تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب
تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613
شكل گيري ذهنيت كودكان از اعمال درست يا غلط و عكس العمل هاي آنان از اين گونه رفتارها در سنين بالاتر، توجه به اين دوره سني توسط والدين و اولياي مدرسه ضرورتي اجتناب ناپذير به نظر مي رسد.
دكتر فرهاد فدايي روانشناس با اشاره به اهميت و حساسيت اين دوران مي گويد: دوران كودكي ، دوراني است كه رشد سريع صورت مي گيرد و هر روز دگرگوني هايي را از نظر جسمي و رواني براي كودك ايجاد مي كند. محيط مدرسه نيز جايي است كه كودك تعامل هاي اجتماعي را براي نخستين بار تجربه مي كند، بسياري از مشكلات فردي و خانوادگي كودك در رفتارهاي وي در مدرسه منعكس مي شود. براي نمونه پيشرفت تحصيلي ، ارتباط با همكلاسان ، ارتباط با اولياي مدرسه ، گوشه گيري و ترس همه از مواردي است كه بايد مورد توجه مربيان آموزشي قرار گيرد. برقراري نظام مشاوره در مدارس ابتدايي گام قابل ستايشي است كه اجازه مي دهد مشكلات رواني و خانوادگي و اجتماعي كودكان كشف شود. ابتدا با همكاري آموزگاران و والدين كودك ، موضوعات ارزيابي شود و در حد امكان برطرف شود و در صورت نياز به اقدامات تخصصي توصيه براي مراجعه به روانپزشك چه براي كودك و چه براي كل خانواده به عمل آيد. بدين ترتيب نظام مشاوره در مدارس ابتدايي مي تواند يكي از نخستين سطوح بهداشت رواني در كشور باشد و اقدامي قابل تحسين است .
شيوه هاي گوناگون مشاوره صرفاص نصيحت و صحبت هاي معمولي نيست . آگاهي و آموزش به افرادي كه به كار مشاوره مشغولند از خواسته ها و علايق كودكان مي تواند در جهت پيشبرد كار مشاوره مثمرثمر واقع شود.
دكتر فدايي درباره شيوه و عملكرد اين نوع روش ها مي افزايد: در صورتي كه مشاور به روش هاي تشخيصي و درماني مربوط به كودكان آشنايي داشته باشد كاربرد متون مختلف هنري و سرگرمي مي تواند نه تنها به آشكار شدن آسيب شناسي ها كمك كند بلكه وسيله يي در جهت درمان آنها است . استفاده از نمايشنامه هايي كه در آن كودكان بتوانند نقش هاي گوناگون در خانواده ايفا كنند از روش هاي جالب براي بيرون ريختن احساسات و عواطف سركوفته كودكان است نمايشنامه هايي كه كودكان در آن نقش قهرمانان ملي و مفاخر ملي را بازي كنند مي تواند در ايجاد هويت مثبت و همانندسازي جنبه مفيدي داشته باشد.
آنچه مسلم و روشن است احتياج امروز مدارس به ايجاد نظام مشاوره در مدارس ابتدايي و حتي مقاطع راهنمايي و دبيرستان است . يك مشاور اگرچه نمي تواند كل مسائل روحي و رواني دانش آموزان را به سرعت حل كند اما با كمك خانواده و دادن آموزش و آگاهي به آنان از شدت بسياري از مشكلات كاسته مي شود.
بهره گيري از استعدادهاي دانش آموزان و خواسته هايشان در قالب هنرهايي مانند نمايش ، موسيقي ، ورزش و... علاوه بر شكوفايي استعدادهاي آنان مي تواند در اين راه موثر باشد و در تبديل كردن فضاي مدرسه به فضايي شادتر نقش مهمي را ايفا كند، تا حداقل كودكي كه در خانه با مشكلات خانوادگي مانند جدايي والدين ، فقر، اعتياد، كودك آزاري و... روبروست به مدرسه به عنوان خانه دوم و مكاني امن و مورد اعتماد نگاه كند و ساعاتي را فارغ از همه آن مشكلاتي كه در خانه با آن روبروست با آسايش خاطر بيشتري سپري كند و همچنين اميدوار باشد كه براي كاستن از مشكلات او توسط مسوولين مدرسه و در نهايت همراهي والدين تلاش مي شود.
لینک های مرتبط
موضوعات سایت
صدای مشاور تحصیلی
مرکز مشاوره تحصیلی آموزشی و تلفنی
مشاوره تخصصی درتمامی زمینه های/ کنکورسراسری/ بدون کنکور/آزمون کارشناسی ارشد/ آزمون دکتری / تیزهوشان / نمونه دولتی / تحصیل در خارج/نظام مهندسی / دانشگاه آزاد / دانشگاه پیام نور / دانشگاه غیرانتفاعی /9099071613
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به سامانه مشاوره تحصیلی میباشد.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط شرکت طراحی پرتو
نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه
سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
سوالات کاربران