تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

معرفی رشته بازاريابي


تاریخ :    ۱۳۹۴/۱۲/۴     بازدید :    ۱۰۰۸۴

معرفی رشته بازاريابي 

 

"سامانه صدای مشاور تحصیلی"

مشاوره دهنده تخصصي معرفی رشته های علمی کاربردی

برای تماس با مشاورین ما از تلفن ثابت با شماره 9099071613  تماس حاصل فرمایید

تماس از ساعت 8 صبح تا 12 شب

حتي ايام تعطيل

 

معرفی رشته بازاريابي

 

معرفی و کاربرد رشته کاردانی حرفه ای بازاریابی

بازاریابی یا مارکتینگ (Marketing) به عنوان فرایندی مدیریتی ـ اجتماعی تعریف می شود که بوسیله آن افراد و گروه‌ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام میکنند. برای روشن شدن این تعریف باید بدواً اصطلاحات مهم نیاز، خواسته، تقاضا، کالا، مبادله، معامله و بازار را بررسی کرد.

بازاریابی: اصول بازرگانی رسمی که منشا آن از ایالات متحده امریکا است. ابتدا در آغاز قرن ۲۰ در چندین دانشگاه ایالات متحده به عنوان درس بازرگانی جداگانه ای تدریس می‌شد. اینگونه تلقی می‌شود که به عنوان اصول بازرگانی از سه مرحله ذیل عبور کرده باشد: «دوره تولید» که در آن بازاریابی تنها به واسطه محدودیت‌های تولید دچار محدودیت بود (تا دهه ۱۹۳۰)؛ «دوره فروش» که در آن بازاریابی هر آنچه شرکت تولید می‌کرد به بازار تحمیل می‌کرد (تا دهه ۱۹۵۰)؛ و «دوره مشتری» که در آن مشتری در مرکز تمام فعالیتهای بازاریابی قرار داشت. در قرن ۲۱٫ بازاریابی پا به عصر تعاملی و برهم کنشی نهاده است. تغییر بنیادی در تعریف و هدف از بازاریابی در قرن ۲۱ این است که به عنوان یک اصل بازرگانی، فراتر از صرف تسهیل – تبادلات مجاری و دادوستدهای بین تولید کننده و مشتریان گسترش یافته است. در آغاز، عمده تمرکز بازاریابی بر منافع تولید کننده بود- تحویل محصولات درست به مشتری در زمان، مکان و قیمت درست. فرض اساسی بازاریابان اولیه این بود که تولید کنندگان کنترل بازار را در اختیار دارند. مدیریت، کارکردها، نقشها و فرایندها همگی حول این مدل مدیریت بازرگانی با محوریت تولید کننده قرار داشتند. این تصور در عصر اطلاعات قرن ۲۱ دیگر معتبر نمی‌باشد. و حالا در اوایل قرن بیست و یک، بازاریابی چیست؟ یک مدل جدید موفق یا پذیرفته شده، که درمورد پویایی (و اغلب بی منطقی) بازارهای جهانی، مشتریان دمدمی مزاج و غیر قابل پیش بینی که در تحلیلهای کلاسیک نمی‌گنجد، الگوهای خرید و پیش بینی‌های بازار، افزایش خدمات نامحسوس و، بخش‌بندی و ترکیبهای جدید بازار، ورای دسته بندی‌های صنعتی و قدیمی، افزایش قدرت مشتریان، و ابزار و تکنیک‌های جدید بازاریابی تعاملی به کار گرفته شود، هنوز در مقیاس وسیع وجود ندارد و یا هنوز در سازمانها و فرایندهای بازاریابی شرکتها از آن تعبیری نشده است. تعاریف متعدد و اظهارنظرهای معتبر و فراگیر در مورد ماهیت بازاریابی وجود دارد (در گردآوری این فرهنگ حداقل به ۵۰ مورد از آنها برخورده‌ام) که هنوز ارزش افزودن به مجموعه اطلاعات آکادمیک ندارند. با این همه، توجه به تفسیرهای مختلف از فعالیت بازاریابی و کارکردها و مهارت‌های متشکل آن می‌تواند ارزشمند باشد. در قرن ۲۱ بازارها پیچیده‌تر و جهانی‌تر شده‌اند و بنابراین بازاریابی هم به عنوان یک اصل حرفه‌ای دچار چنین تحولاتی گشت که به عنوان یک حرفه جدیدتر، فاقد شفافیت جهانی، دسته بندی و شرح نقشها و وظایف است. شرکتها و سازمانهای گوناگون هر یک مایلند براساس سبک