
تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب
تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613
حجتاله فراهانی در گفتوگو با فارس، در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره اینکه برای تغییر رفتار باید چه کرد و چرا عدهای به آنچه اذعان دارند عمل نمیکنند، اظهار داشت: در روانشناسی بر خلاف نظر رایج، «ایده» سستتر از «نگرش» است، بنابراین ایده و ذهنیت میتواند تغییر کند. مثلاً همه پزشکان به نکشیدن سیگار اعتقاد دارند اما، برخی سیگار میکشند. علت این است که نکشیدن سیگار عقیده است ولی به نگرش تبدیل نشده است.
وی افزود: نگرش 3 جزء دارد؛ شناخت، عاطفه و رفتار اجزای نگرش هستند، در واقع نگرش در صورتی که همه اجزا را داشته باشد تبدیل به رفتار میشود و لازمه تغییر رفتار تغییر در 2جزء دیگر است.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: وقتی میگوییم راستگویی خوب است باید علاوه بر این باور، رفتارمان نیز توام با راستگویی بوده و موقع بیان سخن راست عاطفهمان هم متناسب باشد، یعنی از راستگویی لذت ببریم.
این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: ذهنیت به راحتی عوض میشود و ثبات ندارد و به عاطفه و رفتار تبدیل نمیشود، در روانشناسی چیزی ثبات دارد که به رفتار تبدیل شود. در دین مبین اسلام و قرآن نیز با ذکر یا ان الذین آمنو و عمل الصالحات به این موضوع تاکید شده است یعنی عمل در کنار عقیده و باور مهم و لازم است.
وی با بیان اینکه علت رفتار تک عاملی نیست، برگزاری کارگاههای آموزشی در اداره ها و سازمانها را در جهت نهادینه کردن رفتارهای سازمانی مناسب و اصلاح رفتارهای نادرست که به تنش بین همکاران منجر میشود جزو ضروریات دانست و ادامه داد: گام اول در اصلاح رفتار خواست و اراده افراد است، از نظر روانشناسی، فردی که از وضعیت خود احساس ناراحتی کرده و به روانشناس مراجعه کند دچار اختلال شده است، اما این در روانشناسی بالینی مطرح است و در ارتقای سلامت روان باید به آموزش و پیشگیری پرداخت.
فراهانی گفت: انسان موجودی سازمانی است زیرا بیشتر مواقع در سازمانها زندگی میکنند بنابراین باید قواعد آن را نیز بداند.
وی ادامه داد: مسئولان سازمانها میتوانند با برگزاری سخنرانی هفتگی و ماهانه و غربالگری سلامت روان افراد را طبقهبندی کنند. آموزش در جهت پیشگیری گام موثری نسبت به درمانهای فردی است.
وی گفت: فردی که میخواهد رفتار خود را تغییر دهد در گام اول باید خواست و اراده داشته باشد در مرحله بعدی باید موقعیتهایی که آن رفتار را ایجاد میکنند شناسایی کند و برای هر واکنش احتمالی پاسخ مناسبی در نظر بگیرد. مثلاً ورود به حریم شخصی همکاران موجب عصبانیت آنها میشود.
وی افزود: فردی که میخواهد برای این موقعیت برنامهریزی کند باید در مرحله اول به همکاران خود نشان دهد که از وارد شدن به حریم شخصی خود ناراحت میشود، در گام بعدی چنانچه آنها سوالی در این زمینه پرسیدند میتواند به آنها تذکر دهد که دوست ندارد دیگران درباره مسائل غیرکاری با او صحبت کنند.
لینک های مرتبط
موضوعات سایت
صدای مشاور تحصیلی
مرکز مشاوره تحصیلی آموزشی و تلفنی
مشاوره تخصصی درتمامی زمینه های/ کنکورسراسری/ بدون کنکور/آزمون کارشناسی ارشد/ آزمون دکتری / تیزهوشان / نمونه دولتی / تحصیل در خارج/نظام مهندسی / دانشگاه آزاد / دانشگاه پیام نور / دانشگاه غیرانتفاعی /9099071613
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به سامانه مشاوره تحصیلی میباشد.
طراحی سایت و بهینه سازی توسط شرکت طراحی پرتو
نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه
سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
سوالات کاربران