تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

مديريت فناوري نانو


تاریخ :    ۱۳۹۲/۱/۲۰     بازدید :    ۱۸۵۴
  • مقدمه
    شايد تاکنون شما نيز به اين نکته دقت کرده باشيد و يا حتي از خود پرسيده باشيد که چرا بيش‌تر از آن که راجع به «دانش نانو» بشنويم يا سخن بگوييم، راجع به «فناوري نانو» مي‌شنويم يا مي‌گوييم! يعني چرا ما بيش‌تر مي‌گوييم فناوري نانو و خيلي کم‌تر مي‌گوييم دانش نانو؟ اصلا دانش و فناوري چه تفاوتي دارد؟


ما در اين مقاله قصد داريم کمي راجع به دانش و فناوري سخن بگوييم. و سپس، در مجموعه‌ي مقالاتي به صورت مفصل از فناوري نانو، البته با تأکيد بر نگاه فناورانه مطالبي را بيان کنيم. اين مجموعه را «مقالات مديريت فناوري نانو» نام‌گذاري مي‌کنيم.

  • فناوري چيست؟
    واژه‌ي «فناوري» ترجمه‌ي واژه‌ي Technology است، و تعاريف بسياري براي آن وجود دارد. به زبان ساده، فناوري عبارت است از روش انجام کارها توسط ما. فناوري ابزاري است که به کمک آن مي‌توانيم به اهداف خود دست يابيم. به بيان ديگر، فناوري، کاربرد دانش در عمل است.
    به طور مثال، وقتي مي‌شنويم که ايران به فناوري قرار دادن ماهواره در مدار کره‌ي زمين دست يافته، يعني دانشمندان و پژوهشگران ايراني روش قرار دادن ماهواره در مدار کره‌ي زمين را آموخته‌اند. البته، بخشي از اين فناوري به شکل سخت‌افزار است. در مثال بالا، ساختن ماهواره، موشک ماهواره‌بر، تجهيزات ارسال و دريافت سيگنال‌هاي مخابراتي و بسياري از ابزارهاي ديگر که براي انجام اين کار مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بخش سخت‌افزاري اين فناوري است. بخش ديگر اين فناوري به شکل نرم‌افزار است. در همين مثال، دانش فني طراحي ماهواره و موشک ماهواره بر، يا طراحي ارتباطات مخابراتي بين ماهواره و ايستگاه زميني، بخش نرم‌افزاري اين فناوري است.
    براي درک بهتر، مي‌توان فناوري پوشش دادن سطوح توسط نانوذرات را بيان کرد. اين يک مثال پرکاربرد و واقعي در حوزه‌ي فناوري نانو است. ساخت و توليد تجهيزات و ابزار مورد نياز براي پوشش‌دهي، بخش سخت‌افزاري اين فناوري است. ساز و کار و چگونگي پوشش دادن سطوح به گونه‌اي که ويژگي‌هاي مورد نظر از جمله: پايداري، ضخامت، استحکام و موارد ديگر را به صورت مناسب داشته باشد؛ بخش نرم‌افزاري اين فناوري محسوب مي‌شود.
    همان‌طور که بيان کرديم، فناوري ابزاري است که به کمک انسان مي‌آيد تا او بتواند به آن چه مي‌خواهد دست يابد. هم‌چنين، متوجه شديم که فناوري حداقل داراي 2 بخش است: سخت‌افزار و نرم‌افزار. اکنون مي‌خواهيم بگوييم که دانش چيست؟ و چه ارتباطي بين دانش و فناوري وجود دارد؟
  • دانش چيست؟
    واژه‌ي «دانش» ترجمه‌ي واژه‌ي Science است و همانند فناوري تعاريف بسياري براي آن وجود دارد. به زبان ساده، دانش تمام آن چيزي است که فکر و ذهن آدمي توانسته است از ميان حجم انبوه اطلاعات و مشاهدات، به دست آورد و درک کند. دانش، اطلاعات نيست؛ اما بر مبناي اطلاعاتِ موجود بنا مي‌شود. انسان‌ها توانسته‌اند اطلاعات جمع‌آوري شده از محيط پيرامون خود را در قالب مجموعه‌اي از حقايق، اصول، قوانين و نظرياتي که اساس آموزش انسان را تشکيل مي‌دهند، تدوين و تنظيم کنند. مثلا گاليله بر مبناي مشاهدات خود بيان کرد: «زمين به دور خورشيد مي‌چرخد، نه خورشيد به دور زمين». يا نيوتن با انجام آزمايش‌ها و مشاهده‌ي پديده‌هايي بيان کرد: «بين هر دو جسم نيرويي از نوع جاذبه‌ي گرانشي وجود دارد که با حاصل ضرب جرم آن دو جسم متناسب است، و با مجذور فاصله‌ي آن‌ها از يکديگر نسبت عکس دارد ».
  • ارتباط دانش و فناوري
    دانش با درک قوانين موجود در طبيعت سر و کار دارد. درک قوانين طبيعت، به کشف دانش بنيادي درباره‌ي دنيا، هستي و همه‌ي موجودات زنده منجر مي‌شود. ليکن دانش درباره‌ي چگونگي استفاده از اين قوانين در زندگي انسان، ساکت و خنثي است. تنها هنگامي که دانش به کمک و تلاش براي حل مسائل و مشکلات بشر اقدام مي‌کند، وارد عرصه‌ي فناوري شده است. اکنون اين پرسش مطرح مي‌شود که آيا اساساً ارتباطي بين دانش و فناوري وجود دارد يا نه؟
    عده‌اي از انديشمندان معتقدند دانش و فناوري تا قرن نوزدهم تقريبا مستقل از يکديگر رشد کرده‌اند. اما در قرن بيستم بيش‌تر فناوري‌ها اساسا محصول اکتشاف دانش‌ مي‌باشند. شواهد تاريخي هم نشان مي‌دهد که دانش و فناوري تا سال‌هاي پيش به کندي حرکت و پيشرفت مي‌کردند. اما زماني که ميان دانش و فناوري رابطه‌ي متقابل برقرار شد، انفجار و تحول عظيمي در توسعه‌ي دانش و فناوري رخ داد.
  • انواع فناوري
    تقسيم‌بندي‌هاي گوناگون و بسياري براي فناوري وجود دارد. ما در اين مقاله فقط به تعدادي از مهم‌ترين انواع فناوري مي‌پردازيم.
    5-1- فناوري پيشرفته

    فناوري پيشرفته يا High Technology که به اختصار High Tech نيز ناميده مي‌شود به فناوري‌هاي مدرن و پيچيده گفته مي‌شود. مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين نوع فناوري، کارکنان با تحصيلات بالا، سرعت تغيير زياد، بودجه‌ي تحقيق و توسعه‌ي زياد و رشد سريع است. فناوري نانو، فناوري مخابرات و ارتباطات، فناوري الکترونيک، فناوري هوافضا و فناوري زيستي مثال‌هاي مهم فناوري پيشرفته است.
    5-2- فناوري سطح پايين

    فناوري سطح پايين يا همان Low Technology به آن دسته از فناوري‌هايي گفته مي‌شود که در بخش‌هاي بزرگي از جامعه گسترده شده است. مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين نوع فناوري، کارکنان با سطح آموزش يا مهارت نسبتا پايين، عمليات دستي و غيرخودکار، هزينه‌هاي تحقيقاتي پايين، پايداري و ثبات فناوري است. فناوري‌هاي مربوط به حوزه‌ي مسکن، پوشاک و غذا عمدتا از نوع فناوري پايين است.
    5-3- فناوري نوظهور

    فناوري نوظهور يا همان Emerging Technology به هر نوع فناوري گفته مي‌شود که هنوز به طور کامل تجاري‌سازي نشده، و به بازار عرضه نشده است، اما تا آينده‌ي نزديک، مثلا 5 سال، به بازار عرضه خواهد شد. با رويکرد ديگري مي‌توان فناوري نانو را يک فناوري نوظهور هم دانست. مهندسي ژنتيک، ابررسانايي و جايگزيني اينترنت به جاي رايانه‌هاي شخصي مثال‌هاي ديگري از فناوري نوظهور است.


علاوه بر موارد ذکر شده، انواع ديگري از فناوري نيز وجود دارد. مثلا فناوري جديد (New Technology)، فناوري متوسط (Medium Technology)، فناوري مناسب (Appropriate Technology)، فناوري کدگذاري‌شده (Codified Technology) و فناوري خاموش (Tacit Technology).
(براي آگاهي از ويژگي‌هاي هر يک از انواع فناوري مي‌توانيد به کتاب‌هاي مديريت فناوري مراجعه کنيد يا هر کدام از واژگان را در اينترنت جستجو کنيد.)

  • جمع‌بندي
    در اين مقاله راجع به مفاهيم دانش و فناوري سخن گفتيم. همان‌گونه که در ابتداي مقاله نيز بيان کرديم، نانو بيش از آن که به نام «دانش نانو» ناميده شود به نام «فناوري نانو» گفته و شنيده مي‌شود. بنابراين، رويکرد ما به فناوري نانو بايد بيش‌تر رويکرد يک فناوري باشد تا يک دانش. اگر چه دانش نانو نيز جايگاه قابل‌توجهي دارد، اما آن چه موجب توجه خاص جهانيان به نانو شده، ويژگي فناورانه‌ي آن است. در مقاله‌ي بعدي، راجع به نقش خلاقيت و نوآوري در فناوري سخن مي‌گوييم.

سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 3 و 7
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه