تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

چگونه برای درس خواندن کنکور95 برنامه ریزی کنیم ؟


تاریخ :    ۱۳۹۵/۹/۹     بازدید :    ۳۹۸۳

چگونه برای درس خواندن کنکور95 برنامه ریزی کنیم ؟

--------------------

"سامانه صدای مشاور تحصیلی"

 مشاوره دهنده تخصصی برنامه ریزی کنکور 

برای تماس با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره  9099071613  تماس بگیرید.

تماس از 8 صبح تا 12 شب

حتی ایام تعطیل

.........................................................

چگونه برای درس خواندن کنکور95 برنامه ریزی کنیم ؟

برنامه ریزی درسی :
همیشه وقتی به بچه ها می گوئیم درس بخوانید یا خودشان تصمیم به درس خواندن می گیرند ، اولین چیزی که به ذهن می رسد ، برنامه ریزی درسی می باشد .
اما چطور برای درس خواندن برنامه ریزی کنیم ؟
آیا اصلاً نیازی هست که برنامه ریزی کنیم ؟
برای این که برنامه ی خوبی داشته باشیم چه چیزهایی را در نظر بگیریم ؟
بیشتر بچه ها هنگامی که تصمیم به شروع مطالعه می نمایندبرای خود یک برنامه درسی می نویسند تا مطابق آن حرکت کنند اما اغلب این برنامه فقط روی کاغذ می ماند و اجرا نمی شود چون برنامه واقعی و منطبق با توانایی و شرایط نیست و فقط ایده آل ها در نظر گرفته شده است.
برنامه ریزی صحیح یعنی حداکثر استفاده از وقت وامکانات موجود .
در این مورد هر کدام از اطرافیان شما توصیه ای خواهند کرد ، اما فقط برنامه هایی قابل اجرا می باشند که از افراد مطلع و خبره این کار دریافت شده باشد ومطابق شرایط روحی و جسمی شما باشد.
چیزی که کاملاً مشخص است ، این واقعیت می باشد که اگر برنامه نداشته باشیم وقت خود را تلف خواهیم کرد . خیلی ها فکر می کنند داشتن برنامه باعث می شود که لذت های زندگی محدود شود ویا به عبارتی دست وپای ما برای انجام آزادانه کارها بسته شود و عده ای که عمدتا از بچه های درس خوان می باشند با خود فکر می کنند" من که درس خود را به خوبی می خوانم پس چه نیازی برای برنامه ریزی وجود دارد هر چه قدر وقت دارم درس می خوانم". اما در واقع این طور نیست ، چرا که مهم ترین چیز در یک برنامه ریزی نظم وترتیب است . این نظم و ترتیب باعث می شود ، اولویت انجام کارها مشخص شده ودر نتیجه سردرگمی و آشفتگی کم شود یعنی بتوانیم تمام کارها را انجام دهیم بدون اینکه مشکلی برای سایر فعالیت ها ایجاد شود اگر درست دقت کنیم همین امر است که باعث می شود بعضی موفق باشند و برخی ناموفق ! 
قراردادن اولویت کاری ( برنامه ریزی درسی ) نیروی تمرکز حواس رازیاد می کند ، زندگی را متعادل می کند ، زمان فراغت ما را بیشتر می کند ، تکالیف محوله روی هم انباشته نمی شود و رغبت ادامه کار در ما کم نمی شود و به طور خلاصه باعث حرکت به سوی موفقیت می شود .
در عوض عدم برنامه ریزی باعث ایجاد سر درگمی ، دلهره شکست وعدم موفقیت ، کم آوردن زمان و انجام کار ناموزون و به هدر رفتن انرژی و دقت و خلاصه حرکت به سوی عدم موفقیت می شود .
حال اگر تصمیم گرفتیم برنامه ریزی کنیم چه باید کرد ؟
انسانهای موفق ابتد ا خود را می شناسند وسپس متناسب با قدرت و توانایی های و همچنین نیازهای خود قدم بر می دارند با توجه به این که شرایط عمومی ، فردی و خانوادگی افراد مختلف با هم متفاوت است پس حتماً باید برنامه ها هم متفاوت باشد اما چطور ؟
مسلماً در هر برنامه ریزی باید یکسری اصول رعایت شود که عبارتند از :
1 – توان فیزیکی 
2- توان روحی 
3 – برنامه کلاس و مدرسه 
4 – خواب 
5 – فعالیت های فوق برنامه 
6 – ضریب هوش 
7- موقعیت خانوادگی 
بسیاری از بچه ها بدون در نظر گرفتن این موارد فکر می کنند برنامه ریزی یعنی این که یک نفر برای آنها از صبح تا شب را تقسیم بندی کتد و به آنها بگوید در چه ساعتی درس بخوانند ،درچه ساعتی استراحت کنند و در چه ساعتی بخوابند.اما در واقع این طور نیست و هدف از برنامه ریزی نظم بخشیدن به امور و استفاده بهینه از زمان است.در این راه باید با توجه به اصول کلی و تجربیات دیگران و با توجه به شرلیط خودشروع به کار نمود زیرا هر کسی با لین شرایط می تواند بهترین برنامه ریز برای خود باشد. 
به طور کلی ما دونوع برنامه ریزی داریم :
1- تقویم مطالعاتی ( برنامه کلی)
2- برنامه فردی 
برنامه کلی(تقویم مطالعاتی) :
در این برنامه ریزی ابتدا باید استراتژی کلی خودمان را برای درس خواندن مشخص کنیم یعنی این که 
1- چه درسهایی را باید بخوانیم 
2- برای هریک چقدر زمان در نظر بگیریم 
3- چه حجمی از دروس در هر بار خوانده شود 