حوزه تعریفی از بازاریابی ارائه دهند. بعضی شرکتها همچنان بازاریابی را با فروش اشتباه می‌گیرند؛ بعضی از آنها حتی بازاریابی را به عنوان زیر مجموعه ای از فروش می دانند. سایرین فروش را زیر مجموعه ای از بازاریابی تلقی می کنند (که این مورد صحیح تر می باشد). تعداد معدودی با واقع بینی بیشتر، فروش و بازاریابی را به مثابه اصول مدیریتی مجزا می‌دانند. در بعضی کشورها مانند ایالات متحده آمریکا، تخصص بازاریابی و ارتباطات را از یکدیگر جدا می‌کنند: روابط عمومی، نوشتن متن سخنرانی و ارتباطات داخلی اغلب از بازاریابی که بیشتر تمرکز آن بر ارائه مستقیم محصولات و خدمات به مشتریان است جدا می شود. شرکتهای دیگر راهبردی تلفیقی اتخاذ می‌کنند که در آن تمام ارتباطات، فروش و بازاریابی مستقیم و غیر مستقیم به طور همه جانبه و کلی مدیریت می‌شوند. استدلال محکم دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه بازاریابی نقش همه افراد است و فقط به عهده بخش بازاریابی نیست (دیوید پاکارد از پایه گذاران Hewlett- Packard  می گوید: «اهمیت بازاریابی بسیار بیشتر از آن است که تنها به بخش بازاریابی واگذار شود»). یک دیدگاه مدرن حاکی از این است که افرادی که عنوان مدیران بازاریابی را برخود دارند، در واقع مشاوران و اتئلاف دهندگان متخصصی هستند که محرک و الهام بخش کل سازمان به سوی چارچوب ذهنی، راهبرد و شیوه عملکرد بازار محور یا مشتری محور می‌باشند. این افراد تخصص خود را در برخی جوانب بازاریابی به کار می‌بندند. بازاریابی به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول (کالاها یا خدمات) و مشتری گفته می‌شود. بازاریابی گاهی اوقات به هنر فروش نیز معروف است. ولی فروش یکی از توابع کوچک بازاریابی به حساب می‌آید.. تعریف لغت نامه‌ای بازاریابی عبارت است از«فراهم کردن کالاها یا خدمات برای برآورده ساختن نیازهای مصرف کنندگان.»به بیان دیگر، بازاریابی شامل درک خواسته‌های مشتری و تطابق محصولات شرکت، برای برآورده ساختن آن نیازها و در برگیرنده فرایند سودآوری برای شرکت است. بازاریابی موفق مستلزم برخورداری از محصول مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب است و اطمینان از اینکه مشتری از وجود محصول مطلع است، از این رو موجب سفارش‌های آینده می‌شود. بازاریابی، فرایندی است که بین تواناییهای شرکت و نیازهای مشتریان تعادل ایجاد می‌کند. سرجیو زیمن در کتاب خود پایان عصر بازاریابی سنتی خود بازاریابی را اینچنین تعریف می‌کند:بازاریابی درباره داشتن برنامه‌ها و ترویج‌ها و تبلیغات و هزاران چیز دیگری است که در متقاعد کردن مردم به خرید یک محصول، موثر واقع شوند. در مورد رستوران‌های غذای سرپایی، بازاریابی گاززدن‌ها و هرت کشیدن‌ها. در مورد خطوط هوایی، بازاریابی یعنی نشستن آدم‌ها روی صندلی‌ها. بحث بازاریابی درباره منفعت و نتایج است. بازاریابی یک فعالیت راهبردی و راه و روشی است متمرکز بر فرجام اقدامات مربوط به جذب مصرف کننده بیشتر، برای خرید محصول شما در دفعات بیشتر به نحوی که شرکت شما پول بیشتری به دست آورد. هر جا و هر گاه چهار اصل نیاز، نیازمند، عوامل رفع نیاز و داد و ستد وجود داشته باشد، در آنجا بازار و بازاریابی حاکم است. بازاریابی با ارزیابی نیازی که محصولات و خدمات به آن پاسخ می دهند، شروع می شود. به طور منطقی، شناسایی و انتخاب برخی نیازها نشانه بی توجهی به دیگر نیازهاست.

