تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

تاثیر ضریب هوشی و هوش فردی بر موفقیت در المپیاد ها


تاریخ :    ۱۳۹۵/۳/۱۶     بازدید :    ۱۵۷۰

تاثیر ضریب هوشی و هوش فردی بر موفقیت در المپیاد ها

تاثیر ضریب هوشی و هوش فردی بر موفقیت در المپیاد ها

"سامانه صدای مشاور تحصیلی"

مشاوره دهنده تخصصی 

برای تماس با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره های

  9099071613  تماس بگیرید.

تماس از 8 صبح تا 12 شب

حتی ایام تعطیل

تاثیر ضریب هوشی و هوش فردی بر موفقیت در المپیاد ها

 

 

در بین مدارس و بین دانش آموزان مختلف دبیرستان های کشور و به خصوص دانش آموزان داوطلب شرکت در المپیاد های علمی دانش آموزی ، به مراتب دیده می شود که بحث هوش و ضریب هوشی و تاثیر آن در موفقیت در المپیاد ها بسیار گرم و داغ است. سوالاتی از قبیل اینکه آیا هوش در کسب مدال المپیاد های علمی دانش آموزی تاثیر دارد یا نه؟ آیا هوش مهم تر است یا تلاش؟ و ... بسیار به گوش می رسد.

حتی گاها دیده می شود برخی از دانش آموزان به بهانه ضریب هوشی بالا از تلاش لازم برای رسیدن به موفقیت خود داری می کنند. و گاها نیز دیده می شود برخی از دانش آموزان به بهانه ی نداشتن ضریب هوشی کافی، خود را یک المپیادی نمی بینند. برای آشنایی با مطالب و مقولات علمی هوش و تاثیر آن در موفقیت فردی ادامه مطلب را ببینید.

 بدون شک همه ما تعریف کم و بیش درستی از هوش و ضریب هوشی (IQ) در ذهن داریم. ولی بد نیست بدانیم توانایی های مغزی و ذهنی هر فردی در 5 شاخه ی زیر طبقه بندی می شوند :

  • speed
  • memory
  • attention
  • flexibility
  • problem solving

هر چند در ظاهر مورد آخر یعنی توان حل مسئله تنها مورد مهم برای موفقیت در مسابقات علمی از جمله المپیاد ها به نظر می رسد، ولی جالب است بدانید تمام موارد نام برده شده، به شکل پیوسته و مرتبط با هم بوده و بالا بودن قدرت و توان مغز انسان در تمام این موارد می تواند مسیر موفقیت را هموار کند. با کمی تفکر و تامل می توانید به اهمیت تک تک موارد نام برده شده در رابطه با المپیاد های علمی دانش آموزی پی ببرید.

با این مقدمه ی کوتاه در رابطه با ضریب هوشی انسان و 5 قلمرو توانایی های ذهنی انسان، به سراغ سوال بنیادی و اصلی خود می رویم :

آیا ضریب هوشی و هوش فردی، بر موفقیت در المپیاد های علمی دانش آموزی و کسب مدال تاثیر گذار است؟

 شکی در این مورد نیست که ضریب هوشی و هوش فردی یک شخص، می تواند تاثیر مهمی در موفقیت وی در المپیاد های علمی دانش آموزی داشته باشد. ولی صبر کنید...

 برخلاف باور های بیشتر مردم، و همینطور برخلاف باور دانشمندان تا چند سال پیش، اکنون بع اثبات رسیده است که هوش و ضریب هوشی هر فرد، تقریبا در تمام طول عمر او، متغییر و پویا است. به این معنی که این یک باور غلط است که ضریب هوشی هر فردی در تمام عمر او ثابت باقی می ماند. به این معنی که هر انسانی می تواند با رعایت برخی موارد ضریب هوشی خود را افزایش دهد. و همچنین رعایت نکردن برخی موارد، می تواند باعث کاهش توانایی مغز انسان با گذر زمان شود.

آیا شما نیز مایلید با رعایت کردن چند راهکار ساده، توان ذهنی و ضریب هوشی خودتان را افزایش دهید؟ این مقاله را تا انتها بخوانید...

 آیا ضریب هوشی و کارکرد مغزی قابل تغییر است؟

در حقیقت مبحث تلاش و مبحث ضریب هوشی بحث هایی جدا از هم نیستند.  طبق نظریه ی Neuroplasticity مغز انسان همواره در حال تغییر است و هر بخشی ز مغز که بیشتر استفاده شده و بیشتر از آن کار کشیده شود قوی تر خواهد شد. 

شاید برای دانش آموزان المپیاد زیست شناسی این سوال مطرح شود که وقتی سلول های عصبی قابلیت تکثیر و تقسیم شدن ندارند چگونه کارکرد مغز بهبود می یابد؟ در پاسخ به این سوال نیز باید گفت کارکرد مغز انسان فقط به تعداد سلول های عصبی بستگی ندارد بلکه مهم تر از تعداد سلول ها عصبی ، تعداد سلول های غیر عصبی موجود در سیستم عصبی ( سلول های گلیال) و تعداد ارتباطات ( سیناپس های ) بین سلول های عصبی می باشد که به شکل جدی تعیین کننده توانایی های مغز آدمی است. جالب است بدانید که بیشتر شدن فعالیت بخشی از مغز انسان ، تعداد سلول های غیر عصبی و تعداد این سیناپس ها نیز بیشتر می شود. برای مثال دانشمندان در آزمایشی دو موش باردار را در شرایط جداگانه نگهداری کردند. یکی از آن ها در شرایط بسیار ساده و ابتدایی و دیگری در محیط غنی و با موسیقd متن و ابزار بازی و ... و تفاوت تصویر گرفته شده از برش مغز این دو موش درست قبل از به دنیا آمدن تفاوت قابل ملاحظه ای را در تعداد سیناپس ها و در رشد سیستم عصبی نشان می داد. ثابت شده است که همین تغییرات در افراد بالغ نیز وجود دارد.

برعکس این موضوع نیز صادق است. در افرادی که برای مدت طولانی از بخشی از مغز خودشان استفاده نمی کنند، بخش کنترل کننده آن کار کرد مغزی به تدریج تحلیل می رود و حتی این تحلیل رفتن در افرادی که توانایی انجام یک فعالیت را ندارند ( مثل افراد نا بینا یا افرادی که قادر به تکلم نیستند ) تا جایی پیش می رود که آن بخش از مغز به طور کلی از بین می رود. ( مثل زمانی که یک عضله مدت زیادی کار نکند و رفته رفته تحلیل می رود و کوچک می شود )


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 7 و 8
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه