تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

منظور از امتحانات ترکیبی در دانشگاه ها چیست؟


تاریخ :    ۱۳۹۹/۲/۷     بازدید :    ۶۶۰


مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت : دانشجویان باید بدانند ممکن است کرونا در نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیز وجود داشته باشد. در حقیقت باید راهی را پیدا کنیم که این وضعیت به آموزش لطمه‌ای نزند که داشتن خلاقیت استادان و همکاری دانشجویان در ارائه اثربخش آموزش‌های مجازی هم می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. همچنان که در برخی دانشگاه‌های معتبر در تراز جهانی، به دانشجویان گفته می‌شود به جای حضور در محیط و دریافت  آموزش‌های عملی در کارگاه و آزمایشگاه‌ها، مقالات مرتبط در آن زمینه را مطالعه کنند و از آموخته‌های آن به عنوان یادگیری درس بهره ببرند.


آهنچیان تاکید کرد:‌ اگر چه استاد این موضوع را درک می‌کند که خواندن مقاله توسط دانشجویان به جای آموزش عملی در فضای آزمایشگاهی و کارگاهی تاثیرگذاری لازم را ندارد و کیفیت پایین‌تری دارد، اما در نسبت بین بد و بدتر که حذف ترم یا حذف واحد است، این وضعیت بهترین گزینه به شمار می‌رود. ضمن این‌که این شیوه در دانشگاه‌های دنیا انجام می‌شود، با این وجود برخی دانشگاه‌های کشور اعلام کرده‌اند که بعضی از دروس عملی خود را در تابستان برگزار می‌کنند و نمره درس را در کارنامه ترم جاری دانشجو ثبت خواهند کرد. اما این انتظار از همه دانشگاه‌ها و برای همه دروس وجود ندارد. ضمن اینکه همه دانشجویان نیز به دلایل متعدد مایل به اجرای این روش نیستند.


شیوه محاسبه نمره پایان ترم


مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش وزارت علوم به نحوه نمره پایان ترم دانشجویان در نیم‌سال جاری اشاره کرد و گفت: اگر دانشجویان دروس کارگاهی، سمیناری و یا آزمایشگاهی دارند که نیازمند پیش بردن پروژه عملی هستند، نمره دانشجو در ترم جاری  به عنوان ناتمام ثبت می‌شود و استاد اجازه دارد در نیم‌سال بعدی این نمره را ثبت و تایید نهایی کند. به دانشگاه‌ها توصیه می‌شود که نمره چنین واحدهایی را پس از تکمیل پروژه یا کار عملی با موافقت استاد درس تا ترم آینده ثبت و نهایی کنند. در این صورت دانشجو موظف است در نیم‌سال بعدی، این دروس را نیز مازاد بر واحدهای اصلی که انتخاب کرده است، تکمیل کند. در این صورت نیز ارزشیابی به تشخیص استاد مبنی بر موفقیت دانشجو در گذراندن یا نگذراندن درس صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: تصمیم گیری درباره بازگشایی دانشگاه‌ها بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است؛ اما بر اساس برخی شواهد، در ترم جاری به جز دانشجویان دکتری و احیانا دانشجویان کارشناسی ارشد، آموزش به صورت حضوری نخواهیم داشت.


  • دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز تنها بعد از طی پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند در دانشگاه‌ها و مراکز آزمایشگاهی حضور پیدا کنند، اما به دلیل این که هنوز شرایط همچنان عادی نشده است، کلاس‌ها بر آموزش‌های مجازی متمرکز هستند و دانشگاه‌ها آموزش حضوری نخواهند داشت.

وی خاطر نشان کرد: برای بازگشایی و آموزش حضوری دانشگاه‌ها دانشجو گاهی مجبور است که از شهرها و مناطق  مختلف به دانشگاه محل تحصیل خود مسافرت کند و در تعداد بالای این مسافرت‌ها، مراعات فاصله‌گذاری اجتماعی دشوار خواهد شد. این موضوع برای دانشگاه‌های ما اهمیت محوری دارد که دانشجویان آنها به دلیل حضور در کلاس‌های درس آسیب نبینند. بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که برای عدم بازگشایی دانشگاه‌ها تصمیم قطعی گرفته نشده است؛ اما شواهد نشان می‌دهد که به جز در یک یا دو مقطع تحصیلی و در برخی دانشگاه‌ها، برای ترم جاری آموزش حضوری نخواهیم داشت. اگر چه ما تابع تصمیماته ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.

امتحانات ترکیبی چیست


فارغ از شرایط فعلی، تصور ما در سنجش آموخته‌های فراگیران این است که فقط از یک ابزار سنجشی استفاده نشود.

مثلا ممکن است دانشجوی ما در آزمون شفاهی بهتر از آزمون چهارگزینه‌ای یا تشریحی عمل کند یا در آزمون تشریحی پاسخگوی خوبی باشد. بر اساس این قاعده ما می‌توانیم بخشی از درس را به انجام پروژه و طرح‌های مطالعاتی اختصاص بدهیم تا دانشجویان ترکیبی از مسائل مبتنی بر کتاب‌های درسی و فعالیت جانبی مرتبط را تجربه کنند.

در نهایت همه کوشش و دستاوردهای دانشجو در طول نیم‌سال را به عنوان ارزیابی ترکیبی در نظر بگیریم و نمره‌ای که واقعی‌تر است را برای دانشجویان ثبت کنیم. در این موارد هدف این است که فقط یک شیوه سنجش آموخته‌های دانشجویان، مورد استفاده نباشد، بلکه از ترکیبی از آنها استفاده کنیم. به این ترتیب روش ترکیبی، روش جدیدی نیست.

این که ما در ترم جاری بر روش ارزیابی و نمره‌دهی ترکیبی تاکید کردیم، با هدف تاکید بر ارزشیابی مستمر دانشجویان بوده است. با توجه به اینکه کلاس‌های آموزش الکترونیکی و غیرحضوری از اوایل اسفند ماه ۹۸ شروع شده است، تاکید کرده‌ایم که استادان می‌توانند در فرایند آموزش به ارزشیابی دانشجویان بپردازند؛ چرا که به احتمال زیاد در نیم‌سال جاری یا امتحانات پایان ترم به شیوه حضوری وجود ندارد یا اجرای این نوع امتحانات دشواری‌هایی خواهد داشت که دانشگاه‌ها به آن توجه دارند. از آنجا که ممکن است نوع ارزشیابی یک جلسه‌ای و به صورت مجازی آفت‌های زیادی داشته باشد، توصیه شده است که استادان، روش ارزشیابی ترکیبی و مستمر را از ابتدای نیم‌سال مد نظر قرار دهند. شاخص‌های این ارزشیابی متعدد است و می‌تواند شامل حضور دانشجو در کلاس‌های مجازی، شرکت در فعالیت‌ها، انجام کامل و به موقع تکالیف و مسئولیت‌پذیری در قبال درس و همکلاسی‌ها باشد.

شما عزیزان میتوانید از طریق تلگرام و اینستاگرام مدارس ، آخرین اخبار و اطلاعیه ها (تعطیلی ها، ثبت نام ها ، شهریه ها ، مدارس برتر ، آزمون ها و ..) را دریافت کنید. برای عضویت کافیست روی لینک دلخواه کلیک کنید.





جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مطلب با مشاورین صدای مشاور تماس حاصل نمایید  

تماس از تلفن ثابت بدون کد ۹۰۹۹۰۷۱۶۱۳

 پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب ( حتی ایام تعطیل )


** به امید روزهایی بهتر و آینده ای بدون پشیمانی از انتخاب های ناآگاهانه گذشته **

کلمات کلیدی :

سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 3 و 5
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه