تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب
تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613
سامانه صدای مشاور:گام اول: تعيين هدفهاي تحصيلي شغلي -[كه]پيش نياز [اين قسمت]شناخت خود و ابعاد آن است شامل(1- استعداد و مهارتها 2-علائق3- ويژگيهاي شخصيتي4-ارزشها 5-امكانات و محدوديت هاي خود)
گام دوم :شناسايي راههاي رسيدن به هدفهاي تحصيلي –شغلي[كه] پيش نياز ا[اين قسمت]شناخت فرصت ها و امكانات تحصيلي شغلي موجود در جامعه و مقايسه آنها با يكديگر از ابعاد مختلف شامل (1- شناسايي شاخه ها ، زمينه ها و رشته هاي تحصيلي مرتبط با شاخه ها 2- آشنايي با اهداف شاخه هاي تحصيلي 3-آشنايي با ضوابط ورود به هر يك از شاخه ها و رشته ها 4- آشنايي با نحوه ادامه تحصيل در هر يك از شاخه ها 5- شناخت رشته هاي دانشگاهي مرتبط با رشته هاي دبيرستاني 6-شناخت و آشنايي با مشاغل مرتبط با رشته هاي دبيرستاني و دانشگاهي 7-چشم انداز آينده رشته ها –توجهبه بازار كار ،نيازهاي جامعه و رابطه بين عرضه و تقاضا-8- آشنايي با مسئوليت ها و وظايف مشاغل مختلف و توانائيهاي ضروري و مورد نياز مشاغل و رشته هاي مختلف 9- آشنايي با نقش شغل در زندگي فردي و اجتماعي)
گام سوم : تصميم گيري و انتخاب رشته تحصيلي شغلي "5
توجّه به اهداف هدايت نامه تحصيلي و مسائل علمي در انتخاب رشته مارا متوجّه اين نكته ميكند كه هدايت نامه تحصيلي بايد يك مساله كاملاٌعلمي و مطابق با علوم روز باشد و به همين علّت بايد تحولاتِ در آن صورت بپذيرد ،در حالي كه مشاهده مِيشود در مدت 17 سال بوجود آمدن اين شيوه نامه تحولاتي مطابق علم روز پيدا نكردهاست.
سوالي كه مطرح ميشود اين است كه آيا شيوه نامه هدايت تحصيلي قادر به پاسخگويي به مسائل مطرح شده فوق است؟آنچه كه مسلم است به نظر ميرسد نواقص زيادي است كه در شيوه نامه هدايت تحصيلي وجود دارد و آنچه مسلم تر است اين است كه فقط وجود يك شيوه نامه خوب براي هدايت دانشآموزان كفايت نميكند و براي هدايت خوب دانشآموزان عوامل مختلفي بايد همكاري كنند تا اين مهم به نتيجه مطلوب برسد. امّا هدف ما در اين مقاله بر رسي فقط شيوه نامه هدايت تحصيلي است و براي يك اجر اي خوب به مطالعات دقيق و كاملي نياز است.
متاسفانه در جلساتي كه مخصوص مشاوران تشكيل مي شود ،و يا در كلاسهاي ضمن خدمت كه براي مشاوران برنامه ريزي ميگردد بيشترين فعاليت و مطالعات مشاوران روي مسائل مرضي و مشكلات رواني كه تعداد آن نيز در مدارس معدود است متمركز ميشود .صورتيكه بيشتدين زمان كاري يك مشاور در مدارس صرف هدايت تحصيلي و مطالعات مربوط به آن مي شود تا آنها بتئانند دانشآموزان را با شناسايي و مطالعات علمي به رشته اي مساعد با وضعيت فردي دانش آموز هدايت كنند،ولي عملاٌ مشاهده ميشود كه چنين كاري به نحو مطلوب انجام نميپذيرد .
اشكال درچيست ؟متاسفانه تهيه كنندگان شيوه نامه هدايت تحصيلي شناخت عميقي نسبت به رشته هاي فني وحرفه اي و كار دانش نداشتهاندو به همين علت مشاهده مي شود كه در هدايت نامه تحصيلي كه براي دانشآموزان تهيه ميشود رويكرد هدايت نامه يك رويكرد به رشته هاي نظري است.
بهتر است چند نمونه از هدايت نامه هاي تحصيلي دانشآموزان سال دوم دبيرستا ن كه به رشته رياضي هدايت شده واين رشته را انتخاب كردهاند و اكنون در سال دوم رياضي مشغول تحصيل هستند را مورد مطالعه قرار دهيم:
در زير جدول هاي هدايت نامه تحصيلي آن قسمتي كه دانشآموزان به رشته ها وشاخه هاي مختلف تحصيلي هدايت مي شوند به ترتيب اولويت چنين نوشته شدهاست :
"دانشآموز عزيز با توجه به سوابق تحصيلي و مطالعات انجام شده پيشنهاد مي شود در يكي از شاخه ها يا رشته هاي آموزش متوسطه با در نظر گرفتن اولويت هاي زير به تحصيل خود ادامه دهيد."
رزرو انتخاب رشته حضوری : 02144054545
gh
لینک های مرتبط
موضوعات سایت
صدای مشاور تحصیلی
مرکز مشاوره تحصیلی آموزشی و تلفنی
مشاوره تخصصی درتمامی زمینه های/ کنکورسراسری/ بدون کنکور/آزمون کارشناسی ارشد/ آزمون دکتری / تیزهوشان / نمونه دولتی / تحصیل در خارج/نظام مهندسی / دانشگاه آزاد / دانشگاه پیام نور / دانشگاه غیرانتفاعی /9099071613
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به سامانه مشاوره تحصیلی میباشد.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط شرکت طراحی پرتو
نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه
سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
سوالات کاربران