
تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب
تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613
مفهوم راهکارها سطوح کیفیت بخشی و معیارهای مدیریت کیفیت در مراکز آموزش از راه دور
"سامانه صدای مشاور تحصیلی"
مشاوره دهنده تخصصی آموزش از راه دور
برای تماس با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره 9099071613 تماس بگیرید.
تماس از 8 صبح تا 12 شب
حتی ایام تعطیل
مفهوم راهکارها سطوح کیفیت بخشی و معیارهای مدیریت کیفیت در مراکز آموزش از راه دور
جهان امروز، جهان بسيار پيچيده و متفاوتي است. دوران نوين، پرهيجان و چالشانگيزي آغاز گشته است. دوراني که فناوري اطلاعات و ارتباطات موجبات تغيير را در همه ابعاد زندگی به ویژه در بخش آموزش فراهم آورده است.
در اين راستا، يکي از تحولات مهم در آموزش و پرورش کشورمان، شروع فعالیت «مؤسسه آموزش از راه دور است» که با دو هدف اساسی «ايجاد فرصتهاي برابر آموزشي» و «بهرهگیری از روشها و سیستمهای روزآمد آموزشی» (برای ورود به عرصههای رقابت آموزشی) دامنه حضور خویش را در پهنه کشور و خارج از کشور میگستراند.
به موازات و همراه با رشد کمی، پایهگذاری و تعقیب بالاترین کیفیت آموزشی و پرورشی، از اهداف مؤسسه میباشد؛ از این رو تأکید بر انتشار «توصیههایی درخصوص کیفیت» در آموزش از راه دور میتواند راهنمای عملی مناسبی برای مراکز مجری و کلیه عوامل مرتبط باشد. در این راه، عواملی مانند:
· انتخابی و اختیاری بودن «تحصیل» و «خودیادگیری دانشآموزان»؛
· تأکید بر خودانگیختگی و محوریت دانشآموز؛
· تولید بستههای آموزشی هماهنگ و کامل؛
· تأکید بر استفاده از کلاسهای حضوری؛
... و آموزشهای مستمر، بهرهگیری از مشاورین کافی و مجرب، ارزشیابیهای پایانی با اعتبار کامل «آموزش کلیه عوامل دستاندرکار»، نظارت و ارزیابی مستمر، دقیق و دارای بازخورد اصلاحی از مراکز و امتیازدهی مؤثر و سایر اقدامات مرتبط، فعالیتهای درونی برای کیفیتبخشی محسوب میشوند.
ولی برای برخورداری از کیفیتی که بتواند پشتیبان مطمئنی برای رقابت در سطح بینالمللی باشد اقدامات فراسازمانی برای کیفیتبخشی موردنیاز میباشد برای نمونه، بالندگی آموزش از راه دور وابسته به استفاده مستمر از مشاوره و تبادلنظر با افراد صاحبنظر داخلی میباشد، همچنین تبادل تجربیات با مؤسسات و سازمانهای بینالمللی مرتبط و کشورهایی که صاحب تجربه و سبک هستند بسیار ضروری است.
کارگاههای آموزشی(Work shop) بینالمللی میتوانند مؤثر و سودمند باشند.
گفتني است، این مقاله به عنوان گام اول کیفیتبخشی در آموزش از راه دور ميتواند رافع نیازهای اولیه باشد و نسخ بعدی به مرور و برای تکمیل این فعالیت اثربخش تدوین گردد.
مفهوم کیفیتبخشی در آموزش از راه دور:
مؤسسه آموزش از راه دور با توجه به تجربیات جهانی در کیفیت بخشی، «استقرار و جاریسازی سیستم مدیریت کیفیت» را در مؤسسه و مراکز آموزشی به عنوان یک راه میانبر، وجهه همت خود قرار داده است به آن امید که با استقرار آن کیفیت خدمات ارايه شده، کنترل و تضمین شود و با کنترل و بهبود فرآیندها، زمینه دستیابی به تعالی سازمانی و مؤسسهای سرآمد، فراهم گردد.
بر همین اساس مفهوم کیفیتبخشی در مؤسسه به معنی «انطباق اصول هشتگانه مدیریت کیفیت» متناسب با ویژگیهای مؤسسه و مراکز خواهد بود.
معیارهای جامع یا اصول مدیریت کیفیت در مؤسسه آموزش از راه دور:
1- دانشآموز محوری
2- راهبري
3- دخيل بودن افراد
4- رويكرد فرآيندي
5-رویکرد سیستمی (System Aproach )؛ شناسایی و درک فرآیندهای مختلف مؤسسه و رویکرد سیستمی به آن، به کارآیی و اثربخشی مؤسسه کمک مینماید.
6- بهبود مداوم (Continual Improvement) در عملکرد مؤسسه باید به عنوان یک هدف دایمی باشد.
7- رویکرد واقعبینانه در تصمیمگیری
8- تأمین نظرات، انتظارات و منافع متقابل تأمینکنندگان منابع
راهکارهای کیفیتبخشی در آموزش از راه دور:
1- احصاء فعالیتها در بخشهای مختلف مؤسسه و مراکز.
2- ترسیم فرآیند برنامهها و فعالیتها برابر نمونه پیشنهادی و تعیین توالی و تعامل بین فرآیندها.
3- تنظیم برنامهها با تمام مشخصات لازم.
5- پایش و اندازهگیری فرآیندها براساس برنامه زمانی معین
6- خودارزیابی و ارزیابی فرآیندها و تجزیه و تحلیل نتایج.
7- شناسایی نقاط قابل بهبود.
8- تعیین برنامههای بهبود و کیفیتبخشی در قالب طرح.
9- اجرای برنامههای بهبود – ارزیابی مجدد و تکرار اصلاحات لازم به صورت یک چرخه.
سطوح کیفیتبخشی:
1- مؤسسه آموزش از راه دور
2- نمایندگی مؤسسه در استانها
3- امور مربوط به رابط مناطق و مراکز آموزش از راه دور
برخي از فعاليتهايي كه در حوزهي مراكز آموزش از راه دور بايد مورد توجه قرار گيرد؛
¯ تشکیل شورای مرکزي و اتخاذ کلیه تصمیمات آموزشي در آن.
¯ اداره با کیفیت کلاسهاي هدايت آموزشي(نظارت و کنترل مدیر مرکز و شورای مربوط در نحوه اداره کلاسهاي هدايت آموزشي با رويکرد آموزش از راه دور).
¯ ايجاد جو مشارکتجويانه جهت ارتقاء فعاليتهاي کيفي مراکز آموزش از راه دور.
¯ دانشافزايي معلمان، به منظور آشنايي با روشها و فنون تدريس به شيوه نوين با رويکرد آموزش از راه دور.
¯ برگزاري آزمونهاي مختلف در موعد مقرر.
¯ تأکيد بر تشکيل گروه مطالعاتي همدرس و نظارت بر انجام آن با همکاری مشاوران.
¯ ارايه دفترچه راهنما (مکتوب – الکترونیکی)، براي دانشآموزان در بدو ورود به مراکز آموزش از راه دور که حاوي اطلاعات موردنياز دانشآموز در دوره تحصيل در مراکز آموزش از راه دور ميباشد.
¯ ارايه تاريخ تشکيل کلاسهاي هدايت آموزشي و برنامههاي امتحاني در هنگام ثبتنام دانشآموز.
¯ نظارت مستمر، دقيق و اثربخش بر عملکرد دانشآموز با همکاري مشاور و معلم مدرسه.
¯ بهرهگيري از تجارب و توان تخصصي مشاوران در مراکز.
¯ جذب معلمان و مشاوران متخصص و کارآمد و علاقمند به فعاليت در مراکز آموزش از راه دور، به منظور هدايت و حمايت و پشتيباني آموزشي و تربيتي لازم از دانشآموزان.
¯ در اختيار گذاشتن بستههای آموزشي موردنياز دانشآموزان با توجه به امکانات آنان.
¯ افزايش جذب دانشآموزان وحفظ و ارايه خدمات مناسب به آنان.
¯ جلوگیری از پدیده اتلاف و کاهش افت تحصيلي.
¯ توزيع به موقع تکاليف اثربخش به دانشآموزان و ارايه بازخورد به آنان.
¯ فراهم کردن تجهيزات و امکانات موردنياز از جمله تشکيل کتابخانه چندرسانهاي و چندمنظوره
¯ ارايه به موقع اطلاعات و پاسخ به بخشنامهها در موعد مقرر
¯ تقويت ارتباطات با دانشآموزان از طريق تلفن، پست، فکس، ايميل و...
¯ در اختیار قرار دادن و تشویق دانشآموزان به استفاده از سایت مؤسسه و محتوای الکترونیکی موجود.
جمعبندی و پيشنهادها:
¯ اشاعه و گسترش مداوم و تثبیت «فرهنگ کيفيتبخشي» در حوزههاي ستاد، سازمان و مراکز آموزش از راه دور
¯ ایجاد تیمی برای راهبری استقرار سیستم مدیریت کیفیت.
¯ استفاده بهينه و مطلوب از کليه امکانات سختافزاري و نرمافزاري براي تحقق اهداف آموزش از راه دور.
¯ آموزشهای لازم برای کارکنان.
¯ تبليغات مناسب از طريق رسانهها و نيز تشکيل همايشهاي مختلف در سطح مسوولان آموزش و پرورش به منظور معرفي رسالت و اهداف آموزش از راه دور و ارتقاء کيفيتبخشي.
¯ استفاده از یک مشاور خارج از مجموعه سازمان.
¯ استقبال از طرحهاي نو، خلاقانه، مثبت و سازنده و تشويق کارکنان.
¯ گسترش ارتباطات دروني و بيروني به ويژه با NGO ها و سازمانهاي غير رسمي در دنيا که پيشگام در ارايه خدمات آموزش از راه دور هستند.
¯ ارزیابی منظم و زمانبندی شده به عمل آید.
¯ آسيبشناسي و بازنگري مداوم در آييننامهها و دريافت بازخورد از مراکز.
¯ گواهینامه (ISO) برای مؤسسه و مراکز دریافت گردد.
¯ بهرهگيري از فنآوري و امکانات روزآمد، در زمينه ارايه خدمات نيمهحضوري و مجازي.
¯ گسترش فرهنگ اسلامی در فراگیران آموزش از راه دور از طریق فناوریهای جدید.
¯ رشد و توسعه مشاوره مبتنی بر فناوری اطلاعات.
در پايان تاكيد ميگردد، كيفيتبخشي در آموزش از راه دور، يك باور قلبي و برنامهي عملي است.
SH
لینک های مرتبط
موضوعات سایت
صدای مشاور تحصیلی
مرکز مشاوره تحصیلی آموزشی و تلفنی
مشاوره تخصصی درتمامی زمینه های/ کنکورسراسری/ بدون کنکور/آزمون کارشناسی ارشد/ آزمون دکتری / تیزهوشان / نمونه دولتی / تحصیل در خارج/نظام مهندسی / دانشگاه آزاد / دانشگاه پیام نور / دانشگاه غیرانتفاعی /9099071613
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به سامانه مشاوره تحصیلی میباشد.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط شرکت طراحی پرتو
نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه
سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
سوالات کاربران