تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب
تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613
روش های انتخاب رشته تحصيلي از نظر دانشجويان كارشناسي ارشد دانشگاههاي علوم پزشكي (ايران , تهران , شهيد بهشتي)
-----------------------
"سامانه صدای مشاور تحصیلی"
مشاوره دهنده کارشناسی ارشد و انتخاب رشته
برای تماس با مشاورین ما از تلفن ثابت با شماره 9099071613 تماس حاصل فرمایید
تماس از 8 صبح تا 12 شب
حتی ایام تعطیل
----------------------------------
روش های انتخاب رشته تحصيلي از نظر دانشجويان كارشناسي ارشد دانشگاههاي علوم پزشكي (ايران , تهران , شهيد بهشتي)
مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد کنکور سراسری
-----------------------------------------
نويسنده (گان) : رابعه حاجبي، كارشناس ارشد كتابداري و اطلاع رساني پزشكي
مقدمه
توجه به شرايط اشتغال و آماده كردن افراد جامعه براي احراز مشاغل متعدد امري لازم و غير قابل اجتناب است . اگر تحصيلات و دوره هاي آموزشي به آينده فرد كمك ننمايد جز صرف وقت و بودجه نتيجه اي از تحصيلات حاصل نخواهد شد. تاريخچه توسعه و تحول جوامع نشان مي دهد كه نيروي انساني ماهر و تعليم يافته در پيشرفت جامعه تاثير انكار ناپذيري داشته است. هر فردي سعي دارد در رشته اي تحصيل كند كه علاوه بر تامين نيازهاي مادي از نظر رواني نيز او را ارضا كند و علاقه نقش كليدي را در رشد هر فرد در زمينه هاي علمي فراهم مي نمايد. دانشجو بايستي قبل از ورود به رشته
تحصيلي از كم و كيف آموزش و تعليم و تربيت و كارهاي عملي و تئوري آن اطلاع داشته باشد. او بايد بداندوضعيت حال و آينده رشته انتخابي وي چگونه است.رشته تحصيلي دانشجو بايد با خصوصيات شخصيتي اخلاقي وي سازگار باشد تا دچار اختلال نشود و فردي موفق شود.اين بررسي به منظور اطلاع از موقعيت رشته تجصيلي خصوصا ميزان علاقه و رضايت از رشته تحصيلي و چگونگي آزمونها در ميان دانشجويان كارشناسي ارشد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي انجام گرفته است،
روش:
اين تحقيق به روش توصيفي است نظر خواهي درمورد انتخاب رشته تجصيلي از بين 100نفر از دانشجويان كارشناسي ارشد رشته هاي : پرستاري، مامايي، آناتومي ، فيزيولوژي ،علوم تغذيه،
مدارك پزشكي، بيوشيمي ، انگل شناسي ، ايمونولوژي ، صنايع غذايي , ميكروب شناسي،
آمار زيستي كتابداري و اطلاع رساني پزشكي در سال 1380 از طريق پرسشنامه به صورت اتفاقي
انجام شده است .
14شاخص به شرح زير مورد بررسي قرار گرفت.
1-انگيزه ادامه تحصيل و ورود به دانشگاه
2- علاقه به رشته تحصيلي
3-مشورت در مورد انتخاب رشته تحصيلي
4-ميزان رضايت از انتخاب رشته تحصيلي
5- ميزان رضايت از مقطع تحصيلي
6-شيوه جاري گزينش براي انتخاب رشته تحصيلي
7-نظر كلي در مورد امتحان كنكور سراسري
8-هماهنگي سوءالات امتحاني كارشناسي ارشد با محتواي دروس دوره كارشناسي
9- ميزان رضايت از سوالات زبان انگليسي
10-ارتباط مواد امتحاني با رشته انتخابي
1
11-چگونگي ضرايب مواد امتحاني
12-وضعيت سهميه هاي در نظر گرفته شده براي داوطلبان شركت در آزمون
13- تعداد سوالات امتحاني
14-چگونگي برگزاري آزمون از لحاظ متمركز ،غير متمركز و نيمه متمركز بودن
يافته ها:
51% از افراد علاقه به تحصيل و كسب علم را مهمترين انگيزه ورود به دانشگاه مي دانند 32% خدمت به جامعه و انجام وظيفه را عامل مهم ادامه تحصيل قلمداد كرده اند از بقيه پاسخ دهندگان 12% موفقيت شغلي و فقط 2% كسب عنوان ذكر كرده اند.
40% علاقه زيادي به رشته تحصيلي خود دارند.41% بطور متوسط 10% به مقدار كم و 9% علاقه اي به رشته تحصيلي خود نداشته اند.
در مودر انتخاب رشته 38% با افراد مطلع مشورت كرده اند. 29% مشورت را جدي تلقي نكرده اندو براي 7% امكان مشورت وجود نداشته و عدم آگاهي از اهميت مشورت 7% بوده است
از ميان پاسخ دهندگان 30%از انتخاب رشته تحصيلي خود رضايت دارند.40% تا حدودي راضي هستند21% رضايت كمي دارند و 6% ناراضي هستند
60% از افراد مقطع تحصيلي دكترا را ترجيح مي دهند 10% از مقطع كارشناسي رضايت دارند 25%كارشناسي ارشدو فقط 2%از كارداني راضي هستند.
10% جواب داده اند بهترين شيوه گزينش براي انتخاب رشته تحصيلي همين روش جاري است
55% انتخاب رشته تحصيلي را با اين شيوه تا حدودي مناسب تشخيص داده اند21% ذكر كرده اند
اين شيوه باعث سلب انتخاب رشته مورد علاقه مي شود.11% معتقدند اين شيوه به هيچ وجه مطلوب نيست.
از ديدگاه 18% كنكور سراسري مناسبترين روش گزينش دانشجو است 22% شيوه فعلي را به شرط محدود شدن تعداد رشته هاي انتخابي هر داوطلب شيوه مناسبي دانسته اند22% معتقدند چنانچه كنكور سراسري در يك مرحله برگزار شود مناسبتر است.و به نظر 25% امتحان كنكور سراسري شيوه مناسبي نيست و به تجديد نظر اساسي نياز دارد.
15% سوالات آزمون كارشناسي ارشد را كاملا هماهنگ با محتواي دروس دوره كارشناسي 55% در حد قابل قبول 17% به مقدار كم و 4% ناهماهنگ مي دانند
از نظر 5% سوالات زبان با رشته انتخابي كاملا هماهنگي دارد55% در حد قابل قبول 21% به مقدار كم و 2% غير مرتبط مي دانند.
30% مواد امتحاني را با رشته انتخابي كاملا مرتبط 45% در حد قابل قبول و 8% به مقدار كم و 2% غير مرتبط مي دانند.
23% ضرايب مواد امتحاني را كاملا مناسب 50% در حد قابل قبول 8% به مقدار كم و 3% نامناسب تشخيص داده اند.
از ديدگاه 6% وضعيت سهميه ها كاملا مناسب 23% در حد قابل قبول 23% به مقدار كم و 30% نامناسب است
2
از نظر 25% برگزاري آزمون بصورت متمركزتوسط وزارت بهداشت 11% بصورت غير متمركز توسط
دانشگاهها ي پذيرنده دانشجو و به عقيده 18 % آزمون بصورت نيمه متمركز مناسبتر است.از نظر اكثريت اين موضوع نامشخص است و نياز به بررسي دارد
بحث و نتيجه گيري:
تحقيق حاضر از ديدگاه دانشجويان كارشناسي ارشد نشان مي دهد كه در مورد شاخص هاي
مورد بررسي علاقه به رشته تحصيلي كمتر از حد مطلوب و مورد انتظار جريان دارد.يكي از نقاط
ضعف بدست آمده در بررسي حاضر جدي تلقي نكردن مشورت در انتخاب رشته تحصيلي است از جمله مسائل قابل تاكيد ديگر در اين تحقيق عدم رضايت كافي از رشته و مقطع تحصيلي است.در همين رابطه ميزان نارضايتي از نحوه برگزاري امتحانات و كنكور سراسري نيز مشخص شده است.
مطلب قابل بحث ديگر نارضايتي از وضعيت سهميه هاي در نظر گرفته شده براي داوطلبان شركت در آزمون مي باشد.
پژوهشي كه در ميان دانشجويان كارشناسي كتابداري و اطلاع رساني انجام گرفته حاكي از اين است كه 50% پسران و 40% دختران اصلا به رشته تحصيلي خود علاقه نداشته اند(4).
نتايج تحقيقات نشان داده است ميان رضايت شغلي و رشته تحصيلي 95% رابطه معنا دار مشاهده
مي شود(1) و همچنين بين ميزان تجصيلات و رضايت شغلي همبستگي مثبت وجود دارد.(2)
سطح رضايت شغلي در كشورهاي در حال توسعه از كشورهاي توسعه يافته پايين تر است دلائل عمده اين امر عدم نياز به اطلاعات و ارزش اساسي دادن به اطلاع رساني است.ضروري است سياست ملي و معيارهاي مربوط به آن تهيه شود.(3)
ضعف برنامه هاي آموزشي منجر به ايجاد اشكالات ناشي از عدم شناخت و انتخاب صحيح داوطلب در هنگام انتخاب رشته عدم علاقه مندي و احساس رضايت از رشته و عوارض ناشي از آن مي شود
لذا تجديد نظر در نظام آموزشي و سيستم گزينش دانشجو ضروري به نظر مي رسد. بايد روش هايي اتخاذ گردد تا داوطلب قبل از انتخاب رشته تحصيلي بتواند آگاهي لازم را در زمينه رشته مورد علاقه خود كسب كند.
دست يابي به انواع مختلف آموزش و مشاغل حرفه اي بايد بر پايه دانش تواناييها و شايستگي هاي افراد باشد و نبايد نتيجه طبقه بندي معلومات بدست آمده در مدرسه و ميزان تجربه اي باشد كه از طريق حرفه يا مطالعات شخصي حاصل گرديده است.
تا كنون دگرگونيهاي اساسي در شيوه هاي سنتي انتخاب نظارت بر معلومات و انطباق آن با درجات تحصيلي صورت گرفته است اما هنوز هم براي ارتقا از دوره اي به دوره ديگر بايد از موانع بسيار گذشت و از مجاري از پيش ايجاد شده عبور نمود به هر حال برخي از عناصر مانند هدف ،سن ، محتواي برنامه درسي و روشهاي تدريس ايجاب مي كند كه فرايند انتخاب ارزشيابي و راهنمايي دانشجويان دگرگون گردد. آموزش مداوم بايد بر پايه ارزش رقابت واقعي ، كوشش ،توانايي ، استعداد و انگيزه به جاي نمره طبقه بندي با كلاس و فهرست گواهينامه ها تاكيد ورزد.
امتحانات اصولا بايد مهارتهاي دانشجويان را كه در شرايط متفاوتي به وسيله افرادي با منشاء متفاوت بدست آمده اند مقايسه كند يعني نه پايان كار بلكه آغاز آن را معين ساخته و دانشجويان را به سوي رشته مورد علاقه ياري دهد بطوريكه خود موثر بودن روشهاي تحصيلي خويش را ارزيابي كنند.
3
منابع
1- باقري فاطمه. بررسي ميزان رضايت شغلي كتابداران كتابخانه هاي تخصصي و دانشگاهي شهرستان كرج. پايان نامه كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع رساني . دانشگاه تهران .دانشگده روانشناسي و علوم تربيتي . 1378
2- دري منش مهناز. بررسي ميزان رضايت شغلي كتابداران كتابخانه هاي تخصصي شهر تهران . پايان نامه كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه تهران . دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي. 1374
3- كايا ابرو .رضايت شغلي كتابداران كشورهاي در حال توسعه . ترجمه اسدا…آزاد. ايفلا 95
4- مشهدي تفرشي شكوه بررسي عوامل مرتبط با انتخاب رشته تحصيلي در ميان دانشجويان مقطع كارشناسي كتابداري . پايان نامه فوق ليسانس . دانشگاه علوم پزشكي ايران . 1372
لینک های مرتبط
موضوعات سایت
صدای مشاور تحصیلی
مرکز مشاوره تحصیلی آموزشی و تلفنی
مشاوره تخصصی درتمامی زمینه های/ کنکورسراسری/ بدون کنکور/آزمون کارشناسی ارشد/ آزمون دکتری / تیزهوشان / نمونه دولتی / تحصیل در خارج/نظام مهندسی / دانشگاه آزاد / دانشگاه پیام نور / دانشگاه غیرانتفاعی /9099071613
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به سامانه مشاوره تحصیلی میباشد.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط شرکت طراحی پرتو
نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه
سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
سوالات کاربران