مطلب مهمی که در برنامه کلی وفردی باید در نظر بگیریم این است که اهداف خود را به دو دسته تقسیم بندی نمائیم:
الف ) اهداف کوچک ( کوتاه مدت )
ب ) اهداف بزرگ ( بلند مدت )
همواره با در نظر گرفتن هدف بزرگ ( برای دانش آموزان همان موفقیت تحصیلی ) ، اهداف کوچک خود را انتخاب و دسته بندی نمائیم به طور ی که دست یابی به هریک از این اهداف کوچک قسمتی از راه ما برای رسیدن به هدف بزرگ را کوتا ه می نماید این دقیقاً مانند شخصی است که می خواهد به قله ای مانند دماوند برسد . وی برای رسیدن به قله در میان راه ایستگاههایی ( پناهگاههایی ) در نظر می گیرد و در هر قسمت از مسیر فقط به هدف رسیدن به پناهگاهها حرکت می کند ( نه قله ) اما در نهایت رسیدن به هریک از این پناهگاه ها قسمتی از راه شخص برای رسیدن به قله را کوتاه می کند .
پس برای موفقیت ، انتخاب هماهنگ هدف ها ی کوچک بسیار حائز اهمیت است چرا که باعث پرهیز از آشفتگی می شود . برای دانش آموزان این هدف های کوچک همان انتخاب دروس ، کلاس ، مدرسه ، کتاب کمک درسی ، دبیر خصوصی و ... می باشد .
پس از انتخاب اهداف کوچک ، ایجاد تعادل بین این اهداف بسیار مهم و حیاتی است . می دانیم در دوران تحصیل (مخصوصاً کنکور ) حجم کار بسیار زیاد است و تنوع آن بسیار کم ،در نتیجه کار ناموزون ( افراط وتفریط ) باعث اخلال در اجرای برنامه می شود .
همیشه باید در نظر گرفت که موفقیت در تحصیل مانند موفقیت در یک مسابقه دوی ماراتن است وشرط موفقیت ، حرکت آهسته و پیوسته است .
معمولاً یکی از مسائلی که در حین برنامه ریزی درسی نمود پیدا می کند ، کم آوردن زمان است اکثر ما دقت به اندازه کافی داریم اما از آن به طور بهینه استفاده نمی کنیم ، همیشه قبل از اینکه باید به سرعت فکر کنیم به کیفیت انجام فکر کنیم .
آدم اول باید بتواند خوب شنا کند وبعد به فکر مسابقه باشد .

با توجه به رقابت شدید میان داوطلبان و همچنین حجم زیاد منابع مطالعاتی بهتر است هر چه زودتر کار مطالعه را شروع کنیم ، در این راه باید یک تقویم مطالعاتی در نظر گرفته ودر آن از زمانی که مطالعه برای کنکور را شروع می کنیم تا زمان کنکور را به بخشهای مختلف تقسیم کرده وهر قسمت از کار را در زمان خاصی انجام دهیم . قسمتی از این کار در تابستان انجام می شود در این زمان دانش آموزان هنوز درگیر کلاسهای جدی مدرسه نیستند و زمان بیشتری در دسترس دانش آموزان می باشد وبا این کار می توان قسمتی از بار کاری را در زمستان وپائیز کاهش داد .
دراین تقویم مطالعاتی باید این واقعیت را در نظر گرفت که فرصت بسیار محدود است پس هر مقدار آن به هدر رود قسمتی از آنچه که می توانست در دسترس باشد از بین می رود .
حجم بالای مطالب در کنکوز و زمان محدود ایجاب می کند که برنامه ای منسجم و قوی داشته باشیم در این برنامه باید روالی معقول ، نه شتابزده و هیجان آلود داشته باشیم وبه تدریج به ساعات مطالعه اضافه کنیم .
در برنامه مطالعاتی باید آهسته وپیوسته حرکت کرد وابتدا به بررسی مفهومی و در ک عمیق مطالب پرداخت وسپس با نزدیک شدن به کنکور از تشریحی خواندن کاسته و مهارت را در راه حل های کوتاه بالا ببریم نه اینکه با شروع مطالعه کنکور به فکر تست زنی وسرعت در حل تست بیافتیم .
در اینجا یک مثال ساده برای درک بهتر موضوع ارائه می شود :به عنوان مثال اگر بخواهیم بین دونقطه از شهر حرکت کنیم ابتدا راه معمول آن را طی می کنیم و پس از چند بار طی این مسیر با آشنا شدن به کوچه وپس کوچه های مسیر ، راه خود را کوتاه می کنیم . ولی اگر از ابتدا به دنبال کوچه هایی برای کوتاه شدن مسیر باشید (بدون داشتن اطلاعات کامل از مسیر حتماً در این کوچه پس کوچه ها گم می شوید) .
درس خواندن هم بدین گونه است ، ابتدا مطالب را تشریحی بیاموزید وبعد از تسلط به راه حل های تشریحی به راه حل های تستی بپردازید .
در این تقویم مطالعاتی باید سعی کنید دروس را در زمان مناسب آن یعنی حتی الامکان تا اواخر اسفند تمام کرده و در ایام عید که یک فرصت مناسب است به دوره کلی دروس بپردازید این روند مطالعه تشریحی حداکثر می تواند تا اواسط اردیبهشت ادامه یابد . در اواسط اردیبهشت دانش آموزچه دروس را تمام کرده باشد چه تمام نکرده باشد باید به جای مطالعه عمقی و تشریحی دروس ،به حل زمان بندی شده سئوالات کنکور سالهای قبل( 5 سال اخیر ) بپردازد. در این مرحله پاسخ تست ها ، خود یک دوره دروس محسوب می شود . در این مرحله تنها می توان به مرور خلاصه نویسی ها پرداخت ( این امر برای دانش آموزان پیش دانشگاهی و کنکور یکسان است .)
در این راه باید توجه کنید شروع کار مشکل است و به تعویق انداختن آن آسان . اثر این تعویق زمانی مشخص می شود که از رسیدن به موفقیت هایی که لایق آن هستیم محروم شویم .

 

 لینک های مرتبط

gh

کلمات کلیدی : برنامه ریزی برنامه ریزی درسی طراحی برنامه ریزی زمان شروع مطالعه مطالعه صحیح برنامه ریزی برنامه ریزی تحصیلی برنامه ریزی موفق در ایام تحصیلات برنامه ریزی کنکور برنامه کنکور 95 برنامه ریزی کنکور سراسری 95 برنامه ریزی رتبه زیر 1000 کنکور برنامه ریزی کنکور برنامه ریزی کنکور سراسری برنامه ریزی کنکور آزاد برنامه ریزی رتبه برتر کنکور برنامه ریزی رتبه های برتر کنکور جدول برنامه ریزی رتبه تک رقمی کنکور برنامه کنکور 94 برنامه ریزی کنکور سراسری95 برنامه ریزی کنکور ازاد95 کتب کمک درسی کنکور منابع کنکور منابع کنکو95 منابع کنکور ریاضی 95 منابع کنکور تجربی95 منابع کنکور انسانی منابع کنکور انسانی 95 منابع تست کنکور منابع تست کنکور 95 تست کنکور تست کنکور95 تست کنکور ریاضی تست کنکور ریاضی95 تست کنکور تجربی تست تجربی 95 تست کنکور تجربی95 تست انسانی95 تست کنکور انسانی منابع تست انسانی منابع تست کنکور انسانی95 لیست منابع کنکور95 زمان ثبت نام کنکور زمان ثبت نام کنکور95 زمان ثبت نام کنکور95 زمان نحوه ثبت نام کنکور زمان نحوه ثبت نام کنکور95 زمان چگونگی ثبت نام کنکور95 تاریخ زمان نحوه ثبت نام کنکور 95 نحوه ثبت نام کنکور 95 مدارک ثبت نام کنکور95 مدارک لازم کنکور95 جزییات ثبت نام کنکور95 زمان ازمون کنکور95 زمان کنکور95 زمان برگزاری ازمون95 برنامه رتبه برتر ازاد 94 برنامه رتبه برترازاد94 برنامه ریزی رتبه های برتر کنکورازاد94 برنامه ریزی رتبه های برتر کنکور93 برنامه ریزی رتبه 1 کنکور سراسری برنامه ریزی رتبه های اول کنکور نمونه سوالات کنکور دانلود نمونه سوال کنکور نمونه سوال کنکور94 نمونه سوال کنکور 94 دانلود نمونه سوالات کنکور سراسری94 دانلود نمونه سوالات کنکور سراسری93 دانلود نمونه سوال 10 سال اخیر کنکور سوالات کنکور 93 سوالات کنکور93 دانلود سوالات کنکور سراسری دانلود سوالات کنکور93 دانلود سوالات کنکور92 دانلود سوالات کنکور 92 93 تست معتبر کنکور تست معتبر کنکور سراسری کتب تست کنکور کتب منابع کنکور حذفیات کنکور حذفیات کنکور94 تست کتابهای جدید کنکور تغییرات کنکور اصول برنامه‌ريزي کنکور برنامه ریزی كامل براي موفقيت در كنكور 95

سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 1 و 8
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه