازي وا مي دارد.
- كودك را گوشه گير مي كند.
- كودك را كند ذهن مي كند.
- كودك را بي اراده و نسبت به ديگران بي تفاوت مي كند.
- اطمينان و اعتماد به نفس را در بچّهها از بين مي برد.
- حس كنجكاوي و ابتكار عمل را در بچّه ها مي كشد.
- كودك را كينه توز مي كند.
نظر قرآن در مورد تنبيه:
«و جَزا و سيئهٌ سيئهٌ مِثلها، فَمَن عَفا و اَصلَحَ فَاَجرُهُ عَلَي الله انّهُ لايُحسِبُّ الظالمين»
«پاسخ و مجازات بدي، بدي مانند آن است. پس آنكه عفو كند و اصلاح نمايد اجر و مزد او با خداست كه او ستمكاران را دوست ندارد.»
يعني عدالت در تعاليم اسلامي اقتضا مي كند كه بايد تعدي و تجاوز را رفع كرد و جرم ها را با مجازات متناسب پاسخ داد و عفو و گذشت حالت بالاتر از عدالت است. (سورهي شورا، آيهي 40)
نظر اسلام در مورد تنبيه:
از ديدگاه اسلام تشويق مقدم بر تنبيه است و تنبيه با رعايت موازين اسلامي كار بسيار دشواري است و هر كس از عهدهي آن برنميآيد. در اسلام معمولاً از تنبيه تنها در آن هنگام كه ديگر شيوه هاي سازنده و هدايت كننده مؤثر واقع نشود و در حد ضرورت و همانند دارويي به همان ميزان مي توان بهره گرفت. (رضايي، 1374)
رسول اكرم (ص) مي فرمايد:
«كودكان را دوست بداريد و با آنها رحيم و مهربان باشيد» در جاي ديگر مي فرمايد: «نسبت به كسي كه به او تعليم مي دهيد و نسبت به كسي كه از او علم و ادب مي آموزيد. نرم و ملايم و مهربان باشيد.» (حجتي، 1373)
از آن حضرت نقل شده است: «در تعليم تربيت مدارا كنيد و سخت گيري ننماييد زيرا معلّم دانشمند بهتر از سخت گير مي باشد.»
از حضرت علي (ع) نقل شده است كه فرموده: «پند پذيري انسان به وسيلهي ادب و تربيت است چهار پايان و حيوانات هستند كه تنها با زدن تربيت مي شوند.» (شكوه يكتايي، 1372)
پيشنهادات:
- پيشنهاد ميشود: جهت پيشبرد اهداف آموزشي بايد به خانواده مخصوصاً مادران در زمينهي اصول تعليم و تربيت آموزش ويژه ارائه گردد.
- والدين و معلّمان و كساني كه به كار تعليم و تربيت كودكان مي پردازند از تنبيه به عنوان آخرين حربه استفاده كنند و در انجام تنبيه، شرايط سني، عاطفي، اجتماعي كودكان را مدّنظر قرار دهند.
- محيط مدارس با توجّه به ذوق و علاقه به همكاري و همفكري دانش آموزان طراحي شود.
- معلمان سعي كنند محيط آموزشي را طوري طراحي كنند كه كودكان احساس آرامش كرده و با همديگر همكاري و همياري نمايند و اعتماد به نفس در آنها ايجاد گردد.
- پيشنهاد آخر اينكه، والدين و معلّمان سعي كنند از تنبيه به ويژه تنبيه بدني جز در موارد استثنايي آن هم به صورت جزئي استفاده كنند تا موجب بروز اختلال رفتاري كودكان نشوند.
لینک های مرتبط
موضوعات سایت
صدای مشاور تحصیلی
مرکز مشاوره تحصیلی آموزشی و تلفنی
مشاوره تخصصی درتمامی زمینه های/ کنکورسراسری/ بدون کنکور/آزمون کارشناسی ارشد/ آزمون دکتری / تیزهوشان / نمونه دولتی / تحصیل در خارج/نظام مهندسی / دانشگاه آزاد / دانشگاه پیام نور / دانشگاه غیرانتفاعی /9099071613
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به سامانه مشاوره تحصیلی میباشد.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط شرکت طراحی پرتو
نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه
سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
سوالات کاربران