تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب
تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613
مشکلات آموزش زبان انگلیسی در مهدکودک ها
"سامانه صدای مشاور تحصیلی"
مشاوره دهنده تخصصی دانش اموزی
برای تماس با مشاورین از تلفن ثابت با شماره 9099071613 تماس حاصل فرمایید.
تماس از ساعت 8 صبح تا 12 شب
حتي ايام تعطيل
مشکلات آموزش زبان انگلیسی در مهدکودک ها
مشکلات آموزش زبان انگلیسی در مهدکودک ها
پس از خانواده، نخستين نهاد اجتماعي كه كودك در آن پرورش مييابد و از آن تاثير ميگيرد نهادهايي مانند مدرسه و از جمله مهدكودك است و در اين ميان تعداد مهدكودكهايي كه به آموزش زبان انگليسي ميپردازند، هر روز بيشتر ميشود اما روز به روز از كيفيت كار آنها كاسته ميشود. اين در حاليست كه نتايج پژوهشهاي انجام شده نشان ميدهد كه اين مهدكودكها فاقد برنامه آموزشي مدون و فضاها و امكانات آموزشي مطلوب هستند. از همه مهمتر اينكه معلمان اين نوع آموزشگاهها فاقد صلاحيت تدريس هستند و با روشهاي آموزشي به صورت علمي آشنايي كمتري دارند.
نتايج تحقيقات دانشگاهي نشان ميدهد كه متاسفانه در چنين مراكزي، زبان انگليسي به نحو شايسته آموزش داده نميشود و پس از مدتي فرهنگ و زبان بيگانه، فرهنگ و زبان كودك را تحت تاثير خود قرار ميدهد و اگر مربيان، افرادي آموزش ديده و كارآمد نباشند اين مشكل دو چندان مي شود.
قطعا يكي از اساسيترين و مهم ترين اهداف آموزشي وزارت آموزش و پرورش در ايران، آموزش زبان انگليسي به نحو شايسته است كه متاسفانه اين امر مهم تاكنون در مدارس تحقق نيافته است و اين مراكز با آموزشهاي غيرعلمي، ضربات جبران ناپذيري را به پيكره آموزشي كشور وارد ساختهاند كه يكي از مهمترين عواقب آن، از بين بردن انگيزه يادگيري در سنين بالاتر است.
پرسشهايي كه در اين ميان مطرح ميشود اين است كه متوليان اين امر تاكنون چه اقداماتي براي رفع اين مشكل انجام دادهاند؟ آيا از بروز چنين مشكلاتي كه فرهنگ جامعه ما را دچار استحاله كرده است، آگاهند؟
آموزش زبان انگليسي در مهدكودكها به يك كار تبليغاتي تبديل شده است.
معلمي كه در اين مراكز تدريس ميكند تخصص لازم براي تدريس را ندارد، كتابي كه از آن استفاده ميشود، مناسب نيست و همچنين فضاي آموزشي به هيچ وجه مطلوب نيست و تمام اين عوامل دست به دست هم داده تا آموزش انگليسي در ايران به يك آسيب جدي دچار شود.
اين مشكل يك هشدار جدي براي خانوادهها است. اولين مشكلي كه در اين مراكز وجود دارد تعداد زياد دانشآموزان در اين نوع كلاسهاست و جدي نگرفتن اين مساله و عدم توجه به يادگيري كودكان نيز متاسفانه بر آن افزوده شده است.
معلماني كه در اين مراكز تدريس ميكنند تخصص لازم را ندارد. بر اساس نتايج يك تحقيق، رشته تحصيلي تعداد زيادي از اين معلمان فيزيك، زيست شناسي و ... است و به ندرت معلماني هستند كه در اين زمينه تخصص لازم را داشته باشند. آيا كساني كه چنين تحصيلاتي دارند به خوبي مي توانند زبان انگليسي را تدريس كنند؟
تعداد ديگري از معلماني كه در اين مراكز زبان انگليسي را آموزش ميدهند، ليسانس زبان انگليسي و مترجمي دارند و با روشهاي تدريس به شكل مدون و حرفهاي آشنا نيستند و بنا بر گفته خودشان در مورد كار با كودكان به هيچ وجه آموزش خاصي نديدهاند.
وي در خصوص كتابهايي كه در مراكز آموزشي زبان انگليسي تدريس ميشود، معتقد است اين كتابها براي تدريس در آموزشگاهها مناسب نيستند و بايد بومي شوند زيرا با شرايط فرهنگي كشور ما سازگار نيست.
انتخاب يك كتاب خوب براي تدريس بايد با توجه به نيازهاي كودكان، علاقههاي آنان و فرهنگ شان باشد.
مشاهدات ما در مهدكودكها نشان ميدهد كه در مورد بسياري از كودكان تلفظ لغات انگليسي بعد از معلم در اكثر مواقع اشتباه است و اين اتفاق در حقيقت يك بحران در زمينه آموزش زبان انگليسي محسوب ميشود.
كودكاني كه در اين كلاسها آموزش ميبينند از 2 تا 6 سال دارند و تنها ملاك پذيرش اين كودكان ظاهرا به حد نصاب رسيدن كلاسها براي تشكيل است.
در مورد اغلب آموزشگاهها، اين مساله وجود دارد كه ممكن است يك كودك دو يا چند بار در يك كلاس شركت كند بدون اين كه به پيشرفت يادگيري اش كمكي شده باشد.
براي بهتر شدن شرايط آموزش زبان انگليسي، در مهدكودكها بايد از متخصصان اين امر استفاده شود. هتر است كه فارغالتحصيلان رشته آموزش زبان انگليسي در مهدكودكها به كودكان آموزش دهند و بايد متوجه باشند كه اگر اين كار را انجام دهند به نظام خدمت بيشتري ميكنند.
آموزش و پرورش و بهزيستي به عنوان متوليان آموزش كودكان بايد به رصد بيشتر مهدكودكها بپردازند و پس از مشاوره با استادان فن آموزش زبان انگليسي، روانشناسان و جامعهشناسان به ارائه طرحي جامع در زمينه آموزش انگليسي بپردازند.
معلمان زبان بايد در دورههايي ويژه، راجع به يادگيري كودكان آموزش ببينند و پس از دريافت مدرك رسمي به آموزش بپردازند و همچنين معلمان زبان بايد در كارگاههاي آموزش مربوط به آموزش زبان انگليسي شركت كرده و با انواع شيوههاي تدريس به كودكان آشنايي كامل پيدا كنند.
بايد در زمينههاي آموزش فرهنگسازي شود، با توجه به مسائل فرهنگي موجود در ايران و محيط آن كه انگليسي به عنوان زبان خارجي تلقي ميشود، گروهي محقق بايد به يافتن بهترين زمان يادگيري در ايران بپردازند.
مسلما يافتن بهترين زمان يادگيري از به هدر رفتن بسياري از سرمايههاي مادي و انساني جلوگيري ميكند.
ايجاد فضاهاي آموزشي مناسب:
فضاهاي آموزشي بايد با استانداردهاي جهاني آموزش و يادگيري همخواني داشته باشند.
اين مراكز بايد پس از دريافت مجوزهاي لازم اقدام به آموزش نمايند. بهتر است اين مراكز بر اساس استانداردهاي كسب شده به مهدكودكهاي چند ستاره تبديل شوند تا والدين آگاهي بيشتري نسبت به آنها پيدا كنند.
بهترين سن براي يادگيري زبان انگليسي را از 9 سالگي به بعد است. زبان انگليسي در كشورهايي مانند هند يا پاكستان زبان دوم آنهاست و در ايران يك زبان خارجي محسوب ميشود و بايد از 9 سالگي به صورت رسمي آموزش داده شود. آموزش اين زبان به صورت غيررسمي در خانوادهها و آن هم بايد خيلي ساده و ابتدايي باشد.
در محيط طبيعي، كودكان كوچكتر نسبت به بزرگسالان و كودكان بزرگتر راحتتر با زبان دوم ارتباط برقرار ميكنند، به همين دليل زودتر زبان را ميآموزند و افراد بزرگسال در محيط طبيعي كمتر شانس يادگيري زبان دوم را دارند اما اگر يادگيري در كلاس و محيط آموزشي انجام شود، وضعيت متفاوت است و نوجوانان و بزرگسالان بهتر از كودكان زبان را ميآموزند.
در يك مطاله موردي دختر بچه 4 ساله را به مدت حدود 6 سال مورد مطالعه و پژوهش قرار داديم كه مادر اين كودك او را از حدود 4 سالگي در كلاسهاي آموزشي زبان انگليسي گذاشته بود تا زبان بياموزد و اين كودك زماني كه به سن 9 سالگي رسيده بود ميگفت ديگر نميخواهد زبان بخواند زيرا از آن متنفر شده است؛ نكته اصلي همين جاست زيرا مهمترين ضربهاي كه اين موسسات به زبانآموزان ميزنند اين است كه انگيزه را از بين ميبرند و زماني كه كودك بايد زبان را ياد بگيرد، از آن زده ميشود.
SH
لینک های مرتبط
موضوعات سایت
صدای مشاور تحصیلی
مرکز مشاوره تحصیلی آموزشی و تلفنی
مشاوره تخصصی درتمامی زمینه های/ کنکورسراسری/ بدون کنکور/آزمون کارشناسی ارشد/ آزمون دکتری / تیزهوشان / نمونه دولتی / تحصیل در خارج/نظام مهندسی / دانشگاه آزاد / دانشگاه پیام نور / دانشگاه غیرانتفاعی /9099071613
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به سامانه مشاوره تحصیلی میباشد.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط شرکت طراحی پرتو
نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه
سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
سوالات کاربران