تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از استان تهران 9092301612

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071611

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

راهکارهای مناسب و اجرائی در تدریس علوم تجربی برای دبیران


تاریخ :    ۱۳۹۵/۸/۱۶     بازدید :    ۲۱۰۲

راهکارهای مناسب و اجرائی در تدریس علوم تجربی برای دبیران

"سامانه صدای مشاور تحصیلی"

مشاوره دهنده تخصصي 

برای تماس با مشاورین ما از تلفن ثابت با شماره 9099071611  تماس حاصل فرمایید

تماس از ساعت 8 صبح تا 12 شب

حتي ايام تعطيل

راهکارهای مناسب و اجرائی در تدریس علوم تجربی برای دبیران

در همان جلسه اول بعد از معرفی خود و آشنایی با دانش آموزان گروهبندی دانش آموزان که پایه و اساس تدریس موفق می باشد انجام می شود.

برای انجام این کار از دانش آموزان خواسته می شود به گروههای 5 تا 4 نفره تقسیم شوند و مسئولیت این کار را به خود دانش آموز واگذار می کنیم تا انتخاب آزادی داشته باشند و در طول سال در کنار فعالیت درسی با هم دوست باشند.  و از آنها می خواهم که در انتخاب اعضای گروه دقت لازم را به عمل ۀورند و در گروههای آنها حتماً افراد قوی و متوسط در لحاظ درسی وجود داشته باشند.

راهکارهای مناسب و اجرائی در تدریس علوم تجربی برای دبیران

پس از انتخاب اعضای گروههای و مشخص شدن گروهها وظیفه هر یک از اعضای گروه ( سرگروه – معاون – سخن گو – محقق و مسئول تدارکات) برای دانش آموزان مشخص می شود. از آنها خواسته می شود در طول جلسات تدریس به صورت گروهی بنشینند به شکلی که در گروه تمام اعضای گروه با هم ارتباط نزدیک داشته باشند و همدیگر را ببیند.

از جمله راهکارهای موفق و اجرائی در تدریس علوم و همچنین در تجربی شخصی خود به شرح زیر است:

الف) روش تدریس آزمایشگاهی

ب) روش تدریس فعال

ج) روش تدریس آموزش به صورت گروهی

د) استفاده از نرم افزارهای آموزشی

برای تدریس موفق و کارآمد باید از تلفیقی از این روشها جهت تدریس و هدایت دانش آموزان استفاده می شود.

الف) روش تدریس آزمایشگاهی :

 استفاده از روش تدریس آزمایشگاهی برای مطالبی از علوم تجربی که نیاز به آزمایش در آزمایشگاه دارند مناسب می باشد . بدهی است که اگر تدریس مطالب عملی باشد نتیجه و بازدهی آن بیشتر بوده و نتیجه بهتری مشاهده می شود .

آنچه این روش را از بقیه روشها متمایز می سازد وجود مکانی به نام آزمایشگاه است . در این روش اطلاعات در اختیار دانش آموز قرار نمی گیرد بلکه خود آنها به صورت عملی به آن دست می یابند.

مراحل اجرای روش تدریس آزمایشگاهی

1-    مرحله آماده سازی

2-    مرحله زنگ کار

3-    مرحله جمع بندی

1-    مرحله آماده سازی : در این مرحله که پیش از کار در آزمایشگاه است درباره آنچه آزمایش خواهد شد دستور العمل های کار را برای دانش آموزان آماده و در اختیار انش آموزان قرار می دهیم .

2-    مرحله زنگ کار : در این روش دانش آموزان به صورت گروهی و با راهنمایی معلم کار خود را شروع می کنند و مراحل انجام کار را به صورت گروهی طی کرده و در جستجوی نتیجه آن تلاش می کنند.

3-    جمع بندی : در مرحله آخر دانش آموزان درباره اطلاعات به دست آماده به بحث می نشینند و نتیجه کار را در اختیار معلم قرار می دهند.

ب) روش تدریس فعال :

در این روش بر فعالیت دانش آموزان تاکید می گردد. و خود دانش آموزان در جریان یادگیری – یاد دهی نقش فعال را بر عهده دارند به بحث می پردازند، مسائل را حل و تمرین می کنند و با استفاده از راهها کارهای معلم به کسب تجربه می پردازند . در این روش تعاملی دو طرفه بین معلم و دانش آموز وجود دارد و معلم نقش راهنما و هدایت کننده ایفا می کند ولی انجام کار بر عهده دانش آموز است .

ج) روش تدریس گروهی :

روشی است که دانش آموزان به صورت گروهی و مشارکتی به انجام کار خواسته شده ( تحقیق – آزمایش – فکر کنید و ...) می پردازند. در این روش دانش آموز علاوه  بر معلم دارای تکیه گاه دیگری است و آن هم اعضای گروه خود می باشد که به کمک هم رفع مشکل می کنند در این روش باید برکار تمام گروههای نظارت داشته باشیم و تمام دانش آموزان را به کار گروهی وادار بکنیم .  در این مرحله فعالیت دانش آموزان نمره گروهی در نظر گرفته می شود. همچنین امتحان گروهی از دانش آموزان به صورت که در زیر گفته می شود به عمل می آید: در گروه به هر کدام از اعضای گروه یک برگه امتحانی داده می شود و از آنها می خواهیم به همکاری هم به سوالات داده شده در برگه خود پاسخ دهند. پس در هر گروه 1 برگه از میان برگه های اعضای گروه انتخاب و تصحیح می شود و نمره ای که می گیرند به عنوان نمره گروهی در نظر می گیریم .

gh


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 3 و 6
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