تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب
تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613
معرفی رشته معماری گرایش طراحی محیط بیرونی
"سامانه صدای مشاور تحصیلی"
مشاوره دهنده تخصصي معرفی رشته های علمی کاربردی
برای تماس با مشاورین ما از تلفن ثابت با شماره 9099071613 تماس حاصل فرمایید
تماس از ساعت 8 صبح تا 12 شب
حتي ايام تعطيل
معرفی رشته معماری گرایش طراحی محیط بیرونی
مقدمه:
انسان در روند حیات اجتماعی خویش، نیاز خود را در ابزار و عملکرد آن معطوف نموده، تا عصر حاضر که انسان، چه در درون فضاهای کالبدی و چه در برون فضاهای آزاد، نقش اساسی خود را ایفا مینماید. انسان بدون چنین گرایشی مفهوم تمدن و فرهنگ را گم میکند.
در عصری که کلیه علوم و فنون طی تکامل خویش به تفکیک رشتهها و حتی زیرپایهها و مویرگهای تخصصی را نموده، تعاریف و مشخصات ویژه هریک را به جامعه بشری عرضه داشته است. انسان بر روی ماوای فیزیکی خود و درون کالبد زیستی نیاز به انتظام و بهرهبری هرچه بیشتر فضاهای محیطی دارد.
با این نگرش، نیاز واقعی و پایگاه علمی، هنری و انسانی رشته معماری بیرونی در فرهنگ امروزی جامعه کاملا محسوس میباشد. در این قرن که حرمت و کرامت انسان شرط انتظام علمی و مذهبی هر جامعه است، لذا جامعه میتواند برحسب آگاهی و تکامل خویش موجبات رفاه و آسایش برای همگان فراهم سازد و انتظام تربیت آن را بر عهده گیرد. با توجه به مراتب فوق وجود دانشگاه برای آموزش معماری بیرونی از اخص نیاز جامعه میباشد.
تعریف و هدف:
دوره کارشناسی حرفهای معماری- طراحی محیط بیرونی یکی از دورههای آموزش عالی و هدف آن تربیت افرادی است که بتوانند فاصله تخصصی بین معمار و سطوح پایین تخصصی را در کارهای اجرایی معماری پرنماید و در زمینه طراحی به عنوان کارشناس معماری بیرونی همکاری نمایند. اگر معماری راحتسازی فضای زیستی انسانهاست، معماری اخص موضوع است. باید بپذیریم که معماری قادر به پوشش تمام شقوق تخصصی خود نیست و آنچنان که در تمام جوامع پیشرفته تحت عنوان کارآییها و یا گرایشهای مختلف مطرح است در ایران هم با توجه به توسعه علمی چارهای جز قبول حقایق و اجرای آن نداریم. با نظری اجمالی به دروس تفضیلی این رشته حداقل توانایی که بر آنان میتوان قایل شد به قرار زیر است:
الف) انتظام هنری پوستههای درون زیست کالبدی مانند:
(منازل، مساجد، فروشگاهها، هتلها، فضاهای مذهبی، بیمارستانها، فرودگاهها و ….)
ب) انتظام هنری با سازههای سبک در کاربردهای زیستی مانند:
(بناها با سازههای سبک، پارکها، نمایشگاهها، یادبودها و …)
از نقطه نظر هویت ملی معماری، اقل موضوع این که اگر در گذشته مسجدی یا بنایی احداث میگردید گچبرها،مقرنس کارها، معرق کارها و …. به همراه معمار و هنرمندان دیگر شقوق معماری بنا را به این پایه که هست رسانیدهاند و اگر کلیت یک بنا را یک اثر معماری بنامیم، انتظام هنری پوستههای درون کالبدی آن بنا، به مراتب سهم بیشتری از انتظام پوستهای آن بنا را داشته و در حال حاضر هم در ساختمانهای امروزی دارد، به عنوان مثال در یک هتل انتظام هنری کالبدی مانند (ورودیها فضاهای انتظار، اطلاعات، سالن اجتماعات، سالن ناهارخوری، راهروها، اتاقها و سرویسها، نماهای داخلی و خارجی، نورها، رنگها، کفها، انتخاب مصالح و … ) به مراتب هزینهدارتر و زمانبرتر از طرح کالبدی آن هتل را دارد که قسمت نخست از وظایف و مسئوولیتهای معماران میباشد. اگر مبانی ارزشی معماری یا انتظام عملکردی را بیشتر از دیگر شقوق فعلی گروه معماران در جهان بدانیم به نظر میرسد که ریشههای انتظامی عملکرد شکلپذیری را باید از معماری داخلی جهت رسیدن به فرمهای عملکردی معماری دانست.
دورههای آموزشی کارشناسی حرفهای رشته معماری یکی از دورههای آموزش عالی است که هدف از برگزاری آن تربیت نیروهای متخصص و آشنا به مبانی علمی معماری است. این علم شناخت خصیصههای عملکردی و تاثیر ابراز به انسان است که بخشی از آن در قالب سرفصلهای هنری مانند نقاشی، مجسمهسازی و … ( و آنچه با حجم و رنگ سر و کار دارد) شکل گرفته است. در این رابطه نظم و عملکرد آن در طبیعت و حیات انسان که در سنت، بحث تربیت است، مبین ایجاد فضاهای معماری و هویت قومی است و هم از این روست که این نظم صرفه جویی در فضاها و بالطبع در اقتصاد، چه در کوتاه مدت و چه در درازمدت، را نتیجه میدهد لازم به یادآوری و تاکید است که بخش سرمایهگذاری کیفی آن فارغ از اعداد اقتصادی است. زیرا آن چه که برای جامعه ما تربیت آن هزینه میکنیم. در ابعاد علمی مختلف حاصل به داشتن یک فرهنگ با تعریف معین برای احراز هویت ملی است و از این رو حراست هویت در این علم تجسد مییابد که حفظ آن در ابعاد ملی جزو وظیفه تلقی میگردد.
ضرورت و اهمیت:
وجود افرادی که بتوانند طرحهای معماری بیرونی را در زمینههای ارایه و ترسیم و رساندن یک طرح اولیه معمار طراح به فاز ۱ و ۲ (ترسیم نقشههای معماری و اجرایی) یاری نمایند و در انجام کار در تمامی زمینههای کیفی و کمی مرتبط بین معمار و افراد کم تخصص و یا بیتخصص همکاری داشته باشد، ضرورت و اهمیت این دوره کاملا مشخص و محرز میباشد.
با توجه به موارد فوق مفاهیم زیبایی و هنری در جامعه که عنوان قومی را همراه دارد. در نظم و ترتیبی بر اساس مبانی ارزشی و تعریفی برای تربیت جوانان خواهد بود که شخصیت هنری را در معماری، شهرسازی و دیگر شقوق ابزاری خودمان خواهیم یافت، که امروزه از آن فارغ هستیم، اگر نکتهسنجی کنیم فضاهای تجمعی ما اعم از مذهبی و غیرمذهبی، خود زمانی هویت شاخص جهانی داشته و پیشتاز بوده که هم اکنون کمتر اثری از گذشته توانمند در آن میتوانیم بیابیم. تربیت به مفهوم انتقال علمی ارزشها از مرد عالم به طالب است و معماری داخلی هم تابع همین قانون میباشد و لذا وجود مراکز عالی لازم و کارآمد خواهد بود و به همین روش نیاز به ایجاد بخش تحقیق و تتبع و اجتهاد در آن الزامی است و در بیان روز ترتیب در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکترا میباشد تا بدین نسق روند حیات فرهنگی و هنری در جامعه خاص این قوم برگزار گردد.
قابلیتها و مهارتهای مشترک فارغالتحصیلان:
قابلیتها و توانمندیهای فنی فارغالتحصیلان:
مشاغل قابل احراز:
لینک های مرتبط
لینک های مرتبط
موضوعات سایت
صدای مشاور تحصیلی
مرکز مشاوره تحصیلی آموزشی و تلفنی
مشاوره تخصصی درتمامی زمینه های/ کنکورسراسری/ بدون کنکور/آزمون کارشناسی ارشد/ آزمون دکتری / تیزهوشان / نمونه دولتی / تحصیل در خارج/نظام مهندسی / دانشگاه آزاد / دانشگاه پیام نور / دانشگاه غیرانتفاعی /9099071613
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به سامانه مشاوره تحصیلی میباشد.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط شرکت طراحی پرتو
نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه
سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
سوالات کاربران