هدف از برگزاری این دوره ارتقاء دانش و مهارت فعالان عرصه اقتصادی، بویژه صاحبان بنگاه های صنفی از یک سو، و تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه بازاریابی و فروش، از سوی دیگر است. در این دوره دانشجویان ضمن آشنایی با مبانی نظری و اصول و مفاهیم بازاریابی، با کاربرد الگوها و فنون مربوط به بازاریابی و توسعه بازار آشنا می شوند.

ضرورت و اهمیت رشته:

توسعه فعالیت یک بنگاه اقتصادی مستلزم شناخت بازار، شناخت مشتری، شناخت رقبا و تحلیل صحیح موقعیت خود در بازار است. این مفاهیم عموما در حیطه تخصص بازاریابی است، نگاه کلی به وضعیت و جایگاه بازار یابی در اقتصاد ایران نشان می دهد علی رغم رواج نسبی فرهنگ کسب و کار و مشتری مداری، به دلیل عدم وجود نیروی انسانی متخصص، بازاریابی علمی فاقد جایگاه مناسبی است و لذا به نظر می رسد در شرایط کنونی که توسعه بخش غیر دولتی در صدر سیاست های اقتصادی کشور قرار گرفته است، تربیت نیروی متخصص بازاریاب می تواند کمک موثری در ایجاد ظرفیت های لازم در بخش خصوصی و رونق اقتصادی کشور باشد.

نقش و توانایی فارغ التحصیلان:

  1. توانایی برقراری ارتباط مفید و موثر با مشتریان، تامین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و گروههای ذی نفع
  2. توانایی شناسایی مزیتها، ضعفها، و ویژگیهای واحد صنفی خود و رقبا و آشنایی با فرصتها و تهدیدهای محیطی
  3. شناخت راههای ارتقای ایده پردازی جهت طراحی و توسعه کالاها و خدمات جدید
  4. توانایی انتخاب ابزارها و روشهای تبلیغاتی متناسب با شرایط بازارهای هدف
  5. توانایی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مناسب در بازاریابی
  6. شناخت زنجیره تامین و مدیریت آن
  7. پیش فعالی و توانمندی ارائه محصول به بازار قبل از رقبا
  8. گزارش نویسی و مستندسازی
  9. ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیتها (presentation)
  10. انجام کار گروهی
  11. طبقه بندی و پردازش اطلاعات
  12. بهره گیری از رایانه
  13. برقراری ارتباط موثر در محیط کار
  14. سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
  15. خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
  16. ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
  17. رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی
  18. اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
  19. تفکر نقادانه و اقتضایی
  20. خلاقیت و نوآوری

مشاغل قابل احراز:

  1. سرپرست بازاریابی
  2. بازاریاب کالا و خدمات
  3. سرپرست فروش
  4. متصدی فروش
  5. متصدی خدمات مشتری
  6. فروشنده حرفه ای  واحد های صنفی
  7. فعالیت در موسسات بازاریابی

ضوابط و شرایط ورودی ها:

مطابق قوانین و مقررات دانشگاه جامع علمی و کاربردی، دارندگان مدرک دیپلم کلیه رشته های هنرستانی و دبیرستانی می توانند جهت مقطع کاردانی این رشته ثبت نام نمایند، ولی پذیرفته شدگان رشته های غیر مرتبط می بایست یک سری دروس جبرانی را در ابتدا به همراه سایر دروس مربوطه اخذ نمایند. طبیعتاً دارا بودن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی الزامی بوده و دارندگان تجربه مرتبط در این رشته موفقتر از سایرین خواهند بود.

طول دوره و شکل نظام مهارتی:

حداقل طول دوره در این مجموعه دو سال است و برنامه های درسی آن برای چهار نیمسال برنامه ریزی شده است. طول هر نیمسال ۱۶ هفته آموزش کامل است. زمان هر واحد تئوری ۱۶ ساعت، آزمایشگاهی ۳۲ ساعت و کارگاهی ۴۸ ساعت می باشد.

 

 

 لینک های مرتبط

 


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 9 و 3
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه